Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Mekatronik Mühendisliği için Yapay Zeka | MECE 304 | 3 | 2 | 3 + 0 | 3 | 4,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Yapay Zeka kavramı anlatılacak |
2. Ajan yapıları anlatılacak. |
3. Öğrenme yapıları ve algoritmaları, sinir ağları, genetik algoritmalar ve bulanık mantık öğretilecek |
4. Öğretilen yöntem ve algoritmalar kullanılarak örnek problemler çözülecek. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Giriş: Yapay Zeka Nedir? Etkenler ve Ortamlar, Ortamların Doğası, Etkenlerin Yapısı: Etken programları, Basit refleks etmenleri, Model tabanlı refleks etmenleri, Hedef tabanlı etmenler, Fayda tabanlı etmenler, Öğrenme etmenleri, Arama ile Sorunları Çözme, Çözüm Arama, Bilgisiz Arama Stratejileri, Bilgili (Sezgisel) Arama Stratejileri, Bilgi Tabanlı Etkenler, Muhakeme, Gelişmiş Arama Stratejileri, Birinci Dereceden Mantık, Basit Kararlar Alma, Öğrenme, Gözetimli Öğrenme, Gözetimsiz Öğrenme, Güçlendirme Öğrenmesi, Optimizasyonun tanımı, Temel optimizasyon yöntemleri, Sinir Ağları, Genetik Algoritmalar, Genetik Programlama, Bulanık Mantık. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders yapay zeka uygulamalarını içeren özel bir derstir |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş: Yapay Zeka Nedir? Etkenler ve Ortamlar |
2 | Ortamların Doğası, |
3 | Etkenlerin Yapısı: Etken programları, Basit refleks etmenleri, Model tabanlı refleks etmenleri, Hedef tabanlı etmenler, Fayda tabanlı etmenler, Öğrenme etmenleri, |
4 | Arama ile Sorunları Çözme, Çözüm Arama |
5 | Bilgisiz Arama Stratejileri, Bilgili (Sezgisel) Arama Stratejileri, |
6 | Bilgi Tabanlı Etkenler, Muhakeme |
7 | Gelişmiş Arama Stratejileri, Birinci Dereceden Mantık, Basit Kararlar Alma |
8 | Öğrenme, Gözetimli Öğrenme, Gözetimsiz Öğrenme |
9 | Güçlendirme Öğrenmesi |
10 | Optimizasyonun tanımı, Temel optimizasyon yöntemleri, |
11 | Sinir Ağları |
12 | Genetik Algoritmalar |
13 | Genetik Programlama |
14 | Bulanık Mantık. |
|
Kaynaklar: |
S. Russell, and P. Norvig, Artificial Intelligence: A Modern Approach, Prentice-Hall 2010 978-0-13-604259-4
|
|
Diğer Kaynaklar: |
M. Negnevitsky, Artificial Intelligence: A Guide to Intelligent Systems, Addison Wesley 2001 978-1408225745 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Her hafta 3 saatlik teorik ders yapılacaktır.
- Öğrenciye 3 proje verilecektir. Proje MATLAB program kodu yazmakla ilgili olacaktır. Proje 3 veya 4 kişilik bir grup tarafından yürütülecektir.
- 1 ara sınav ve 1 final sınavı yapılacaktır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Midterm Exam | 1 | %20 |
Final Sınavı | 1 | %30 |
Project | 3 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 0,50 | 7,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 1,00 | 1,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 0,50 | 7,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 8,00 | 8,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 3 | 9,00 | 27,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 8,00 | 8,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi. | 2 |
2 | Bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 0 |
3 | Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 0 |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 3 |
5 | Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 3 |
6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 3 |
7 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 3 |
8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi. | 0 |
9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi. | 0 |
11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık. | 0 |
12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 0 |
13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
14 | Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi. | 0 |
15 | Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık. | 0 |
16 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |