Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Bulut Hesaplama | CPR 254 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Bulut bilişimin temel prensiplerini ve mimarisini tanımlayabilir. |
2. Bulut hizmet modelleri (IaaS, PaaS, SaaS) arasındaki farkları açıklayabilir. |
3. Sanallaştırma ve dağıtık sistemlerin bulut bilişimdeki rolünü anlayabilir. |
4. Bulut bilişim ortamlarında temel veri güvenliği prensiplerini uygulayabilir. |
5. Yaygın bulut platformlarında (AWS, Azure, Google Cloud) temel seviyede uygulamalar geliştirebilir. |
6. Bulut bilişim teknolojilerinin işletmelere sağladığı avantajları analiz edebilir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, öğrencilere bulut bilişim kavramlarını, modellerini ve hizmet türlerini tanıtarak, günümüz bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarını öğretmeyi amaçlamaktadır. Ders kapsamında; sanallaştırma teknolojileri, altyapı, platform ve yazılım servisleri, bulut mimarileri, veri güvenliği ve yedekleme stratejileri gibi temel konular ele alınır. Ayrıca bulut servis sağlayıcıları ile temel uygulamalar yapılır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında üretken yapay zeka, özellikle uygulama geliştirme süreçlerinde, örnek komut dosyalarının yazımı, yapılandırma dosyalarının otomatik oluşturulması, sanal makine kurulum senaryoları ve sistem konfigürasyonlarının test edilmesinde kullanılacaktır. Ayrıca, öğrencilere veri yedekleme stratejileri veya sistem mimarisi tasarımı gibi konularda fikir üretmek için yapay zekadan destek alınması teşvik edilir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Bulut Bilişim Nedir? |
2 | Bulut Mimarisi ve Bileşenleri |
3 | Bulut Hizmet Modelleri: IaaS, PaaS, SaaS |
4 | Sanallaştırma Teknolojisi |
5 | Veri Depolama ve Yönetimi |
6 | Dağıtık Sistemler ve Ölçeklenebilirlik |
7 | Ara Sınav |
8 | Bulut Bilişim Güvenliği |
9 | AWS ve Google Cloud Tanıtımı |
10 | Bulut Bilişim ve IoT |
11 | İşletmelerde Bulut Kullanımı |
12 | Bulut Uygulamaları: Bir Web Sitesi Dağıtımı |
13 | Trendler: Bulut Yerli Yaklaşım ve Multi-Cloud Stratejileri |
14 | Genel Tekrar |
|
Kaynaklar: |
Erl, T., Mahmood, Z., & Puttini, R. (2013). Cloud computing: Concepts, technology & architecture. Pearson Education.
Velte, T., Velte, A., & Elsenpeter, R. (2010). Cloud computing: A practical approach. McGraw-Hill Education. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Rittinghouse, J. W., & Ransome, J. F. (2017). Cloud computing: Implementation, management, and security (2nd ed.). CRC Press.
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders haftalık olarak üç saattir ve yüz yüze sınıf ortamında yapılacaktır. Öğrencilerin ders içerisindeki değerlendirmesinde vize ve final sınavları yer alacaktır. Bununla birlikte öğrencilerin derse devamları da takip edilerek, dönem sonundaki nihai değerlendirmeye katkı sağlayacaktır.
Derse Devam Hakkında: Ara sınav ve final sınavlarının yanı sıra dönem boyunca gerçekleştirilmesi planlanan sınıf içi etkinliklere katılmayı tercih etmeyen ve verilen ödevleri teslim etmeyen öğrencilerin “NA” notu alacaklardır. Ayrıca, öğrencilerin derse katılımlarının nihai dönem notuna dahil edilecektir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %25 |
Final Sınavı | 1 | %45 |
Ödev | 2 | %30 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 12 | 3,00 | 36,00 |
6 | Ev ödevleri | 2 | 12,00 | 24,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 10,00 | 10,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 12,00 | 12,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Bilgisayar sistemlerinde yeterli altyapıya sahip olma; bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilgisayar sistemlerinde kullanabilme becerisi, Bilgisayar sistemindeki problemleri saptama, tanımlama ve çözme becerisi; bu amaçla uygun yöntemler ve tekniklerini seçme ve uygulama becerisi | 2 |
2 | Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi, Bilgisayar programında gerekli olan teknik araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi | 0 |
3 | Bilgisayar Teknolojileri ve Programlama alanında tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek | 1 |
4 | İleri düzey programlama becerisi kazanır. Güncel bilgisayar programlama teknolojilerini kullanarak sektörün beklentilerini karşılayacak şekilde Bilgisayar Programcılığı ile ilgili süreci/süreçleri planlama becerisine sahip olmak. | 1 |
5 | Bağımsız çalışabilme, inisiyatif alabilme, özgün içerikler oluşturabilme ve yazılım takımları içinde verimli çalışabilme becerisine sahip olmak. | 2 |
6 | Türkçeyi ve İngilizce yazılı ve sözlü olarak etkin bir biçimde kullanabilme, sunulan Bilgisayar Programcılığı bilgisini kolayca takip etme ve meslektaşlarıyla etkin bir biçimde iletişim kurabilme becerisine sahip olmak. | 0 |
7 | Sorunların çözümünde bilimsel yöntemler kullanmayı benimser ve problem çözme becerisini geliştirir. | 2 |
8 | Bilgiye erişebilmeye bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi, Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | 1 |
9 | Kendi alanı ile ilgili çalışmalarda öngörülmeyen durumlarla ilgili sorunları belirleme ve çözüm arama yeteneğini kazandığını göstermek | 0 |
10 | Bilgiye erişebilme bilimde ve teknolojide gelişmeleri takip edebilme ve sürekli kişisel gelişimi sürdürebilme becerisine sahip olmak | 2 |
11 | Mesleki, hukuksal, sosyal ve etik sorumluluklarını anlayabilir ve uygular. | 0 |