PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Bilim FelsefesiCEC 1043 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Öğrenciler bilimsel düşünmenin prensiplerini öğrenir
2. mantıklı akıl yürütme konusunda eğitilir
3. bilim felsefesine ilişkin temel kavramları öğrenip çeşitli düşünürlerin fikirlerinden yararlanarak vizyonlarını genişletirler
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders bilim felsefesinin içeriğini ve sorgulama alanını ortaya koyacak, bilimsel rasyonaliteye ilişkin getirilen açıklamalara eğilecektir. Bilimsel yöntem, bu yönteme dair tarihsel süreçteki yorumlar ve farklı yaklaşımlar dersin içeriğini oluşturmaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

bulunmamaktadır
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Ders içeriğinin ve ders materyallerinin tanıtımı
2Bilim ve felsefeye ilişkin temel kavramlar
3Bilim felsefesinin felsefe disiplini içindeki önemi
4Mantıksal Düşünme, Tümevarım, Tümdengelim
5Bilimsel yöntemde gözlem ve deney
6Bilimsel yöntemde ölçme
7Bilimsel Açıklama Modelleri
8Bilim Felsefesi Üzerine Çalışan Düşünürler
9Bilim Felsefesi Üzerine Çalışan Düşünürler
10Bilimsel Teorilerin Gelişimi
11Bilim ve Hümanizm İlişkisi
12Bilimsel Etik
13Örneklerle Bilimsel Etik Tartışmaları
14Genel Değerlendirme
 
Kaynaklar:
Cemal Yıldırım Bilim Felsefesi Remzi Kitabevi 2016 9789751417152 Abdülkadir Çüçen Bilim Felsefesine Giriş Sentez Yayıncılık 2012 9786055790370
 
Diğer Kaynaklar:
Doğan Özlem Bilim Felsefesi Notos Kitap 2016 9786059851329 Karl Popper Bilimsel Araştırmanın Mantığı Yapı Kredi Yayınları 2003 9789753634397 Alan F. Chalmers What Is This Thing Called Science? Hackett Publishing Company, Inc. 2013 978-1624660382 Thomas S. Kuhn Bilimsel Devrimlerin Yapısı Kırmızı Yayınları 2017 9786057477804 Imre Lakatos Bilimsel Araştırma Programlarının Metodolojisi Alfa Basım Yayın 2014 9786051068596
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders materyallerine dayalı konu anlatımı, ve soru-cevap yoluyla sınıf içi tartışma.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%40
Final sınavı / Final1%60
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir.4
2Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler; problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır.4
3Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir.3
4Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahip olur.0
5Alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. 3
6Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder.1
7Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir0
8Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir.4
9Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar.0
10Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. 1
11Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder.0