Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Disaster Planning | CRP 332 | 3 | 2 | 3 + 0 | 3 | 4,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Doğal afetler ve kent planlama arasındaki ilişkiyi analiz edebilme |
2. Sürdürülebilirlik, dirençlilik, sakınım ve risk konularını kavrama |
3. Çevresel sorunları analiz ederken konunun karmaşık yapısını yansıtacak kapsayıcı ve çok yönlü bir yaklaşım kazanarak |
4. Afet çalışmalarında kullanılan temle kavramları kavrama |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Çevresel sorunlar ve tehditler kentleri ve kent planlamayı etkilemektedir. Bu ders doğal çevreyi, yerleşim alanları üzerindeki etkilerini, sürdürülebilirlik ve dirençlilik kavramları, doğal kaynak yönetimini, afet risklerinin kent ve bölge planlama çalışmalarına nasıl entegre edileceği konularını anlamayı amaçlamaktadır. Ders kapsamında ele alınan konular risk üretimi ve kentsel riskler, kentsel yerleşimlerin doğal ve teknolojik riskler karşısında kırılganlığı, küresel, ulusal ve yerel düzeylerde risk yönetimi, kentsel kırılganlık ve risk sektörleri, uluslararası afet yönetimi yaklaşımlarıdır. Öğrencilerin bu ders ile risk toplumu, risk farkındalığı, risk yönetiminin bileşenleri, afet riski yönetimi, afet öncesi planlama ve sakınım planlamasının temelleri konularında bilgi kazanmaları beklenmektedir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Girşi- ekoloji kavramı: doğa ve insan arasındaki ilişki |
2 | Çevre ve modern toplum: güvenlik kavramının evrimi, modern sanayi toplumu |
3 | Afet kavramını anlama: tehlike, afet, risk, kırılganlık |
4 | afet yönetimi yaklaşımlarının evrimi: geleneksel yaklaşımlar ve eleştirileri, çağdaş yaklaşımlar |
5 | Uluslararası afet politikalarının gelişimi: Küresel, ulusal ve yerel düzeylerde risk yönetimi |
6 | Risk toplumu kavramı: risk politikası |
7 | Afet risk yönetimi: Afet yönetimi etapları ve kaynak tahsisi |
8 | Afetlerin etkileri: doğrudan-dolaylı etkiler kısa-erimli uzun-erimli etkiler |
9 | Kentsel kırılganlık ve kentsel risk sektörleri |
10 | Kentsel dirençlilik: kentsel dirençlilik kavramı |
11 | Risk yönetiminin kentsel planlamaya entegrasyonu |
12 | Türkiye örneği üzerine irdeleme-I: 1999 Depremi ve uygulamalar |
13 | Türkiye örneği üzerine irdeleme-II: Türkiye afet yönetimi sisteminin kurumsal yapısı |
14 | Gelişmekte olan ülkelerde sürdürülebilirlik koşulları |
|
Kaynaklar: |
D.R. Godschalk, T. Beatley, P. Berke et al., 1999. Natural Hazard Mitigation: Recasting Disaster Policy and Planning, Island Press
Bolin, R. and L. Stanford, 1998. The Northridge Earthquake: Vulnerability and Disaster, Routledge |
|
Diğer Kaynaklar: |
Ulrich Beck, 1999. World risk society, Polity Press
Vale and Campanella, 2005. The Resilient City: How Modern Cities Recover From Disaster, Oxford University Press. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Seminer dersleri, görsel ve yazılı materyaller |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Ödev | 3 | %10 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 10,00 | 10,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 20,00 | 20,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur. | 4 |
2 | Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur. | 2 |
3 | Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur. | 0 |
4 | Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur. | 2 |
5 | Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur. | 4 |
6 | Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir. | 4 |