Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Uluslararası Deniz Hukuk | HUK 312 | 3 | 15 | 2 + 0 | 2 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Uluslararası Deniz Hukuku dersi öğrenciye, deniz hukuku kavramlarına, deniz hukukuna ilişkin uluslararası ve ulusal düzenlemelere ve Türkiye’nin deniz hukuku ile ilgili dış politika sorunlarına vakıf olma imkanı kazandıracaktır. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Uluslararası Deniz Hukuku, devletlerin ülkenin bir parçasını teşkil eden deniz alanları ile devletlerin belirli egemen haklara sahip oldukları deniz alanlarının mahiyetleri, nitelikleri, hukuki rejimleri ve sınırlandırma meselelerini, Türkiye’nin deniz hukuku sorunlarına da değinerek incelendiği bir derstir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Kavramsal Çerçeve, Denizciliğin ve Deniz Hukukunun Tarihi Gelişimi, Deniz Hukukunun Kodifikasyonu: İlk Faaliyetler, MC Bünyesinde Yapılan Çalışmalar, BM Bünyesinde Yapılan Çalışmalar, Türkiye’nin Kodifikasyon Çalışmalarına Katılımı ve Tutumu |
2 | Deniz Hukukunun Kişileri, Deniz Hukukuna Tabi Nesneler; Deniz Alanları ve Rejimlerine Genel Bakış |
3 | Devletin Ülkesinin Bir Parçasını Oluşturan (Ulusal Yetkiye Tabi) Deniz Alanları; Esas Hat Yöntemleri, Normal Esas Hat, Düz Esas Hat |
4 | Özel Konumdaki Sahil veya Bölgelerde Esas Hat Yöntemleri, Türkiye’nin Düz Esas Hat Uygulamaları ve Değerlendirilmesi, Ege’de Yunanistan’ın Düz Esas Hat İddialarının Değerlendirilmesi |
5 | İçsular, İçsu Olarak Kabul Edilen Deniz Alanları, İçsuların Hukuki Rejimi, Türkiye’nin İçsular Konusundaki Uygulamaları |
6 | Takımada Suları, Hukuki Esası, Takımada Devleti, Takımada Geçiş Hakkı, Yunanistan’ın Takımada Bağlamında Ortaya Attığı İddialar ve Türkiye’nin İtiraz Noktaları |
7 | Karasuları, Karasularının Genişliği, Sınırlandırılması ve Hukuki Rejimi, Karasularından Zararsız Geçiş Hakkı; Türkiye’nin Karasuları ile İlgili Düzenleme ve Uygulamaları; Ege Karasuları Sorunu |
8 | Boğazlar, Deniz Hukuku Sözleşmesinde Öngörülen Uluslararası Boğaz Çeşitleri, Boğazlarda Uygulanan Geçiş Rejimleri; Türk Boğazları |
9 | Devletin Belirli Egemen Haklara Sahip Olduğu Uluslararası Deniz Alanları; Bitişik Bölge, Tanımı, Gelişimi ve Hukuki Rejimi, Balıkçılık Bölgesi |
10 | Kıta Sahanlığı, Kavram ve Gelişimi, Hukuki Rejimi, Sınırlandırılması; Ege Kıta Sahanlığı Sorunu |
11 | Münhasır Ekonomik Bölge, Kavram ve Gelişimi, Hukuki Rejimi, Sınırlandırılması; Doğu Akdeniz’de Son Gelişmeler Işığında Münhasır Ekonomik Bölge ve Kıta Sahanlığı Sınırlandırılması Sorunu |
12 | Açık Deniz, Hukuki Esas ve Rejimi, Açık Denizlerin Serbestliği İlkesi, Açık Denizde Bayrak Kanunu, Bayrak Kanununun İstisnası: Deniz Haydutluğu; Kavramsal Çerçeve, Tarihi Gelişim, Somali Örneğinde Deniz Haydutluğu ve Deniz Haydutluğu ile Mücadelenin Hukuki Esas ve Dayanakları |
13 | Sıcak Takip (Kesintisiz İzleme) Hakkı, Kavramsal Çerçeve, Hukuki Esası; Devletlerin Açık Denizden Yararlanma Konusundaki Bazı Yetkileri |
14 | Uluslararası Deniz Yatağı, Kavram ve Gelişimi, Hukuki Rejimi, İşletilmesi, Uluslararası Deniz Yatağı Otoritesi |
|
Kaynaklar: |
Deniz Hukuku I, Aydoğan Özman, Turhan Kitabevi, 2006
Uluslararası Hukuk Dersleri II. Kitap, Hüseyin Pazarcı, Turhan Kitabevi, 2003
Deniz Hukuku Çalışmaları, Ferit Hakan Baykal, Alfa Yayınları, 1998
Uluslararası Hukuk Açısından Ege Karasuları Sınırlandırması, Uğur Bayıllıoğlu, Turhan Kitabevi, 2011 |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders anlatımı, uygulama çalışmaları
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |