PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
İşletim SistemleriCENG 328323 + 037,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. İşletim sistemlerinin dahili operasyonlarının anlaşılması
2. İşletim sistemlerindeki alt sistemlerin etkileşimlerinin öğrenilmesi
3. Çok işlemli ve çok kanallı uygulama geliştirme
4. Verim açısından sistem kaynaklarının (İşlemci, Hafıza, Disk) değerlendirilmesi
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerCENG 114, CENG 222
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders İşletim Sistemleri kavramlarına giriş ve tasarım ile kodlama konularını kapsar. İşlemler, CPU zamanlama, hafıza ve donanım yönetimi, çok işlemlilik, çok kanallı programlama, işlemler arası irtibat, karşılıklı kilitlenme sorunları ve dosya işleme gibi alt sistemler anlatılır. Laboratuvar saatlerinde çok işlemlilik, çok kanallılık ve işlemler arası irtibat konularının pratiği yapılır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrenciler bu derste anlatılanları pekiştirme ve öğrenme amaçlı yapay zeka araçlarını kullanabilirler. Ama ödev, proje ve sınav sorularının çözümlerinde bu araçlardan faydalanamazlar.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1İşletim Sistemlerine Giriş
2İşetim Sistemi Bileşenlerine Genel Bakış
3İşlem Kavramı
4Çok İşlemlilik  
5Kanal Kavramı ve Çok Kanallılık
6Senkronizasyon I - IPC (İşlemler Arası İrtibat)
7Senkronizasyon II - IPC
8Karşılıklı Kilitlenme ve Yönetimi
9Hafıza Yönetiminin Temelleri
10Sanal Hafıza Yönetimi I
11Sanal Hafıza Yönetimi II
12CPU Planlama
13Dosya Sistemleri
14Yığın Hafıza ve GÇ Verimi
 
Kaynaklar:
Andrew S. Tanenbaum, Modern Operating Systems, 4th Edition, Prentice Hall, 2014, 0-136006639
 
Diğer Kaynaklar:
Abraham Silberschatz, Peter Baer Galvin, Greg Gagne, Operating System Concepts, 8th Edition, John Wiley and Sons ,2008, 0-470233990
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftalık 3 saat ders.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev4%30
Ara Sınav1%30
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)141,0014,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)13,003,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)142,0028,00
6Ev ödevleri412,0048,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)120,0020,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)120,0020,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi; bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.2
2Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.3
3Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi; karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.4
4Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.2
5Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.2
6Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
7Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi; hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.0
8 Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.0
9Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi.0
10Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.0
11Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0