Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Mühendislik Ekonomisi | IE 341 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Zaman, para, faiz oranı ve enflasyonun paranın değeri üzerindeki etkileri hakkında bilgi sahibi olur. |
2. mühendislik ekonomisi problemlerini formüle etmek ve mevcut/yıllık/gelecek değer, getiri oranı ve fayda/maliyet analizi yapmak |
3. Farklı değerlendirme yöntemlerini kullanarak proje alternatiflerini analiz etme ve karşılaştırma becerisine sahip olmak |
4. Değiştirme ve elde tutma analizi yapabilme yeteneğine sahip |
5. proje finansmanı kaynaklarının, borç-öz sermaye karışımının ve sermaye maliyetinin anlaşılması |
6. Talimatları izleyerek çevrimiçi öğrenme platformlarını kullanma becerilerini geliştirmek |
7. etik sorunların farkında olmak |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Mühendislik Ekonomisinin Temelleri; Zaman ve Faiz Parayı Nasıl Etkiler; Faktör Notasyonu ve Nakit Akış Şemaları; Değişen Nakit Akışları ve Gradyanlar; Nominal ve Efektif Faiz Oranları; Mevcut Değer Analizi; Yıllık Değer Analizi; Getiri Oranı Analizi: Tek Alternatif; Getiri Oranı Analizi: Çoklu Alternatifler; Fayda/Maliyet Analizi ve Kamu Sektörü Ekonomisi; Proje finansmanı; Değiştirme ve Elde Tutma Kararları; Başabaş ve Geri Ödeme Analizi; Enflasyonun Etkileri |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Mühendislik Ekonomisinin Temelleri |
2 | Zaman ve Faiz Parayı Nasıl Etkiler? |
3 | Faktör Notasyonu ve Nakit Akış Şemaları |
4 | Değişen Nakit Akışları ve Gradyanlar |
5 | Nominal ve Efektif Faiz Oranları |
6 | Mevcut Değer Analizi |
7 | Yıllık Değer Analizi |
8 | Getiri Oranı Analizi: Tek Alternatif |
9 | Getiri Oranı Analizi: Çoklu Alternatifler |
10 | Fayda/Maliyet Analizi ve Kamu Sektörü Ekonomisi |
11 | Proje finansmanı |
12 | Değiştirme ve Elde Tutma Kararları |
13 | Başabaş ve Geri Ödeme Analizi |
14 | Enflasyonun Etkileri |
|
Kaynaklar: |
L. Blank and A. Tarquin Engineering Economy, 8th Ed. McGraw-Hill 2018 978-1259253294 |
|
Diğer Kaynaklar: |
J.A. White, K.E. Case, and D.B. Pratt Principles of Engineering Economic Analysis Wiley 2010 978-0470113967
C.S. Park, Contemporary Engineering Economics (5th Ed) Pearson 2011 0-13-509638-3 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada 3 saat ders
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 5 | %25 |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %45 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 2,00 | 2,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
6 | Ev ödevleri | 5 | 5,00 | 25,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 13,00 | 13,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 15,00 | 15,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi. | 2 |
2 | Edinilen bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanma becerisi. | 2 |
3 | İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama, uygun yöneylem araştırması metotları ve modelleme teknikleri ile formüle etme ve analiz etme becerisi. | 3 |
4 | İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 0 |
5 | Karmaşık bir sistemi ve/veya alt-sistemi veya süreci gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 0 |
6 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, Endüstri Mühendisliği ile ilgili yazılım olanakları ile uygun teknikleri, kaynakları, modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 1 |
7 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 0 |
8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi. | 0 |
9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi. | 1 |
11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık. | 1 |
12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 2 |
13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 1 |
14 | Teknik resim, akış diyagramı gibi görsel araçları kullanma becerisi. | 1 |
15 | Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi. | 0 |
16 | Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık. | 0 |
17 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 2 |