Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
DİJİTAL DÖNÜŞÜM VE YENİ EKONOMİ | INTT 446 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Dijital ekonomiyi tanımlama, ölçme ve analiz etme becerisi |
2. Dijital pazarları ve fiyatlandırma stratejilerini tanımlayabilme |
3. Dijital para birimlerini, piyasa modellerini ve ödeme sistemlerini anlama becerisi |
4. Dijital ticaret ve anlaşmaların uluslararası boyutunu değerlendirebilme becerisi |
5. Dijital ekonomideki risklere çözüm sunma becerisi |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Dijital ekonomiyi anlamak yepyeni ekonomik teoriler gerektirmez. Bunun yerine, geleneksel ekonomide de mevcut olan faktörlere farklı bir vurgu yapılması gerekiyor: ör. daha fazla bilgi, daha düşük arama maliyetleri, daha düşük marjinal maliyetler vb. Bu ders, dijital ekonomi ve ilgili endüstrileri çevreleyen firma stratejilerini ve kamu politikası konularını analiz eder. Analiz, endüstriyel organizasyon ve bilgi ekonomisi dahil olmak üzere ekonomik araç ve ilkeleri uygular. Konular arasında fiyat ve ürün farklılaşması; arama maliyeti ve fiyat dağılımı; ağ etkileri ve sistem rekabeti; platformların ekonomisi; fikri mülkiyet; antitröst düzenlemeleri yer alır. Ekonominin dijitalleşmesi çağımızın en kritik konularından birisidir. Dijital teknolojiler işletmelerin ve insanların hayatlarını değiştirdi ve gelecekte de değiştirmeye devam edecek. Bu ders dijital ekonomiyi ve dijital ekonominin piyasaları ve toplumu nasıl etkilediğini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Ağ etkileri, iki taraflı pazarlar, arama ve eşleştirme, itibar sistemleri ve veri kullanımı dahil olmak üzere dijital ekonomide yaygın olan bazı temel özellikler incelenecektir. Ayrıca arama motorları, e-ticaret platformları ve GIG ekonomisi gibi yeni nesil modeller de tartışılacaktır.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Dijital Ekonominin Genel Kavramları, Dijital Dönüşüm: Tarihsel Boyut |
2 | Genel Amaçlı Teknolojiler Olarak Dijital Teknolojiler |
3 | Dijital Ekonomide Fiyatlandırma ve Sıfır Marjinal Maliyet Ekonomisi |
4 | Dijital Ekonomide Rekabet |
5 | Platform Ekonomileri ve Ağ Etkileri, İki Taraflı Piyasalar |
6 | Dijital Pazarlarda Bilgi Ekonomisi: Arama Motoru ve Eşleştirme |
7 | Ara Sınav |
8 | Yeni Ekonomi ve İş Modelleri: Döngüsel Ekonomi ve Paylaşım Ekosistemleri |
9 | Dijital Ekonomide Girişimcilik Ekosistemi |
10 | Start-up Ekonomisi ve Dijital İş Modelleri |
11 | Dijital Ekonomide Fikri Mülkiyet Hakları ve Açık Kaynaklar |
12 | Endüstri 4.0 |
13 | Blockchain Teknolojisinin Ekonomisi |
14 | Yapay Zekalı Otomasyon Sistemleri ve Robotlar |
|
Kaynaklar: |
Rifkin J. (2015). Nesnelerin Interneti Ve Işbirliği Çağı. İstanbul: Optimist Yayınları.
Schwap K. (2016). Dördüncü Sanayi Devrimi. Optimist Yay. İstanbul
Özkaşıkçı I. (2013). Dijital Çağda Girişimcilik Ekosistemi. Butik Yayıncılık. İstanbul.
Brynjolfsson, E. & MaAfee A. (2015). İkinci Makine Çağı. Türk Hava Yolları Yay. İstanbul
Katz, M. and Shapiro, C. 1994. “System Competition and Network Effects.” The Journal of Economic Perspectives, Vol.8, No. 2, pp. 93-115.
Eisenmann, T., Parker, G., and Van Alstyne, M. 2006, “Strategies for Two-Sided Markets”, Harvard Business Review.
Armstrong, M (2006), “Competition in Two-Sided Markets”, RAND Journal of Economics, 37:668-691.
Jeffrey R. Church and Roger Ware, Industrial Organization: A Strategic Approach. Free download available: http://works.bepress.com/jeffrey_church/23/
R. Preston McAfee, Tracy R. Lewis, and Donald J. Dale, Introduction to Economic Analysis. Free download available: https://www.kellogg.northwestern.edu/faculty/dale/ieav21.pdf
Nuray Terzi (2017). E-Ekonomi, Türkmen Kitabevi.
Nuray Terzi (2012). Yeni Ekonomi, Beta.
Jordan, T. (2020). The Digital Economy. Wiley Publishing.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Reading List
1. "The Digital Economy: Promise and Peril in the Age of Networked Intelligence" by Don Tapscott.
2. "Digital Economy: Complexity and Variety vs. Rationality" by Viktor O. Ledenyov and Dimitri O. Ledenyov.
3. "Big Data: A Revolution That Will Transform How We Live, Work, and Think" by Viktor Mayer-Schönberger and Kenneth Cukier.
4. "The Internet of Things: How Smart TVs, Smart Cars, Smart Homes, and Smart Cities Are Changing the World" by Michael Miller.
5. "Artificial Intelligence: A Guide for Thinking Humans" by Melanie Mitchell Impact on Businesses and Society.
6. "The Innovators: How a Group of Hackers, Geniuses, and Geeks Created the Digital Revolution" by Walter Isaacson.
7. "The Fourth Industrial Revolution" by Klaus Schwab
8. "Digital Wars: Apple, Google, Microsoft and the Battle for the Internet" by Charles Arthur
9. "Zero to One: Notes on Startups, or How to Build the Future" by Peter Thiel
10. "Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers" by Alexander Osterwalder and Yves Pigneur
11. "Platform Revolution: How Networked Markets Are Transforming the Economy—and How to Make Them Work for You" by Geoffrey G. Parker, Marshall W. Van Alstyne, and Sangeet Paul Choudary
12. "The Blockchain Revolution" by Don Tapscott and Alex Tapscott
13. "Artificial Unintelligence: How Computers Misunderstand the World" by Meredith Broussard
14. "The Second Machine Age: Work, Progress, and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies" by Erik Brynjolfsson and Andrew McAfee
15. "Human + Machine: Reimagining Work in the Age of AI" by Paul R. Daugherty and H. James Wilson
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Dersin yürütülmesi ders ortamında olacaktır. Etkileşimli ders ve sınıf tartışması önemlidir. Öğrenciler arasında araştırma ve diyalog ortamı teşvik edilir. Sorumlu olacağınız temel materyallerin çoğu derste sunulacaktır. Derse katılım önemlidir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Midterm Exam | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Küresel ekonomi, finans, pazarlama ve genel olarak işletmecilik hakkında temel ve güncel bilgilere sahip olmak. | 0 |
2 | Genel olarak dış ticaret, ihracat ve ithalat, gümrük işlemleri, teşvik mevzuatı hakkında güncel bilgilere sahip olmak. | 0 |
3 | Ekonomide ve genel işletmecilikte kullanılan sayısal ve analitik araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmak. | 0 |
4 | Uluslararası bazda iş müzakereleri ve görüşmeleri yürütme bilgi ve yeteneğini kazandırmak ve geliştirmek. | 0 |
5 | İş hayatında karşılaşabileceği riskleri öngörme ve bu engellere yönelik çözümler üretebilme becerisi kazanmak. | 0 |
6 | Elektronik ticaret, dijital pazarlama ve yapay zekâ gibi yeni imkânların dış ticarette kullanım becerisini kazandırmak. | 0 |
7 | İngilizce, Rusça ve Almanca dillerinde iletişim kurabilme yeteneğini geliştirmek. | 0 |
8 | Zorunlu staj ve alan çalışmalarıyla ihracat ve ithalat operasyonları hakkında gerekli bilgilere sahip olmak | 0 |
9 | Dış ticarette depolama, yükleme, boşaltma, taşıma ve stok kontrol gibi lojistik hizmetleri konusunda temel bilgilere sahip olmak. | 0 |
10 | Hem yerel hem de uluslararası operasyonlarda, ekonomi veya iş alanında üst düzey yönetime aday olmak. | 0 |
11 | Hem iyi bir ekonomist hem de iyi bir işletme bilimcisi olarak, küresel ve ulusal sınırlar içinde meydana gelen olaylara yanıt verebilme ve analitik düşünme yeteneğine sahip olmak. | 0 |
12 | Günlük yaşamın gerektirdiği temel teorik ve pratik bilgiye sahip olmak. | 0 |
13 | Piyasanın gerektirdiği rekabet koşullarına uygun bilgiyle donatılmak.
| 0 |
14 | İnovasyon ve sürekli gelişimin önceliğini özümsemek. | 0 |