PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Disaster PlanningCRP 332323 + 034,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Doğal afetler ve kent planlama arasındaki ilişkiyi analiz edebilme
2. Sürdürülebilirlik, dirençlilik, sakınım ve risk konularını kavrama
3. Çevresel sorunları analiz ederken konunun karmaşık yapısını yansıtacak kapsayıcı ve çok yönlü bir yaklaşım kazanarak
4. Afet çalışmalarında kullanılan temle kavramları kavrama
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Çevresel sorunlar ve tehditler kentleri ve kent planlamayı etkilemektedir. Bu ders doğal çevreyi, yerleşim alanları üzerindeki etkilerini, sürdürülebilirlik ve dirençlilik kavramları, doğal kaynak yönetimini, afet risklerinin kent ve bölge planlama çalışmalarına nasıl entegre edileceği konularını anlamayı amaçlamaktadır. Ders kapsamında ele alınan konular risk üretimi ve kentsel riskler, kentsel yerleşimlerin doğal ve teknolojik riskler karşısında kırılganlığı, küresel, ulusal ve yerel düzeylerde risk yönetimi, kentsel kırılganlık ve risk sektörleri, uluslararası afet yönetimi yaklaşımlarıdır. Öğrencilerin bu ders ile risk toplumu, risk farkındalığı, risk yönetiminin bileşenleri, afet riski yönetimi, afet öncesi planlama ve sakınım planlamasının temelleri konularında bilgi kazanmaları beklenmektedir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Girşi- ekoloji kavramı: doğa ve insan arasındaki ilişki
2Çevre ve modern toplum: güvenlik kavramının evrimi, modern sanayi toplumu
3Afet kavramını anlama: tehlike, afet, risk, kırılganlık
4afet yönetimi yaklaşımlarının evrimi: geleneksel yaklaşımlar ve eleştirileri, çağdaş yaklaşımlar
5Uluslararası afet politikalarının gelişimi: Küresel, ulusal ve yerel düzeylerde risk yönetimi
6Risk toplumu kavramı: risk politikası
7Afet risk yönetimi: Afet yönetimi etapları ve kaynak tahsisi
8Afetlerin etkileri: doğrudan-dolaylı etkiler kısa-erimli uzun-erimli etkiler
9Kentsel kırılganlık ve kentsel risk sektörleri
10Kentsel dirençlilik: kentsel dirençlilik kavramı
11Risk yönetiminin kentsel planlamaya entegrasyonu
12Türkiye örneği üzerine irdeleme-I: 1999 Depremi ve uygulamalar
13Türkiye örneği üzerine irdeleme-II: Türkiye afet yönetimi sisteminin kurumsal yapısı
14Gelişmekte olan ülkelerde sürdürülebilirlik koşulları
 
Kaynaklar:
D.R. Godschalk, T. Beatley, P. Berke et al., 1999. Natural Hazard Mitigation: Recasting Disaster Policy and Planning, Island Press Bolin, R. and L. Stanford, 1998. The Northridge Earthquake: Vulnerability and Disaster, Routledge
 
Diğer Kaynaklar:
Ulrich Beck, 1999. World risk society, Polity Press Vale and Campanella, 2005. The Resilient City: How Modern Cities Recover From Disaster, Oxford University Press.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Seminer dersleri, görsel ve yazılı materyaller
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Ödev3%10
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)00,000,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)00,000,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)142,0028,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)110,0010,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)120,0020,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur.4
2Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur.2
3Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur.0
4Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur.2
5Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur.4
6Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir.4