Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yunan Mimarisi | ARCH 289 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Yunan mimarisi ve kentleşmesi hakkında temel bilgi. |
2. Modern mimari ve kentsel ilkelerin kökenlerine dair kavrayış. |
3. Yunan mimarisi etrafındaki kuramsal ve kavramsal tartışmalara dair fikir sahibi olma. |
4. Yunan yapılarına ilişkin kendi yorumlarını geliştirebilme becerisi. |
5. Mimarlık tarihi alanında gelişmiş okuma ve yazma becerileri. |
6. Türkiye’nin zengin arkeolojik mirasına yönelik mesleki ve alan bilgisi farkındalığı. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, Arkaik dönemden Hellenistik dönemin sonuna kadar uzanan süreçte Yunan mimarlığı ve kentleşmesine giriş sunar. Dersin amacı, Yunan mimarisindeki biçimsel ve teknik gelişmeleri, özellikle Küçük Asya ve Yunanistan odağında analiz etmektir. Kamu yapıları, kutsal alanlar ve konut mimarisi gibi temel konuların yanı sıra, mimari ilkelerin tarihsel süreç içerisindeki evrimi de ele alınmaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse Giriş: Bağlamlar ve Temalar |
2 | Antik Akdeniz Mimarlık Arkeolojisinde Yöntemler, Teknikler ve Kaynaklar |
3 | Yunan Mimarisi I: Teknikler ve Malzemeler; Arkaik Dönem |
4 | Yunan Mimarisi II: Teknikler ve Malzemeler; Klasik Dönem |
5 | Yunan Mimarisi III: Teknikler ve Malzemeler; Hellenistik Dönem |
6 | Yunan Mimarisi IV: Kutsal Yapılar |
7 | Yunan Mimarisi V: Kamusal Yapılar / Ara Sınav |
8 | Yunan Mimarisi VI: Kamusal Yapılar |
9 | Yunan Mimarisi VII: Kamusal Yapılar |
10 | Yunan Mimarisi VIII: Konut Mimarisi |
11 | Yunan Anakarası ve Adalarındaki Kentler |
12 | Küçük Asya’daki Yunan Kentleri I |
13 | Küçük Asya’daki Yunan Kentleri II |
14 | Final Sunumları ve Kapanış Tartışmaları |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Wycherley, R. E. (1962). How the Greeks Built Cities. London: Macmillan Education.
Winter, F. E. (2005). Studies in Hellenistic Architecture. Toronto: University of Toronto Press.
Steele, J. (1992). Hellenistic Architecture in Asia Minor. London: Academy Editions.
Lawrence, A. W. (1996). Greek Architecture. New Haven and London: Yale University Press.
Grant, M. (1988). Civilization of the Ancient Mediterranean: Greece and Rome. New York: Charles Scribner's Sons.
Scully, S., Murray, O., & Price, S. (1990). The Greek City: From Homer to Alexander. Oxford: Clarendon Press.
Hansen, M. H. (2006). Polis: An Introduction to the Ancient Greek City-State. Oxford: Oxford University Press.
Miles, M. M. (Ed.) (2016). A Companion to Greek Architecture. Chichester: Wiley Blackwell.
Senseney, J. R. (2011). The Art of Building in the Classical World: Vision, Craftsmanship, and Linear Perspective in Greek and Roman Architecture. Cambridge: Cambridge University Press.
Matthews, H. (2014). Greco-Roman Cities of Aegean Turkey: History, Archaeology, Architecture. Istanbul: Ege Yayınları. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Dersin temelini, öğrencilere bir hafta önceden dağıtılacak olan okuma metinleri oluşturmaktadır. Okuma içeriklerini pekiştirmek amacıyla ders anlatımları da yapılacaktır. Her 3 saatlik dersin son bir saati, sınıf içi tartışmalara ayrılacaktır. Bu ders, ikinci sınıf düzeyinde bir mimarlık dersi olduğundan, öğrencilerin Yunan yapıları üzerinde fiziksel ve dijital modeller kullanarak çözümlemeler yapmaları ve yapı elemanlarını tasarım bilgileri doğrultusunda yorumlamaları teşvik edilecektir. Ayrıca öğrencilerden, Türkiye’deki Yunan mimarlık mirasını tanımak amacıyla Pleiades, Topos, TAY gibi dijital veri tabanlarını kullanmaları da beklenmektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 6 | %30 |
Vaka İncelemesi | 1 | %10 |
Ara Sınav | 1 | %25 |
Final Projesi | 1 | %35 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir. | 3 |
2 | Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir. | 4 |
3 | Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir. | 3 |
4 | Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir. | 3 |
5 | Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir. | 2 |
6 | Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir. | 3 |