Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Toplumsal Cinsiyet ve Edebiyat | CEC 217 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Dersin sonunda öğrenciler; cinsiyet ve toplumsal cinsiyet arasındaki farkları öğrenir, toplumsal cinsiyet ve edebiyat arasındaki ilişkiyi kavrayabilirler |
2. Toplumsal cinsiyet rollerinin Türk edebiyatında ve kültüründe nasıl yansıdığı hakkında fikir edinirler |
3. Edebî ve kültürel metinlerde toplumsal cinsiyet konularını irdeleyerek tartışırlar |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
.Toplumsal cinsiyeti temel alan edebiyat kuramları ve yöntemleri üzerinden edebiyat metinlerinin incelenmesini amaçlayan bu derste, cinsiyet ve toplumsal cinsiyet kavramları tartışılacak, ayrımlar ortaya konulacaktır. Divan edebiyatından günümüz edebiyatına uzanan süreçte toplumsal cinsiyet kavramının ne şekillerde kendini gösterdiği metinler üzerinden ele alınacaktır.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yoktur |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş, Temel Kavramlar: Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet |
2 | Dilin Cinsiyeti Var mıdır? |
3 | Eril Dil-Dişil Dil |
4 | Edebiyat ve Toplumsal Cinsiyet İlişkisi |
5 | Divan Şiiri ve Osmanlı Kadın Şairleri |
6 | Osmanlı Kadın Hareketi ve Edebiyata Yansıması |
7 | Erken Cumhuriyet Dönemi Edebiyatında Kadın Kimliği |
8 | Erken Cumhuriyet Dönemi Edebiyatında Kadın Kimliği |
9 | 70’ler Türk Edebiyatında Kadın Kimliği |
10 | 70’ler Türk Edebiyatında Kadın Kimliği |
11 | 80’ler Türk Edebiyatında Kadın Kimliği |
12 | 90’lar Türk Edebiyatında Kadın Kimliği |
13 | 2000’ler Türk Edebiyatında Kadın Kimliği |
14 | Genel Değerlendirme |
|
Kaynaklar: |
Serpil Çakır, Osmanlı Kadın Hareketi. Metis Yayınları 2011 13:978-975-342-044-0
Judith Butler, Cinsiyet Belası. Metis Yayınları 2020 13:978-975-342-672-5
Deniz Kandiyoti, Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar. Metis Yayınları 2019 13:978-975-342-150-8
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Zeynep Direk, Cinsiyetli Olmak. Yapı Kredi Yayınları 2015 978-975-08-1263-7
Erendiz Atasü, Kadınlığım, Yazarlığım, Yurdum. Bilgi Yayınevi 2001 975-494-966-2
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Anlatım, tartışma
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Ödev | 1 | %20 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. | 3 |
2 | Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler; problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. | 4 |
3 | Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. | 4 |
4 | Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahip olur. | 2 |
5 | Alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
| 3 |
6 | Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. | 3 |
7 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir | 3 |
8 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. | 3 |
9 | Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. | 4 |
10 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | 3 |
11 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | 2 |