PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Bilişsel PsikolojiPSY 405414 + 046,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Öğrenciler zihinsel süreçleri açıklayabilecek ve anlayabileceklerdir.
2. Öğrenciler bilişsel psikolojideki ana teorileri tanımlayabilecek ve değerlendirebileceklerdir.
3. Öğrenciler, bilişsel psikolojideki araştırma yöntemlerine ilişkin bir anlayış geliştirebilecek ve bu alandaki araştırmaları eleştirel bir şekilde değerlendirebileceklerdir.
4. Öğrenciler, bilgilerini kendi bilişsel süreçlerine uygulama becerisi kazanacaklardır (örneğin, sınavlara çalışırken ve problem çözerken).
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders öğrencilere psikolojinin bilişsel süreçlerle ilgilenen dalını tanıtmayı amaçlamaktadır. Bu ders, genellikle “yüksek zihinsel süreçler” olarak adlandırılan bilişsel süreçleri inceler. Bilişsel psikolojide dikkat, bellek, bellek modelleri, bellek türleri, bilgi, semantik ağlar ve zihinsel imgeleme gibi çeşitli odak alanları vardır. Ders boyunca, bilişsel süreçlere ve davranışa yönelik ampirik ve pratik yaklaşımlar tartışılmaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrencilerin mevcut derste fikir geliştirme ve hazırlama süreçlerinde üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarını kullanmalarına izin verilmektedir. Ancak, yapay zeka araçlarından doğrudan metin kopyalanmasına izin verilmemektedir. Öğrenciler yapay zekadan elde ettikleri fikirleri kendi cümleleri ile ifade etmeli, özgün yorum ve analizleri ile harmanlamalıdır. Yapay zeka araçları kullanılmışsa, bu durum ödevde açıkça belirtilmeli ve kullanılan ÜYZ'nın sohbet kayıtları ödevin eki olarak sunulmalıdır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş ve Dersin tanımı - Bilişsel Psikolojiye giriş
2Bilişsel devrim - Dikkat - Genel Modeller
3Dikkat - Bölünmüş Dikkat - Dikkat - Dikkat ve Görsel Algı - Açık ve Gizli Dikkat
4Dikkat - Özellik Bütünleştirme Teorisi - Belleğe Giriş
5Duyusal Bellek
6Kısa Süreli Bellek - Uzun Süreli Bellek: Yapı
7Uzun Süreli Bellek: Türleri - ARA SINAV I
8Uzun Süreli Bellekte Kodlama ve USB Türleri - Uzun Süreli Bellek: Epizodik ve Semantik Bellek
9Uzun süreli bellek: Kodlama - Uzun süreli bellek: Geri getirme
10Öğrenme ve Hafızayı Geliştirme - Bilgi
11Bilgi birikimi: Rosch'un Yaklaşımı - ARA SINAV II
12Anlamsal Ağlar - Görsel İmgelem - İmgelem ve Algının Karşılaştırılması
13İmgeleme ve Algılamada Nöropsikolojik Vaka Çalışmaları - Hafızayı Geliştirmek için İmgelemenin Kullanımı
14Genel bakış ve özet
 
Kaynaklar:
Goldstein, E. B. (2014). Cognitive Psychology (4th edition). Cengage Learning.
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftalık 4 saat sınıf dersi. Öğrencilerin derse katılımı zorunludur.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav2%60
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)144,0056,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)141,0014,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)00,000,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)00,000,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık42,008,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)130,0030,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)140,0040,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Sosyal ve Davranış Bilimleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir.4
2İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir.0
3Alana ilişkin kavramsal bilgiyi analiz eder ve uygulamaya yansımalarını değerlendirir.4
4Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır.4
5Alana ilişkin bilgileri teknik olanaklarla işleyerek bilgi elde eder ve bu bilgileri alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) rapor haline getirip sunma becerisine sahiptir.1
6Alanı ile ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinlerarası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahiptir ve bu becerilerini geliştirir.1
7Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel düzeyde ve ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerektiğinde inisiyatif alır.1
8Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden, sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir.4
9Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.3
10Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanmıştır.3
11Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarma, değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir.2
12Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür.1
13Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.2
14Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder.0
15Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.0
16Değişime karşı açık bir tutum sergiler.1