PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Çocuk ve Aile Ceza HukukuHUK 4822 + 023,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Çocuk ve aile ceza hukukuyla ilgili formasyon kazanmak
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, ceza hukuku açısından aile ve çocuğun nasıl korunduğunu incelemektedir. Ders kapsamında çocuğun, kadının ve ailenin ceza hukuku kapsamında korunmasına ilişkin ulusal ve uluslararası düzenlemeler ile Türk Ceza Hukukunda çocuk ve aile için hazırlanan iki özel kanun olan 5395 sayılı Çocuk Koruma Kanunu ve 6284 sayılı Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair Kanun ayrıntılı olarak ele alınmaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Yok.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Çocuk ve Aile Ceza Hukukuna duyulan ihtiyaç ve ilgili mevzuat
2Çocuk hakları – Pekin, Riyad, Havana ve Tokyo Kuralları ile ÇHDS’nin çocuk ceza adaletine dair hükümlerinin incelenmesi ve değerlendirmeler
3Çocuk Koruma Kanunun yapısı, kapsamı, amacı, temel kavramlar ile koruyucu ve destekleyici tedbirler/çocuklara özgü güvenlik tedbirleri
4Koruyucu ve destekleyici tedbirler- usulü – korunma ihtiyacı olan çocuk ve TCK da yer alan çocuklara karşı işlenen suçlar
5Ceza hukukunda çocuk ve cezai sorumluluğu
6Suça sürüklenen çocuklar hakkında soruşturma usulü
7Suça sürüklenen çocuklar - kovuşturma usulü
8ara sınav
9TCK’nunda aile düzenine karşı suçlar
10Uluslararası sözleşmeler (CEDAW ve İstanbul Sözleşmeleri) TCK’nunda aile düzenine karşı suçlar ve 6284 sayılı Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair Kanun hakkında genel açıklamalar
116284 sayılı Kanun kapsamında alınabilecek idari tedbirler
126284 sayılı Kanun kapsamında alınabilecek adli tedbirler
136284 sayılı Kanun bakımında uygulanacak tedbirlerine ilişkin usûl ve destek hizmetleri
14AİHM içtihatlarında ailenin, çocuğun ve kadınların şiddete karşı korunması
 
Kaynaklar:
Ali Rıza Çınar, Çocuk Ceza Hukuku. Necla Öztürk, Ailenin Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair Kanunun Getirdiği Bazı Yenilikler ve Öneriler, İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, C.8, S. 1, Yıl 2007, s. 1-32. Mevzuat ve içtihatlar
 
Diğer Kaynaklar:
Türkan Sancar Türk Ceza Hukukunda Kadın, Seçkin Yayınevi, Ankara 2013. Doğan Soyaslan Ceza Hukuku Özel Hükümler Yetkin Yayınevi, Ankara 2016.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Teorik ders anlatımı ve uygulama çalışmaları.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%40
Final Sınavı1%60
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)142,0028,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)11,001,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)142,0028,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)13,003,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)110,0010,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)12,002,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)13,003,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.3
2Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir.4
3Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır.4
4Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar.3
5Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir.3
6Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer.3
7Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur.3
8Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.2
9Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.2
10Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir.3
11Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.3
12Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.2
13Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.3
14Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.3
15Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.0
16Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.0
17Türkiye Cumhuriyeti'nin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.1
18Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir.1
19Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir.3
20Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir.3