Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yazınsal Mekanların Mimari Elemanlarıyla İnşa Etmek | ARCH 293 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Edebi mekânlarda deşifre etme ve yeniden inşa etme süreçlerini belirlemek |
2. Mimari tasarımı oluşturan mimari öğeleri kavramsallaştırmak |
3. Mimari/mekansal çözümleri geliştirmek için metinleri analiz etmek |
4. Eleştirel düşünceyi geliştirmek |
5. Felsefi ve sanatsal metinleri/görsel belgeleri okumak ve yorumlamak |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, mimari tasarımı oluşturan kapı, pencere, balkon, merdiven vb. mimari elemanların edebi mekanlar bağlamında keşfedilmesi/çözülmesi/inşa edilmesine odaklanır. Mimari tasarımı oluşturan temel mimari elemanları kavramsallaştırmak için görsel ve metinsel materyalin çözümlenmesi yöntemi kullanılacaktır. Edebi mekanlarda mimari elemanların çözümlenmesinden sonra yeniden inşa süreçleri olacak; mimari elemanlar üzerinden modelleme yeniden inşa yöntemi olacaktır. Edebi (metinsel) materyalin zaman-mekan koşulları, mimari elemanlar tarafından oluşturulacak yeni tasarımın bağlamı olacaktır. Önce elemanların çözümlenmesi, sonra da modelleme üzerinden yeniden inşa edilmesiyle gerçekleştirilen bu derinlemesine çalışma, öncü edebi/görsel-işitsel kaynaklarla desteklenecektir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında üretken yapay zeka modelleri kullanılmamaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Tanıtım |
2 | Tanıtım Dersi |
3 | Mimari Öğelerin Deşifresi-1 (okumalarla) |
4 | Mimari Öğelerin Yeniden İnşası (maket yapımı ile) |
5 | Mimari Öğelerin Deşifresi-2 (okumalarla) |
6 | Mimari Öğelerin Yeniden İnşası (maket yapımı ile) |
7 | Gözden Geçirme ve Değerlendirme |
8 | Mimari Öğelerin Deşifresi-3 (okumalarla) |
9 | Mimari Öğelerin Yeniden İnşası (maket yapımı ile) |
10 | Mimari Öğelerin Deşifresi-4 (okumalarla) |
11 | Mimari Öğelerin Yeniden İnşası (maket yapımı ile) |
12 | Mimari Öğelerin Deşifresi-5 (okumalarla) |
13 | Mimari Öğelerin Yeniden İnşası (maket yapımı ile) |
14 | Son Değerlendirmeler |
|
Kaynaklar: |
Koolhaas, Rem (ed.) Elements of Architecture Taschen 2018 9783836556149
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, hem ders anlatımları hem de stüdyo çalışmaları ile düzenlenecektir. Bunlara paralel olarak, haftalık sınıf tartışmalarını şekillendirecek okumalar olacaktır. Okumalar öğrencilerin sözlü sunumları aracılığıyla paylaşılacak ve değerlendirilecektir. Derslere/tartışmalara görsel, metinsel ve işitsel materyal (belgeler, makaleler, resimler, filmler ve müzik) eşlik edecektir. Öğrencilerin yalnızca metinsel materyalleri okumaları değil, aynı zamanda mimari projeyi oluşturan mimari elemanlarla ilgili kendi çalışmalarını geliştirmeleri de beklenmektedir. Oluşturulan modeller ödev olarak değerlendirilecektir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 5 | %25 |
Sözlü Sunum | 5 | %25 |
Ara Sınav | 1 | %20 |
Final Projesi | 1 | %30 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektiriyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir. | 3 |
2 | Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir. | 4 |
3 | Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir. | 3 |
4 | Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir. | 2 |
5 | Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir. | 1 |
6 | Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir. | 3 |