PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Toplumsal Cinsiyet ve EdebiyatCEC 2173 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Dersin sonunda öğrenciler; cinsiyet ve toplumsal cinsiyet arasındaki farkları öğrenir, toplumsal cinsiyet ve edebiyat arasındaki ilişkiyi kavrayabilirler
2. Toplumsal cinsiyet rollerinin Türk edebiyatında ve kültüründe nasıl yansıdığı hakkında fikir edinirler
3. Edebî ve kültürel metinlerde toplumsal cinsiyet konularını irdeleyerek tartışırlar
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

.Toplumsal cinsiyeti temel alan edebiyat kuramları ve yöntemleri üzerinden edebiyat metinlerinin incelenmesini amaçlayan bu derste, cinsiyet ve toplumsal cinsiyet kavramları tartışılacak, ayrımlar ortaya konulacaktır. Divan edebiyatından günümüz edebiyatına uzanan süreçte toplumsal cinsiyet kavramının ne şekillerde kendini gösterdiği metinler üzerinden ele alınacaktır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Yoktur
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş, Temel Kavramlar: Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet
2Dilin Cinsiyeti Var mıdır?
3Eril Dil-Dişil Dil
4Edebiyat ve Toplumsal Cinsiyet İlişkisi
5Divan Şiiri ve Osmanlı Kadın Şairleri
6Osmanlı Kadın Hareketi ve Edebiyata Yansıması
7Erken Cumhuriyet Dönemi Edebiyatında Kadın Kimliği
8Erken Cumhuriyet Dönemi Edebiyatında Kadın Kimliği
970’ler Türk Edebiyatında Kadın Kimliği
1070’ler Türk Edebiyatında Kadın Kimliği
1180’ler Türk Edebiyatında Kadın Kimliği
1290’lar Türk Edebiyatında Kadın Kimliği
132000’ler Türk Edebiyatında Kadın Kimliği
14Genel Değerlendirme
 
Kaynaklar:
Serpil Çakır, Osmanlı Kadın Hareketi. Metis Yayınları 2011 13:978-975-342-044-0 Judith Butler, Cinsiyet Belası. Metis Yayınları 2020 13:978-975-342-672-5 Deniz Kandiyoti, Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar. Metis Yayınları 2019 13:978-975-342-150-8
 
Diğer Kaynaklar:
Zeynep Direk, Cinsiyetli Olmak. Yapı Kredi Yayınları 2015 978-975-08-1263-7 Erendiz Atasü, Kadınlığım, Yazarlığım, Yurdum. Bilgi Yayınevi 2001 975-494-966-2
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Anlatım, tartışma
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Ödev1%20
Final Sınavı1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir.3
2Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler; problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır.4
3Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir.4
4Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahip olur.2
5Alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. 3
6Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder.3
7Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir3
8Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir.3
9Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar.4
10Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. 3
11Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder.2