Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Çelik Yapılar | CE 481 | 4 | 1 | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Çekme ve basınç etkisi altındaki elemanları analiz etmek ve tasarlama |
2. Eğilme ve eğilme ile eksenel kuvvetlerin birlikte etkisi altındaki elemanları analiz etmek ve tasarlama |
3. Cıvatalı ve kaynaklı bağlantıları analiz etmek ve tasarlama |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | CE 224 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Yapısal çeliklerin çeşitleri ve mekanik özellikleri, yapısal sistemler, göçme kriterleri. Tasarım yaklaşımları ve tasarım kodları, yük kombinasyonları. Gerilim elemanları tasarımı. Kolonların yerel burkulması ve kompresyon elemanlarının tasarımı. Kombine gerilmeleri altında kirişlerin tasarımı ve kiriş-kolon. Cıvatalı ve kaynaklı bağlantılar. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Hayır |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Çeliğin mekanik özellikleri ve göçme kriterleri |
2 | Tasarım yaklaşımları ve tasarım kodları |
3 | Yük birleşimleri, YDKT ve GKT tasarım yöntemleri |
4 | Çekme elemanları: çubuklar, levhalar ve çelik kesitler için yönetmelik gereksinimleri |
5 | Çekme elemanları: çubuklar, levhalar ve çelik kesitler için yönetmelik gereksinimleri |
6 | Basınç elemanları: Çubukların ve çerçevelerin elastik ve esnek olmayan burkulması |
7 | Basınç elemanları: Yapılardaki basınç elemanları |
8 | Eğilme elemanları: Eğilme, şekil değiştirme ve kayma kontrolü |
9 | Eğilme elemanları: Eğilme, şekil değiştirme ve kayma kontrolü |
10 | Kirişlerin yanal burkulması, çift eksenli eğilme |
11 | Kiriş-kolonlar: ikinci mertebe etkiler |
12 | Kiriş-kolonlar: Eksenel yük ve eğilme momenti altındaki elemanların tasarımı |
13 | Çelik bağlantılar: Cıvatalı ve kaynaklı bağlantılar |
14 | Çelik bağlantılar: Cıvatalı ve kaynaklı bağlantılar |
|
Kaynaklar: |
A. Williams, Steel Structures Design: ASD/LRFD, McGraw-Hill Professional, 2011
AISC 360, Specification for Structural Steel Buildings, AISC, 2022
|
|
Diğer Kaynaklar: |
N. Subramanian, Design of Steel Structures, Oxford University Press, 2010
C. G. Salmon, J. E. Johnson and F. A. Malhas, Steel Structures: Design and Behavior, Prentice Hall, 2008
Engin Keyder, Tanvir Wasti, Çelik Yapı Elemanları, Analiz ve Tasarım, 2. Baskı, Seçkin Akademik ve Mesleki Yayınlar, 2013 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders haftada üç saat dersten oluşur. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 3 | %30 |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma. | 3 |
2 | Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 0 |
3 | Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 0 |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 0 |
5 | Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 0 |
6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 0 |
7 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 0 |
8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma. | 0 |
12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 0 |
13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
14 | Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
15 | Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma. | 0 |
16 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |