Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Hukuk ve Müzakere Sanatı | HUK 375 | 3 | 12 | 2 + 0 | 2 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. 1.Yaratıcı düşünme. 2. Okuduğunu anlama. 3. Problem çözme. 4. Kendini ifade. 5. Hukuki sorunu kavrama. |
2. . 7. Hukuki sorunda kullanılacak mevzuatı yorumlama. 8. Hukuki sorun ve mevzuat arasında illiyet bağı kurma. 9.Araştırmaktan ve öğrenmekten keyif almak. 10. Sebep- sonuç- illiyet bağı- nedensellik kavramlarını kurarak sonuca ulaşma |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Tarihe mal olmuş davalar ve başlıca sanat eserlerinin hikayelerinden hazırlanarak oluşturulan bu derste, öğrenciler yaratıcı düşünme teknikleri hakkında farkındalık kazanacaklardır. Öğrenmenin ve araştırmanın keyifli olduğu 14 haftalık ders programında, örnek olay kurguları üzerinden evrensel hukukun temel prensipleri tartışılacaktır. Ders akışında, hak kavramı tartışılacak; alternatif tartışma yöntemleri; müzakere metotları; sözleşme yazım kuralları; borçlar, ticaret, iş ve ceza hukukunun temel prensipleri konularında etkileşimli ve yaratıcı yöntemler üzerine farkındalık kazanacaklardır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | DREYFUS DAVASI a. Hak kavramı nedir? b. Anayasa ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi tarafından güvence altına alınan temel haklar nelerdir? c. Tanık nasıl dinlenir? d. Tanığa nasıl soru sorulur? e. Başlıca ispat vasıtaları nelerdir? Konusunda örnek olay çalışması |
2 | DREYFUS DAVASI a. Hukukun kaynakları nelerdir? b. Bir önceki hafta Dreyfus Davasında anlatılan örnek olay üzerinden temsili olarak: Örnek olayda hangi hukuk kuralları kullanıldı? c. Hukuk kuralları kanunlar hiyerarşisinin neresinde yer almakta? d. Örnek olayda başvurulabilecek hukuk kaynaklarının alternatifli olarak düşünülmesi. e. Örnek olayda hukuki sorunların çözümlenebilmesi için başvurulacak hukuk yollarının tartışılması konusunda çalışma |
3 | JEAN- BAPTİSTE HİLAİR- YENİ CAMİ VE İSTANBUL LİMANI a. Örnek olayın sunumu: Sanatçının Yeni Cami ve İstanbul isimli eseri ile ilgili örnek olay ve hikayenin anlatımı; b. Örnek olayın içindeki hukuki sorunların tespiti: Resimle ilgili hikayede yer alan hukuki ihtilafların tespiti; c. Hukuki sorunların nasıl çözümleneceğine dair yol haritasının belirlenmesi: Hukuki ihtilafa ilişkin olarak hangi makamlar nereye başvurmalı? d. Hukuki sorunların giderilmesi için yapılacakların tespiti ve birlikte yapılması: e. Örnek olayda kullanılacak mevzuat hangileri? f. Kullanılacak hukuk kuralları kanunlar hiyeraşisinin neresinde yer alıyor? g. Dilekçe yazmak, delil toplamak, delilleri tartışmak, iddia, savunma ve yargı makamının olaya nasıl yaklaşabileceği konusunda alternatifleri tartışmak. |
4 | İLK OSMANLI TOPLU İŞ SÖZLEŞMESİ a. Örnek olayın sunumu: Kütahya’da çini atölyelerinde çalışan kalf ve çıraklar ile çini atölyesi sahipleri arasında yaşanan olayların anlatımı b. Örnek olayın içindeki hukuki sorunların tespiti: Çini atölyesi çalışanları ile atölye sahipleri arasında yaşanan hukuki sorunların tespiti. c. Hukuki sorunların nasıl çözümleneceğine dair yol haritasının belirlenmesi Hukuki sorunların çözümlenmesinde hangi kanunlara ihtiyaç duyulduğunun tartışılması d. Hukuki sorunların giderilmesi için aşama aşama yapılacakların tespiti ve birlikte yapılması. e. Dilekçe yazmak, delil toplamak, delilleri tartışmak, iddia, savunma ve yargı makamının olaya nasıl yaklaşabileceği konusunda alternatifleri tartışmak. |
5 | İLK OSMANLI TOPLU İŞ SÖZLEŞMESİ: Kütahya çini atölyesi çalışanları ve atölye sahiplerinin toplu iş sözleşmesinden hareketle hayali toplu iş sözleşmesinin kurgulanması a. Müzakere tekniklerinin tartışılması b. Müzakere konusu nasıl belirlenir? c. Müzakerenin sınırları nasıl tespit edilir? d. Alternatif tartışma yöntemleri nelerdir? |
6 | KANATLI DENİZ ATI BROŞU: Kültürel Miras nedir? Kültürel Miras Kavramı nasıl ve kim tarafından korunur? a. Örnek olayın sunumu: Kanatlı Denizatı broşunun hikayesinin anlatımı. b. Örnek olayın içindeki hukuki sorunların tespiti: Kanatlı Denizatı Broşu neden Türkiye’ye getirilmeli? c. Hukuki sorunların nasıl çözümleneceğine dair yol haritasının belirlenmesi: Kanatlı Denizatı Broşu Türkiye’ye nasıl getirilmeli? d. Hukuki sorunların giderilmesi için aşama aşama yapılacakların tespiti ve birlikte yapılması. e. Dilekçe yazmak, delil toplamak, delilleri tartışmak, iddia, savunma ve yargı makamının olaya nasıl yaklaşabileceği konusunda alternatifleri tartışmak. |
