| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Tesis Tasarımı ve Yer Seçimi | IE 302 | | | 4 + 0 | 4 | 7,00 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. Tesis planlama, tasarım, düzen ve konum bilgisi ve anlayışı |
| 2. Konum ve düzen sorunlarıyla ilgili sorunları modellemek, analiz etmek ve optimize etmek için nicel yöntemleri kullanma becerisi |
| 3. Çeşitli konum ve düzen sorunlarını çözmek için matematiksel programlama modelleri formüle etme becerisi |
| 4. Bilgisayar yazılım paketlerinin (LINGO, GAMS, CPLEX, MATLAB, Spreadsheet VB/Makro programlama, AUTOCAD, SketchUp,…) kullanımında pratik |
| 5. Bu kursu başarıyla tamamlayan tüm öğrenciler şunları geliştirmiş olacaktır ekip çalışmasına katılım, 6. Etik ve mesleki konuların farkında olma. |
| 6. Bu kursu başarıyla tamamlayan tüm öğrenciler şunları geliştirmiş olacaktır, etik ve mesleki konuların farkında olma. |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | IE 202 |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Tesis planlamasına giriş; Tesis yer seçimi probleminin tanımlanması; Temel ayrık ve sürekli yer seçimi modelleri ve bilinen çözüm teknikleri; İleri yer seçimi modelleri ve yer seçimi-bölüştürme modelleri; Tesis tasarımına giriş; Pazar analizi, talep tahmini ve kapasite belirlemesi; Ürün, işlem ve çizelge tasarımına bağlı gereksinimlerin belirlenmesi; Akış, alan ve ilişki planlaması: bölümlendirme; Kişisel gereksinimler; Malzeme taşıma sistem tasarımı ve depolama operasyonlarına giriş; Tesis yerleşimine giriş; Yerleşim eniyileme teknikleri; Bilgisayarlı yerleşim tekniklerinin karşılaştırılması; Tesis sistemleri; Tesis tasarımı projesi: hazırlık, sunum, uygulama ve sürdürülmesi. |
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yoktur |
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Tesis planlamasına giriş |
| 2 | Yer seçimi probleminin tanımı |
| 3 | Basit kesikli ve sürekli yer seçimi modelleri ve bilinen çöazüm yöntemleri |
| 4 | İleri yer seçimi ve yer seçimi-paylaşım modelleri |
| 5 | İleri yer seçimi ve yer seçimi-paylaşım modelleri |
| 6 | Tesis tasarımı, pazar araştırması, talep tahmini ve kapasite belirlemesine giriş |
| 7 | Ürün, işlem ve çizelge tasarımı tabanlı ihtiyaçların tanımlanması |
| 8 | Ürün, işlem ve çizelge tasarımı tabanlı ihtiyaçların tanımlanması |
| 9 | Akış ve alan planlaması, bölümleştirme |
| 10 | Personel ihtiyaçları |
| 11 | Malzeme taşıma sistemleri tasarımına giriş ve depolama işlemleri |
| 12 | Fabrika yerleşimine giriş ve yerleşim optimizasyonu teknikleri |
| 13 | Yerleşim optimizasyonu teknikleri ve bilgisayarlı yerleşim teknikleri karşılaştırması |
| 14 | Tesis sistemleri, tesis tasarım projesi (hazırlık, sunum, uygulama ve bakım) |
| |
| Kaynaklar: |
| James A. Tompkins, John A. White, Yavuz A. Bozer, J. M .A. Tanchoco, Facilities Planning, 4th Edition, Wiley, 2010,
ISBN: 978-0470444047 |
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| • A. Garcia-Diaz, J.M. Smith, Facilities Planning and Design, Prentice Hall, 2007,
ISBN: 978-0131481916
• Dileep R. Sule, Manufacturing Facilities: Location, Planning, and Design, 3rd edition, CRC Press, 2008,
ISBN: 978-1420044225
• R. G. Askin, C. R. Standridge, Modeling and Analysis of Manufacturing Systems, John Wiley & Sons, Inc., 1993,
ISBN: 978-0471514183
• Mikell P. Groover, Automation, Production Systems, and Computer-Integrated Manufacturing, 4th edition, Prentice Hall, 2014,
ISBN: 978-0133499612
• R.L. Francis, F. McGinnis, J.A. White, Faclity Layout and Location: An Analytical Approach, 2nd edition, Prentice Hall, 1998
ISBN: 978-0132991490
• Sunderesh S. Heragu, Facilities Design, 3rd edition, PWS Pub. Co., 2008,
ISBN: 978-1420066265 |
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| • Eğitim ve öğretim, öğrencilerin her konu üzerindeki kavramları ve yöntemleri anlamaları ve uygulamaları şeklinde gerçekleştirilmektedir. Bu amaçla ders üç modül halinde organize edilmiştir: Normal ders yükü haftalık 3 saati ders, 2 saati ise laboratuvar çalışmasından oluşmaktadır. |
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Ara Sınav | 1 | %35 |
| Ödev | 2 | %25 |
| Final Sınavı | 1 | %40 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 4,00 | 56,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 2,50 | 35,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 3,00 | 3,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 2 | 14,00 | 28,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 2 | 10,00 | 20,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 15,00 | 15,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 15,00 | 15,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi. | 2 |
| 2 | Edinilen bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanma becerisi. | 2 |
| 3 | İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama, uygun yöneylem araştırması metotları ve modelleme teknikleri ile formüle etme ve analiz etme becerisi. | 4 |
| 4 | İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 0 |
| 5 | Karmaşık bir sistemi ve/veya alt-sistemi veya süreci gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 0 |
| 6 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, Endüstri Mühendisliği ile ilgili yazılım olanakları ile uygun teknikleri, kaynakları, modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 1 |
| 7 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 0 |
| 8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi. | 0 |
| 9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
| 10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi. | 1 |
| 11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık. | 1 |
| 12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 2 |
| 13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
| 14 | Teknik resim, akış diyagramı gibi görsel araçları kullanma becerisi. | 0 |
| 15 | Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi. | 0 |
| 16 | Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık. | 0 |
| 17 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |