PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Kalite MühendisliğiIE 3264 + 047,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Kalite uygulamalarında DMAIC gibi istatistiksel ve diğer problem çözme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olacaklar.
2. Uygun kontrol grafiklerini oluşturma ve yorumlama becerisi kazanacaklar
3. Ürün/hizmet kalitesiyle ilgili verileri toplama ve analiz etme, kabul örnekleme tekniklerini kullanma ve süreç yeteneğini değerlendirme becerisi elde edecekler.
4. Kalite analizi için gerekli olan istatistiksel paket programlarını kullanabilecekler.
5. Kalite iyileştirmeleri için deneysel tasarım yapma; sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanacaklar.
6. Sözlü sunum becerilerini geliştirecekler.
7. Takım çalışmasına dahil olacaklar.
8. Etik sorunlar ve mühendislik standartları konusunda farkındalığa sahip olacaklar.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerIE228 (ön koşul)
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Kalite ve kalite iyileştirmeye giriş; DMAIC süreci; Temel istatistik kavramlarının tekrarı; Değer Akış Haritası ve kalite iyileştirmesi için diğer görsel araçlar; İstatistiksel Süreç Kontrolü yöntemleri ve teknikleri; Değişkenler için kontrol grafikleri; Öznitelikler için kontrol grafikleri; Süreç yeterlilik analizi; Özniteliklerle ve değişkenlerle kabul muayenesi; Deney tasarımı; 2k etkensel tasarım; İki seviye kısmi etkensel tasarım; Kalite yönetim sistemleri ve mühendislik standartları.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Kalite ve Kalite İyileştirme Kavramına Giriş
2DMAIC Metodolojisi
3Temel istatistiksel kavramların gözden geçirilmesi
4Değer Akış Haritalama ve kalite iyileştirme için diğer görsel araçlar.
5İstatistiksel Süreç Kontrol yöntemleri ve teknikleri
6Değişkenler için Kontrol Grafikler: X-R
7Değişkenler için Kontrol Grafikleri: X-S
8Nitelikler için Kontrol Grafikleri
9Süreç Yeterlilik Analizi
10Nitelikler için Kabul Örneklemesi
11Değişkenler için Kabul Örneklemesi
12Tasarımlı Deneyler: 2k Faktöriyel Tasarım
13İki Seviyeli Kesirli Faktöriyel Tasarımlar
14Kalite Yönetim Sistemleri ve Mühendisliği Standartları
 
Kaynaklar:
Montgomery Douglas C., Statistical Quality Control: A Modern Introduction, John Wiley & Sons, 2020, ISBN: 978-1119657118
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada 4 saat ders işlenecektir. Son haftanın 2 saati sunumlara ayrılacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Aktiviteler1%35
Final Sınavı1%40
Aktiviteler2%10
Sözlü Sunum1%15
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)144,0056,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)141,0014,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)12,002,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)141,5021,00
6Ev ödevleri210,0020,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)112,0012,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)121,0021,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)128,0028,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi.2
2Edinilen bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanma becerisi.2
3İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama, uygun yöneylem araştırması metotları ve modelleme teknikleri ile formüle etme ve analiz etme becerisi.1
4İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.2
5Karmaşık bir sistemi ve/veya alt-sistemi veya süreci gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.2
6Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, Endüstri Mühendisliği ile ilgili yazılım olanakları ile uygun teknikleri, kaynakları, modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.2
7Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.4
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi.1
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.1
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi.2
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.2
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.2
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.3
14Teknik resim, akış diyagramı gibi görsel araçları kullanma becerisi.3
15Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi.0
16Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.0
17Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0