PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Akışkanlar Mekaniği IIME 304323 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüBelirsiz
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Temel denklemleri diferansiyel formda türetebilir, çözerek akış analizi yapabilir.
2. Sürtünmesiz akışların analizi için uygun metotları seçebilir ve uygulayabilir.
3. Sınır tabaka akış denklemlerini türetebilir ve çözerek sınır tabaka akışları analiz edebilir.
4. Akış problemleri için boyut analizi yapabilir ve benzerlik kanunlarını kullanarak akışları analiz edebilir.
5. Daldırılmış cisimlere akıştan dolayı etkiyen kuvvetleri hesaplayabilir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerME303
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Diferansiyel formda temel denklemlerin (süreklilik, momentum ve energy denklemleri) türetilmesi ve akışların analizine uygulanması. Sıkıştırılamaz ve sürtünmesiz akışların analizi: Akım fonksiyonu ve hız potansiyeli. Bernoulli denkleminin türetilmesi ve uygulanması. Dönmesiz akışlar. Boyut analizi ve benzerlik. Laminar ve türbülanslı akışta sınır tabaka analizi. Daldırılmış cisimler çevresindeki akışın analizi: Sürükleme ve kaldırma kuvvetlerinin hesaplanması. Sıkıştırılabilir akışlara giriş: Ses hızı tanımı ve izentropik, bir boyutlu sıkıştırılabilir akışların analizi.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Yok
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Akışkan Hareketinin Diferansiyel Analizi: Süreklilik Denkleminin Dikdörtgen ve Silindirik Koordinatlardaki İfadesinin Çıkarılması, Sıkıstırılamaz iki Boyutlu Akış için Akım Fonksiyonu
2Akışkan Hareketinin Diferansiyel Analizi: Akışkan Elemanının Hareketi (Kinematics), Hız ve İvme alanı, Dönme (Rotasyon), Deformasyon, Sirkülasyon
3 Akışkan Hareketinin Diferansiyel Analizi: Differenasiye Momentum Denkleminin, Navier-Stokes Denkleminin türetilmesi ve basit akışlara uygulanması
4Sıkıştırılamayan Sürtümesiz Akış: Euler Denklemi ve Bernoulli Denkleminin türetilmesi
5Sıkıştırılamayan Sürtümesiz Akış: Statik, durma ve dinamik basınçlar
6Sıkıştırılamayan Sürtümesiz Akış: Irrotasyonel Akışlar (Potansiyel Akıslar), hız potansiyeli ve akım fonksiyonu
7Sıkıştırılamayan Sürtümesiz Akış: Temel iki boyutlu akışlar, İki boyutlu akışların süperposizyonu
8Boyut Analizi ve Benzerlik: Giriş, Pi Teoremi, Pi grupların belirlenmesi
9Boyut Analizi Ve Benzerlik: Boyutsuz Grupların Akışkanlar Mekaniğindeki Önemi, Akış Benzerliği ve Model Çalışma
10Sınır Tabaka (Boundary Layer): Sınır Tabaka Kavramı, Sınır Tabaka Kalınlıgı
11Sınır Tabaka (Boundary Layer): Laminer sınır tabaka, tam çözüm, Momentum Integral Denklemi
12Batırılmış Cisimler Etrafında Akış: Sürükleme (Drag), Düz Levha Üzerinde Akış
13Batırılmış Cisimler Etrafında Akış: Akış Yönüne Dik Levha, Küre Ve Silindir Üzerinde Akış
14Sıkıştırılabilir Akış: Ses Dalgalarının Yayılması, Ses Hızı, Akış Tipleri - Mach Konisi, Kararlı Bir Boyutlu Sıkıştırılabilir Akışlar, Fanno ve Rayleigh lines.
 
Kaynaklar:
Robert W. Fox, Alan T. McDonald, Philip J. Pritchard and John W. Mitchell, Fluid Mechanics, John Wiley & Sons, Inc., Nineth Edition, 2016, 978-1-118-96127-8.
 
Diğer Kaynaklar:
Donald F. Young, Bruce R. Munson, Theodore H. Okiishi and Wade W. Huebsch, A Brief Introduction to Fluid Mechanics, John Wiley & Sons, Inc., 5th Edition, 2011, 978-0470-59679-1 Merle C. Potter, David C. Wiggert and Bassem H. Ramadan, Mechanics of Fluids, Prentice Hall, 5th Edition, 2017, 978-1-305-63761-0 Yunus A. Çengel and John M. Cimballa, Fluid Mechanics Fundamentals and Applications, McGraw Hill, 2006, 0-07-111566-8
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada 3 saat ders
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Midterm Exam2%45
Quiz4%10
Yoklama1%5
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)141,0014,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)13,003,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)141,0014,00
6Ev ödevleri53,0015,00
7Sınavlara Hazırlık42,5010,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)27,0014,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)18,008,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.3
2Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.4
3Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.0
4Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.0
5Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.0
6Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.0
7Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.0
8Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.0
9Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.0
10Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.0
11Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık0