Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yöneylem Araştırması | MAN 316 | 3 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Yöneylem araştırmasının temel kavramlarını ve tekniklerini anlayabileceklerdir. |
2. Matematiksel modelleme kullanarak karar verme problemlerini formüle edebileceklerdir. |
3. Doğrusal programlama, tamsayılı programlama ve hedef programlama gibi teknikleri kullanarak optimizasyon problemlerini çözebileceklerdir. |
4. Çok dönemli problemleri (envanter yönetimi, finansal planlama vb.) modelleyebilecek ve çözebileceklerdir. |
5. Ağ modellerini (taşıma, atama, transshipment, en kısa yol, maksimum akış vb.) analiz edebilecek ve uygulayabileceklerdir. |
6. Gerçek dünya problemlerini analiz edip uygun yöneylem araştırması tekniklerini belirleyerek çözüm üretebileceklerdir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, iki bölümlük Yöneylem Araştırması serisinin ikinci kısmıdır ve nicel karar verme tekniklerinde sağlam bir temel oluşturmayı amaçlamaktadır. Ders, temel karar problemlerinin matematiksel modelleme ve optimizasyonuna odaklanmaktadır. Bu ikinci aşamada, öğrencilerin bu teknikleri daha karmaşık ve ileri düzey problem senaryolarına uygulama yeteneklerini geliştirmeleri hedeflenmektedir. Konular arasında doğrusal programlama, çok dönemli problemler, ağ modelleri, tam sayılı programlama ve hedef programlama bulunmaktadır.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse Giriş ve Doğrusal Programlamanın Hatırlatılması |
2 | Doğrusal Programlama Örnekleri: Üretim Süreci Problemleri |
3 | Çok Dönemli Problemlerin Modellenmesi: Envanter Problemleri |
4 | Çok Dönemli Problemlerin Modellenmesi: Finansal Planlama Problemleri |
5 | Ağ Modelleri: Taşıma Problemleri |
6 | Ağ Modelleri: Atama Problemleri |
7 | Ara Sınav |
8 | Ağ Modelleri: Aktarma (Transshipment) ve En Kısa Yol Problemleri |
9 | Ağ Modelleri: Maksimum Akış Problemleri ve Minimum Örtücü Ağaç Problemleri |
10 | Tamsayılı Programlama: Ya-O (Either-Or), Eğer-O Halinde (If-Then) Koşulları ve Büyük-M (Big-M) Yöntemi |
11 | Tamsayılı Programlama: Sermaye Bütçeleme Problemleri |
12 | Tamsayılı Programlama: Sabit Maliyet Problemleri |
13 | Hedef Programlama |
14 | Hedef Programlama: Örnek |
|
Kaynaklar: |
Textbook: Winston, W. L., & Goldberg, J. B. (2004). “Operations Research: Applications and Algorithms”. Belmont, CA: Duxbury press. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Sidebook: Taha, H., (2011). “Operations Research: An Introduction”. NY: Pearson. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Üç saatlik ders anlatımı. Dersin web sayfasında farklı problem kağıtları yayınlanmıştır. Öğrencilerin örnekleri çözmeleri beklenmektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Ders Katılımı | 1 | %10 |
Aktiviteler | 4 | %5 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |