Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Planlama Teorisi | CRP 330 | 3 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Planlama kuramı, ortaya çıkışı, bağlamı, sosyal, politik, ekonomik diğer kuramlarla olan ilişkisi hakkında bilgi sahibi olma |
2. Planlama kuramını sosyal adalet, kamu yararı ve kentli hakları kavramları doğrultusunda tarihsel bir perspektifle anlama |
3. Planlamada demokrasi, katılım, uzlaşı kavramlarını anlama ve bu kavramların mekansal uygulamalarda değerlendirme |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu dersin temel amacı lisans öğrencilerine planlama kuramına ilişkin geçmiş ve güncel durumları içeren genel, anlamlı ve geniş bir bakış açısı kazandırmaktır. Ders aynı zamanda modernist planlama ve mimarinin meşruiyetine yönelik bir arka plan tanımlar, planlama üzerine geliştirilmiş batılı görüşlere odaklanarak öncü düşünür ve ekolleri ortaya koyar. Bilimsel düşüncenin değişimine göre planlama disiplininin ortaya çıkışını, eleştirilerinin, temel ilkelerini inceler. Dersin sonunda öğrencilerin kamu yararı, uzlaşma, katılım, planlamanın meşruiyeti, planlamada güç ve karşıtlıklar ve plancılnın değişen rolü hakkında bilgi sahibi olması beklenir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş, kursun içeriği |
2 | Planlama ve teori: Tanımlar, kavramlar, temel varsayımlar |
3 | Antik dönem ve fiziki planlama |
4 | Orta Çağ: Feodal yapı, ortaçağın ekonomik organizasyonu, burjuvazi sınıfının doğuşu |
5 | Aydınlanma dönemi: sermaye birikiminin temelleri, yeni icatlar, Rönesans dönemi, kapitalist sistemin ortaya çıkışı, planlama düşüncesinin kökenleri |
6 | Modern düşünce sistemi: zaman ve mekan kavramları, ontolojik varsayımlar, evrensel bilgi, araçsal rasyonalite |
7 | Fordist üretim biçimleri: yeni sosyal ve mekansal düzen, modernist düşüncenin ekonomik çıktıları, kurumsal yapı ve ulus-devlet |
8 | Sanayi kenti: Bütüncül planlama ve eleştirileri |
9 | Modernite projesi eleştirileri: Ulus-devletin azalan rolü |
10 | Post-fordizm ve esnek üretim: 1980lerde ekonomik dönüşüm |
11 | Post-modernizm: İletişimsel rasyonalite |
12 | İletişimsel planlama: katılım ve yönetişim |
13 | Planlamnın meşruiyeti: Kamu yararı ve uzlaşı |
14 | Planlamanın sorunları ve plancının değişen rolü |
|
Kaynaklar: |
Camillo Sitte, 1986. The Birth of Modern City Planning, Rizzoli International
Harvey, David, 1989. The Condition of Post-Modernity. Oxford: Blackwell
Lefebvre, Henri, 1991. The production of space, UK ; Cambridge |
|
Diğer Kaynaklar: |
Healey, P., 2006. Collaborative planning: Shaping places in fragmented societies. New York: Palgrave Macmillan |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Seminer dersleri, görsel ve yazılı materyaller |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 2 | %60 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 4,00 | 56,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 10,00 | 10,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 20,00 | 20,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur. | 1 |
2 | Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur. | 0 |
3 | Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur. | 0 |
4 | Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur. | 4 |
5 | Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur. | 4 |
6 | Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir. | 4 |