Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Planlama Stüdyosu IV | CRP 302 | 3 | 2 | 4 + 4 | 6 | 12,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Kentlerin bölgeleri ile olan ekonomik, sosyal, çevresel, kültürel ve altyapısal ilişkileri konusunda bilgi sahibi olmak |
2. Öğrencilerin bir problem alanına yaklaşımları konusunda analitik bakış açısı geliştirmelerini sağlamak |
3. Bir kent bölge içinde yer alan çok yönlü ve hiyerarşik yapıları incelemek |
4. Grup içinde yaratıcı katkılar sunarak sorumluluk alır ve uyumlu çalışır |
5. Kentsel sorunlara parça-bütün etkileşimlerini anlayacak şekilde bakar |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
CRP 302, CRP 301'in devamı olarak tasarlanmıştır ve seçilen aynı bölge/şehir için mekânsal stratejik planlama yaklaşımını izler. Bu ders, bu kapsamda stratejik planlama ve mekânsal tasarım uygulamalarını birleştirmeyi amaçlar ve daha çok kentsel ölçeğe odaklanır. CRP 301'de geliştirilen analiz sonuçları ve stratejilere paralel olarak öğrencilerin 1/100.000 çalışmalarını güncellemeleri, 1/25.000 ölçekli kapsamlı analizlerini ve plan çalışmalarını yürütmeleri beklenir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
- |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | 1/250.000 ve 1/100.000 analizlerinin ve 1/250.000 mekansal stratejik planlarının 1/100.000 planlara dönüştürülmesi |
2 | 1/100.000 mekansal stratejik plan, GZFT Analizinin gözden geçirilmesi |
3 | 1/100.000 mekansal stratejik plan, Vizyonun Yenilenmesi |
4 | Üst ölçekli stratejilerin 1/100.000 plana mekansal yansımaları |
5 | 1/100.000 planları için stratejiler ve mekânsal müdahaleler geliştirmek, Çalışmanın alt bölgelerini belirlemek |
6 | Saha çalışması / 1/25.000 alt bölgelere yönelikler analizlere gGiriş |
7 | 1/25.000 Analiz, Altlık Paftaların hazırlanması ve Arazi Kullanım analizi |
8 | 1/25.000 Analiz, Sorunlar ve Fırsatlar/Potansiyeller |
9 | 1/25.000 Analiz, Kentsel, Çevresel, Ekonomik, Sosyal Dinamikler |
10 | 1/25.000 Analiz, Alternatif Müdahaleler, Hedefler ve Eşikler |
11 | 1/25.000 Mekansal Stratejik Plan: Üst ölçekten gelen stratejilerin mekansallaştırılması |
12 | 1/25.000 Mekânsal Stratejik Plan: Ulaşım ve Dolaşım Sisteminin Kurgulanması |
13 | 1/25.000 Mekansal Stratejik Plan: Gelişim, koruma ve yenilikçi alanlar |
14 | 1/25.000 Mekânsal Stratejik Plan: Bütüncül planın tamamlanması |
|
Kaynaklar: |
• Alkay, E. (2014) Şehir Planlamada Analiz ve Değerlendirme Teknikleri, Literatür Yayınevi: İstanbul.
• Çubukçu M., (2008) Planlamada Klasik ve Sayısal Yöntemler, ODTÜ Yayıncılık |
|
Diğer Kaynaklar: |
• Allison, M., Kaye J., (2015) Strategic Planning for Nonprofit Organizations, A Practical Guide for Dynamic Times, Wiley Publishing.
• Bryson, J. M. (2004) What To Do When Stakeholders Matter, Public Management Review, Vol. 6, s. 21-53.
• Isard, W. (1998), Methods of Interregional and Regional Analysis, Taylor and Francis
• David, F. (2010). Strategic Management. 13th ed. Prentice Hall, Upper Saddle River N.J. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders yapılan çalışmalar kapsamında yüz yüze kritikler ve teorik anlatımlara yürütülmektedir. Ders haftada 4 saat ders ve 4 saat stüdyo çalışması olarak düzenlenmiştir. Stüdyo çalışması, grup çalışması, stüdyo eleştirileri ve jüri sistemi olarak düzenlenmiştir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 2 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Araştırma | 1 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 4,00 | 56,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 4,00 | 56,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 12 | 4,00 | 48,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 3 | 6,00 | 18,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 10 | 2,00 | 20,00 |
6 | Ev ödevleri | 2 | 8,00 | 16,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 2 | 20,00 | 40,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 12,00 | 12,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 32,00 | 32,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur. | 4 |
2 | Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur. | 4 |
3 | Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur. | 3 |
4 | Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur. | 3 |
5 | Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur. | 4 |
6 | Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir. | 4 |