PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Planlama TeorisiCRP 330323 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Planlama kuramı, ortaya çıkışı, bağlamı, sosyal, politik, ekonomik diğer kuramlarla olan ilişkisi hakkında bilgi sahibi olma
2. Planlama kuramını sosyal adalet, kamu yararı ve kentli hakları kavramları doğrultusunda tarihsel bir perspektifle anlama
3. Planlamada demokrasi, katılım, uzlaşı kavramlarını anlama ve bu kavramların mekansal uygulamalarda değerlendirme
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu dersin temel amacı lisans öğrencilerine planlama kuramına ilişkin geçmiş ve güncel durumları içeren genel, anlamlı ve geniş bir bakış açısı kazandırmaktır. Ders aynı zamanda modernist planlama ve mimarinin meşruiyetine yönelik bir arka plan tanımlar, planlama üzerine geliştirilmiş batılı görüşlere odaklanarak öncü düşünür ve ekolleri ortaya koyar. Bilimsel düşüncenin değişimine göre planlama disiplininin ortaya çıkışını, eleştirilerinin, temel ilkelerini inceler. Dersin sonunda öğrencilerin kamu yararı, uzlaşma, katılım, planlamanın meşruiyeti, planlamada güç ve karşıtlıklar ve plancılnın değişen rolü hakkında bilgi sahibi olması beklenir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş, kursun içeriği
2Planlama ve teori: Tanımlar, kavramlar, temel varsayımlar
3Antik dönem ve fiziki planlama
4Orta Çağ: Feodal yapı, ortaçağın ekonomik organizasyonu, burjuvazi sınıfının doğuşu
5Aydınlanma dönemi: sermaye birikiminin temelleri, yeni icatlar, Rönesans dönemi, kapitalist sistemin ortaya çıkışı, planlama düşüncesinin kökenleri
6Modern düşünce sistemi: zaman ve mekan kavramları, ontolojik varsayımlar, evrensel bilgi, araçsal rasyonalite
7Fordist üretim biçimleri: yeni sosyal ve mekansal düzen, modernist düşüncenin ekonomik çıktıları, kurumsal yapı ve ulus-devlet
8Sanayi kenti: Bütüncül planlama ve eleştirileri
9Modernite projesi eleştirileri: Ulus-devletin azalan rolü
10Post-fordizm ve esnek üretim: 1980lerde ekonomik dönüşüm
11Post-modernizm: İletişimsel rasyonalite
12İletişimsel planlama: katılım ve yönetişim
13Planlamnın meşruiyeti: Kamu yararı ve uzlaşı
14Planlamanın sorunları ve plancının değişen rolü
 
Kaynaklar:
Camillo Sitte, 1986. The Birth of Modern City Planning, Rizzoli International Harvey, David, 1989. The Condition of Post-Modernity. Oxford: Blackwell Lefebvre, Henri, 1991. The production of space, UK ; Cambridge
 
Diğer Kaynaklar:
Healey, P., 2006. Collaborative planning: Shaping places in fragmented societies. New York: Palgrave Macmillan
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Seminer dersleri, görsel ve yazılı materyaller
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav2%60
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)00,000,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)00,000,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)144,0056,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)110,0010,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)120,0020,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur.1
2Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur.0
3Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur.0
4Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur.4
5Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur.4
6Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir.4