Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Boyut Analizi ve Hidrolik Modellerin Teorisi | CE 475 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. 1. Boyutsal analizin temel ilkelerini ve boyutsuz parametrelerinin tanımlanması |
2. 2. Çarpıtılmamış ve çarpıtılmış modellerin uygulama esasları |
3. 3. Kapalı kanal akımların modellenmesi |
4. 4. Serbest yüzey akımlarının modellenmesi |
5. 5. Nehirlerde sediment taşınımını ve ilgili modelleme tekniklerini tanımlanması |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | CE-371 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Ders şu konuları kapsamaktadır: boyutsal analizin temel prensipleri, boyutlar ve birimler, ölçü birimlerinin genel dönüşümü, boyutsal homojenlik, Buckingham'ın ? Teoremi, akışkanlar mekaniğinde boyutsuz ürünlerin tam seti, geometrik- kinematik- dinamik-tam ve eksik benzerlikler, çarpık modelleme, kapalı kanal ve serbest yüzeyli akışların modellenmesi, sediment taşınımında benzerlik.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrenciler isterlerse Üretken Yapay Zeka kullanabilir
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş |
2 | Boyut analizinin temel ilkeleri, boyutlar ve birimler, ölçüm birimlerinin genel dönüşümü |
3 | Boyutsal homojenlik, Buckingham teoremi |
4 | Akışkanlar mekaniğinde boyutsuz büyüklükler takımı, örnekler |
5 | Geometrik-, kinematik-, dinamik-, tam ve eksik benzerlikler |
6 | Çarpık modelleme |
7 | Kapalı kanal akımlarının modellenmesi (Bölüm-1) |
8 | Kapalı kanal akımlarının modellenmesi (Bölüm-2) |
9 | Serbest yüzeyli akımların modellenmesi (Bölüm-1) |
10 | Serbest yüzeyli akımların modellenmesi (Bölüm-2) |
11 | Örnekler |
12 | Nehirlerde sediment taşınımı, oyulma sorunlarının incelenmesi |
13 | Taban (yatak) malzemesinin taşınması, yatak formları |
14 | Örnekler |
|
Kaynaklar: |
Yalin, M. S. , Theory of Hydraulic Models, Mac Millian, 1971 |
|
Diğer Kaynaklar: |
Langhaar, H., Dimensional Analysis and Theory of Models, Wiley and Sons., 1965
Potter, M. C. and Wiggert, D. C., Mechanics of Fluids, Brook/Cole, 2002 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Her hafta 3 saat ders yapılacaktır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 2 | %50 |
Ödev | 4 | %10 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma. | 4 |
2 | Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 0 |
3 | Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 0 |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 0 |
5 | Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 0 |
6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 0 |
7 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 0 |
8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma. | 0 |
12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 0 |
13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
14 | Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
15 | Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma. | 0 |
16 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |