| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| İmalat ve Hizmet Sistemleri Planlanması II | IE 366 | | | 4 + 0 | 4 | 7,00 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. Üretim ve servis sistemleri planlama problemlerine ilişkin temel kavram ve konuları tanımlayabilme. |
| 2. Stokastik envanter, ana üretim çizelgelemesi, malzeme ihtiyaçları planlaması, kapasite ihtiyaçları planlaması, üretim çizelgelemesi ve montaj hattı dengeleme problemlerini çözebilme. |
| 3. Dersle ilgili problemlerin çözümünde matematiksel programlama modellerini formüle edebilme. |
| 4. Dersle ilgili matematiksel modelleri çözmek için GAMS optimizasyon yazılımını ve Microsoft Excel'i kullanma konusunda gelişmiş becerilere sahip olabilme. |
| 5. Gelişmiş yazılı iletişim becerilerine sahip olabilme. |
| 6. Ekip çalışmasına dahil olabilme. |
| 7. Etik konuların farkında olabilme. |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | IE227,IE232 |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Bu ders, üretim ve hizmet sistemleri için planlama konularını tanıtmak üzere tasarlanmış iki devam dersinin ikincisidir. İkinci derste ele alınan konular stokastik ve bağımsız talep envanter yönetimi, ana planlama, kapasite gereksinimleri planlaması, itme üretim kontrol sistemleri (MRP, MRP II), üretim faaliyet kontrolü (farklı üretim ortamlarında planlama, öncelik kuralları), çekme üretim sistemleridir (tam zamanında üretim, kanban). |
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Hayır |
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Stok Kontrolü İçin Pratik Teknikler: ABC sınıflandırma sistemi, değişim eğrileri |
| 2 | Stokastik ve Bağımsız Talep Envanteri Yönetim: sürekli inceleme modelleri (gecikmeli teslimat ve kayıp satış durumları) |
| 3 | Stokastik ve Bağımsız Talep Envanteri Yönetim: tek dönemli modeller (anlık ve tekdüze talep durumları) |
| 4 | Stokastik ve Bağımsız Talep Envanteri Yönetim: periyodik inceleme modelleri, güvenlik stokları ve hizmet seviyeleri |
| 5 | Ana Üretim Çizdelgelemesi (AÜÇ): stoğa göre üretim, siparişe göre montaj, sonlandırma veya paketleme, siparişe göre üretim ortamları, ana üretim çizelgesi, diğer üretim planlama ve kontrol faaliyetlerine bağlantılar, AÜÇ'yi tasarlama, oluşturma ve yönetme, söz verilebilirlik (ayrık, ileriye bakmadan kümülatif, ileriye bakmalı kümülatif), son montaj çizelgesi (SMÇ) |
| 6 | Malzeme İhtiyaçları Planlaması: Üretim/sipariş parti büyüklükleri, malzeme listesi, ürün ağacı, malzeme ihtiyaçları planlaması (MİP), teslim süresi dengelemesi için bağımlı talep envanter sistemleri ve karar alma hiyerarşisi |
| 7 | Malzeme Gereksinimleri Planlaması: Parti büyüklüğü belirlemesi, Güvenlik stoklarının ve güvenlik teslim sürelerinin uygulanması. Üretim Kaynak Planlaması (ÜKP II) ve çeşitleri |
| 8 | Kaba Hatlı Kapasite Planlaması (KHKP): Üretim planlama ve kontrol sisteminde KHKP'nin rolü, KHKP teknikleri (genel faktörler kullanılarak kapasite planlaması, işçilik listesi yaklaşımı, kaynak profili yaklaşımı), KHKP kararları (mevcut kapasitenin belirlenmesi, gerekli kapasitenin mevcut kapasiteyle karşılaştırılması, kapasiteyi artırmak için temel seçenekler) |
| 9 | Kapasite İhtiyaçları Planlaması (KİP): KİP mantığı, KİP hesaplaması, ileri ve geriye çizelgeleme |
| 10 | Üretim Çizelgeleme: üretim teslim süresi (ÜTS), ÜTS'yi azaltma yöntemleri (operasyon örtüştürme, operasyon bölünme, çizelgeleme teknikleri (ileriye çizelgeleme ve geriye çizelgeleme, sonsuz yükleme, sonlu yükleme), dağıtım kuralları |
| 11 | Üretim Çizelgelemesi: çizelgeleme problemlerinin sınıflandırılması, çizelgeleme kriterleri (performans ölçütleri), atölye yapıları (tek makine, paralel makineler, akış hatları, iş atölyeleri) |
| 12 | Üretim Çizelgelemesi: çeşitli atölye yapılarındaki problemleri çözmek için çizelgeleme algoritmaları, montaj hattı dengeleme |
| 13 | Üretim Çizelgelemesi: montaj hattı dengeleme |
| 14 | Çekme Üretim Sistemleri: Tam zamanında (TZ), TZ felsefesi, yalın üretim, Kanban sistemleri |
| |
| Kaynaklar: |
| |
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| 1. S.N. Chapman, The Fundamentals of Production Planning and Control, Prentice Hall, 2006.
2. D.W. Fogarty, J.H. Blackstone, and T.R. Hoffmann, Production and Inventory Management, South Publishing, 1991.
3. S. Nahmias, Production and Operations Analysis (6th ed.), McGraw-Hill, 2010.
4. S.L. Narasimhan, D.W. McLeavey, P. Billington, and P.J. Billington, Production Planning and Inventory Control, Prentice Hall, 1995.
5. E.A. Silver, D. Pyke, and R. Peterson, Inventory Management and Production Planning and Control (3rd ed.), Wiley, 1998.
6. T.E. Vollmann, W.L. Berry, and D.C. Whybark, Manufacturing Planning and Control Systems (3rd ed.), Irwin, 1992.
|
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| Haftada 4 saat ders. Öğretim üyesi, derslerde sadece seçilmiş önemli kavram ve noktaları işleyecek ve derslerde işlenen materyalle ilgili problemler çözecektir. Derslerde sunulan materyale aşina olmak ve sınıf tartışmalarına katılmak için, öğrencilerin önceki derslerde kapsanan materyali yeni derse katılmadan önce okumaları beklenir. Öğrenciler derslere hazırlıklı gelirlerse, dersleri daha ilginç bulacaklar ve tartışmadan faydalanacaklar. Öğrenciler, ödevlerini yaparken takımlar halinde çalışacaktır. |
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Ödev | 2 | %10 |
| Ara Sınav | 2 | %60 |
| Final Sınavı | 1 | %30 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 4,00 | 56,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 2 | 14,00 | 28,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 2 | 18,00 | 36,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 18,00 | 18,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi. | 2 |
| 2 | Edinilen bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanma becerisi. | 2 |
| 3 | İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama, uygun yöneylem araştırması metotları ve modelleme teknikleri ile formüle etme ve analiz etme becerisi. | 4 |
| 4 | İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 0 |
| 5 | Karmaşık bir sistemi ve/veya alt-sistemi veya süreci gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 0 |
| 6 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, Endüstri Mühendisliği ile ilgili yazılım olanakları ile uygun teknikleri, kaynakları, modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 1 |
| 7 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 0 |
| 8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi. | 0 |
| 9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
| 10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi. | 1 |
| 11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık. | 1 |
| 12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 2 |
| 13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
| 14 | Teknik resim, akış diyagramı gibi görsel araçları kullanma becerisi. | 0 |
| 15 | Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi. | 0 |
| 16 | Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık. | 0 |
| 17 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |