Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İnsan Hakları ve Dünya Siyaseti | PSI 332 | | | 3 + 0 | 3 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. insan hakları hareketlerinin tarihsel arka planını öğrenmek |
2. insan hakları çalışmalarına, yasal araçlara ve kurumlara yönelik anlayış geliştirmek |
3. uluslararası ve ulusal düzeyde insan hakları politikalarını ve uygulamalarını sorgulamak ve değerlendirmek için analitik beceriler kazanmak |
4. insan hakları alanındaki gelişmeleri takip etmek |
5. İnsan hakları alanındaki hâkim eğilimler hakkında fikir yürütmek için yeterli bilgiye sahip olmak |
6. insan hakları konusunda genel bir farkındalığa sahip olmak |
7. insan hakları konusunu akademik düzeyde tanımlayabilmek |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu derste insan hakları konusu uluslararası hukuk ve uluslararası politika açısından incelenmektedir. Bu ders, insan haklarının felsefi, kavramsal ve tarihsel temellerini içermekte ve uluslararası aktörlerin insan hakları konusundaki temel yaklaşımlarını açıklamaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş: İnsan Hakları Nedir? |
2 | İnsan Haklarının Düşünsel Kökenleri |
3 | Uluslararası İlişkiler Teorisi ve İnsan Hakları: Realist ve Liberal Perspektifler |
4 | İnsan Haklarının Doğası: Evrenselciliğe Karşı Görecelilik |
5 | İkinci Dünya Savaşı Öncesi Uluslararası İnsan Hakları |
6 | İkinci Dünya Savaşı Sonrası İnsan Haklarının Yükselişi |
7 | Devletlerin Dış Politika Uygulamalarında İnsan Hakları |
8 | Birleşmiş Milletler Sistemi ve Cenevre Sözleşmeleri |
9 | İnsan Hakları Konularında Uluslararası Örgütlerin Rolü |
10 | Bölgesel İnsan Hakları Mekanizmaları: Avrupa, Amerika, Afrika ve Asya |
11 | Farklı İnsan Hakları İhlali Vakaları |
12 | İnsan Haklarının Uygulanmasında Ulusal ve Uluslararası Yaklaşımlar |
13 | İnsani Müdahale ve İnsani Yardım |
14 | Genel Değerlendirme ve İnsan Haklarının Geleceği |
|
Kaynaklar: |
Michael Freeman, Human Rights, 4th Edition, Polity Press, 2022, ISBN: 9781509546039
Michael Goodhart, Human Rights, Theory and Practice, Oxford University Press, 2022, ISBN: 9780190085469
Jack Donnelly and Daniel J. Whelan, International Human Rights, 6th Edition, Routledge, 2020, ISBN: 9780367217853
Andrew Clapham, Human Rights, A Very Short Introduction, 2nd Edition, Oxford University Press, 2015, ISBN: 9780198706168
Jack Donnelly, Universal Human Rights, 3rd Edition, Cornell University Press, 2013, ISBN: 9780801467486
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Michael Goodhart, Human Rights, Politics and Practice, Oxford University Press, 2016, ISBN: 9780198708766
Philip Alston and Ryan Goodman, International Human Rights, 2nd Edition, Oxford University Press, 2012, ISBN: 9780199578726
Louis Henkin, Human Rights, 2nd Edition, Thomson Reuters/Foundation Press, 2009, ISBN: 9781599412610
Charles, R. Beitz, The Idea of Human Rights, Oxford University Press, 2009, ISBN: 9780199572458 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Yüz yüze ders anlatımı, sınıf içi tartışmalar, dönem ödevleri |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 1 | %30 |
Midterm Exam | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Sosyal bilimler, ekonomi ve hukukun temel kavramlarını anlayabilir ve yorumlayabilir. | 3 |
2 | Bilimsel araştırmada; temel prensipleri, amaçları, veri toplama metodları ve analizini anlayabilir. | 1 |
3 | Siyaset bilimi ve uluslararası ilişkilerin belli alanlarında ileri düzeyde bilgi ve beceri sahibi olur. | 4 |
4 | Neyin doğru, gerçek ya da sağduyu olarak sunulduğunun sorgulanması için eleştirel bir akıl ve analitik kapasiteye sahip olur. | 3 |
5 | Sürekli değişen dünyada, alternatif bilgi kanallarına ulaşmayı bilir, hayat-boyu öğrenme için hazır olur. | 3 |
6 | Bugünün beklenmedik ve çok boyutlu soruları ve sorunlarını anlamaya ve bu sorunlarla başa çıkmaya hazır olabilmenin yanı sıra bir grup içinde de inisiyatifi ele almaya hazır olur. | 3 |
7 | Türk toplumu, siyaseti ve kültürünün yanı sıra Türk anayasal ve idari yapısı hakkında derin bir kavrayışa sahip olur. | 1 |
8 | Klasik ve çağdaş siyaset teorileri ve uluslararası ilişkilerin yanı sıra uluslararası hukuk ve organizasyonlar hakkında derin bilgi sahibi olur. | 4 |
9 | Küresel politik, ekonomik ve kültürel ilişkileri anlayabilme ve yorumlayabilme yeteneğine sahip olur. | 3 |
10 | Başkalarına ve çevreye karşı sosyal ve vatandaşlık sorumluluğunun bilincindedir. | 4 |
11 | İngilizce’yi günlük iletişim ve ileri düzey profesyonel amaçlar için kullanabilir (Avrupa dil portfolyosu global ölçeği, düzey B1). | 2 |
12 | Kendisini, bağımsız olarak ve grup içinde sözlü ve yazılı biçimde ifade edebilir. | 3 |
13 | Eğitimini aldığı alandaki araştırma ve çalışmalar için gerekli bilgisayar teknolojilerini kullanır. | 0 |