Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Analog CMOS Tasarımı I | EE 476 | | | 3 + 2 | 4 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. MOS ve CMOS aygıtların fiziğini ve çalışma prensiplerini öğrenmek |
2. CMOS tabanlı elektronik devrelerin tasarımını gerçekleştirmek |
3. Pasif yük ve elemanları CMOS yapılarla değiştirebilme konusunda mühendislik yetkinliği kazanmak |
4. CMOS devre mühendisliği alanında bilgi ve beceri geliştirmek |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Analog CMOS tasarımı, elektronik ve mikroelektronik alanında ilerlemek isteyen öğrenciler için temel derslerden biridir. Bu ders, ağırlıklı olarak MOS ve CMOS aygıtlarının temel fiziğini ve çalışma prensiplerini açıklamaya odaklanmaktadır. MOS tabanlı tek kademeli ve iki kademeli yükselteç tasarımı, CMOS teknolojisiyle diferansiyel yükselteç ve akım aynası (current mirror) tasarımı, yükselteçlerin frekans cevabı ve CMOS tabanlı devrelerdeki gürültü etkisi ders kapsamında ele alınan başlıca konulardır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
- |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Analog tasarıma giriş (Neden analog devre? Neden CMOS?) |
2 | MOS ve CMOS’un fiziği |
3 | MOS küçük sinyal modeli ve ilgili devreler |
4 | Tek kademeli CMOS yükselteç |
5 | Tek kademeli CMOS yükselteç – Kaskad (cascade) kademesi |
6 | CMOS diferansiyel yükselteç |
7 | MOS yük ile CMOS diferansiyel yükselteç |
8 | Ara Sınav |
9 | CMOS akım aynaları |
10 | CMOS akım aynalarının küçük sinyal analizi |
11 | CMOS ortak kaynak (CS) ve ortak drenaj (CD) yükselteçlerin frekans cevabı |
12 | CMOS diferansiyel yükselteçlerin frekans cevabı |
13 | Gürültü karakteristikleri |
14 | CMOS yükselteçlerde gürültü |
|
Kaynaklar: |
Behzad Razavi, Design of Analog CMOS Integrated Circuit, Prentice-Hall, Inc., 2001, 0-07-118839-8
R. Jacob Baker, CMOS circuit design, Layout, Simulation, IEEE PRESS, 2010, 978-0-470-88132-3
,
|
|
Diğer Kaynaklar: |
- |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada 3 saat teorik ders yapılacaktır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Ders Katılımı | 1 | %10 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 3,00 | 3,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,50 | 21,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 10,00 | 10,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 10,00 | 10,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma. | 4 |
2 | Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 3 |
3 | Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 2 |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 3 |
5 | Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 2 |
6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 1 |
7 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 0 |
8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma. | 0 |