7 | KANATLI DENİZ ATI BROŞU: Ceza Muhakemesine Genel Bakış a. Örnek olayın sunumu: Kanatlı Denizatı broşunun Uşak müzesinden kaçırılışı b. Örnek olayın içindeki hukuki sorunların tespiti: Kaçırılma olayında hukuki ihtilafın bulunması, hangi hukuk kurallarının uygulanacağının tespit edilmesi c. Hukuki sorunların nasıl çözümleneceğine dair yol haritasının belirlenmesi: Ceza muhakemesinde şikayetçi, şüpheli, sanık, iddia savunma, savcılık makamı, delil toplama, delillerin tartışılması, yargılama, ve hüküm verilmesi aşamalarının örnek olay üzerinden canlandırılması |
8 | HAMMURABİ KURALLARI: Günümüz hukuk kuralları ve hukukun evrensel prensipleri ile karşılaştırılması a. Hammurabi kurallarının tarihçesi. b. Kurallar nelerdir? c. Bu kurallar günümüz evrensel hukuk prensiplerine nasıl dönüşmüştür? |
9 | ANADOLU MEDENİYETLERİ MÜZESİNDE YER ALAN BOŞANMA BELGESİ TABLETİ ÜZERİNDEN MEDENİ KANUNUN TEMEL PRENSİPLERİNE GENEL BAKIŞ a. Örnek tabletin incelenmesi: Örnek tablet bir boşanma belgesidir. Boşanma Belgesi- Kültepe, MÖ. 19-18. yy. aittir. Tablet, Anadolu’nun yerlisi olan Bayan Sakriuşva ile Asurlu tüccarlardan Assur-taklaku’nun boşanmaları konusunda düzenlenmiştir. Bu belgeden, kadın ve eş seçme konusunda eşit haklara sahip olduklarını öğrenmekteyiz. Ayrıca, boşanma tarafların rızası ile olduğundan, tazminat alınmayacağı da özellikle belirtilmektedir. b. Örnek tablette yer alan hukuki sorunların tespiti. c. Örnek tablette yer alan hukuki sorunların günümüze uyarlanması. d. Örnek tablette yer alan hukuki sorunların nasıl çözümleneceğine dair yol haritasının belirlenmesi. e. Hukuki sorunların giderilmesi için aşama aşama yapılacakların tespiti ve birlikte yapılması. f. Dilekçe yazmak, delil toplamak, delilleri |
10 | ANADOLU MEDENİYETLERİ MÜZESİNDE YER ALAN DOSTLUK MEKTUBU (BOĞAZKÖY, YAKLAŞIK MÖ. 13.YY) ÜZERİNDEN TEMEL HUKUK PRENSİPLERİNE GENEL BAKIŞ a. Örnek tabletin incelenmesi: Örnek tablet: M.Ö.1275-1250 yılları arasında Mısır Kralı II.Ramses’in karısı Naptera tarafından Hitit Kralı III. Hattuşili’nin karısı Puduhepa’ya Akadça yazılmış bir mektuptur. Dönemin siyasi ilişkileri hakkında bilgiler veren tablet, iki devlet arasındaki iyi ilişkilerden ve birbirlerine gönderdikleri hediyelerden bahsetmektedir. b. Örnek tabletin günümüz devletler hukuk prensiplerine uygulanması. c. Hayali bir diplomatik mektup yazılması |
11 | RAHMİ KOÇ MÜZESİ BEBEK EVLERİ SERGİSİNDEN HAREKETLE POZİTİF AYRIMCILIK HAKKINDA ÇALIŞMA a. Pozitif ayrımcılık nedir? b. Mevzuatta pozitif ayrımcılık taşıyan hükümlerin incelenmesi |
12 | RAHMİ KOÇ MÜZESİ BEBEK EVLERİ SERGİSİNDEN HAREKETLE KADINA KARŞI ŞİDDET HAKKINDA ÇALIŞMA a. Kadına karşı şiddet örnek olayın sunumu : b. Örnek olayın içindeki hukuki sorunların tespiti. c. Hukuki sorunların nasıl çözümleneceğine dair yol haritasının belirlenmesi. d. Hukuki sorunların giderilmesi için aşama aşama yapılacakların tespiti ve birlikte yapılması. e. Dilekçe yazmak, delil toplamak, delilleri tartışmak, iddia, savunma ve yargı makamının olaya nasıl yaklaşabileceği konusunda alternatifleri tartışmak. |
13 | MONACO PRENSESİ CAROLINE AVRUPA İNSAN HAKLARI MAHKEMESİNDE GÖRÜLEN DAVASI VE ÖZEL HAYATIN GİZLİLİĞİNE DAİR GENEL BAKIŞ a. Örnek olayın sunumu. b. Örnek olayın içindeki hukuki sorunların tespiti. c. Hukuki sorunların nasıl çözümleneceğine dair yol haritasının belirlenmesi. d. Hukuki sorunların giderilmesi için aşama aşama yapılacakların tespiti ve birlikte yapılması. e. Dilekçe yazmak, delil toplamak, delilleri tartışmak, iddia, savunma ve yargı makamının olaya nasıl yaklaşabileceği konusunda alternatifleri tartışmak. |
14 | GENEL DEĞERLENDİRME: NELER ÖĞRENDİK? |
|
Kaynaklar: |
Brandt Aymar and Edwards Sagarin World’s Great Trials New England Edition
Nevzat Toroslu Haluk Toroslu Ceza Hukuku Savaş Kitapevi 2018
Selahattin Keyman Hukuka Giriş Yetkin Kitapevi 2000
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Sara Robins Law: a treasury of art and literature Beaux Arts edition 1990 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders
Uygulama
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |