Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Elektronik III | EE 478 | | | 3 + 2 | 4 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. BJT ve MOSFET transistörlerin yüksek frekanstaki davranışlarını incelemek |
2. Yüksek frekansta çalışan tek kademeli ve iki kademeli yükselteçlerin tasarımını öğrenmek |
3. Frekans cevabı hesaplama yöntemlerini öğrenmek ve analiz edebilmek |
4. Bağlama (coupling) ve by-pass kapasitelerinin yüksek frekanstaki davranışlarını ve bu elemanların alt ve üst kesim frekansları üzerindeki etkilerini incelemek |
5. Frekans düzleminde geri besleme kullanılarak kararlı bir yükselteç tasarımının analizini gerçekleştirmek |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, yüksek frekanslarda BJT ve MOSFET gibi aktif elemanların yükselteç devrelerindeki frekans davranışını kapsamaktadır. Aslında bu ders, Elektronik II dersini tamamlayıcı nitelikte temel bir derstir. Ders kapsamında tek kademeli, iki kademeli, diferansiyel yükselteçler ve geri beslemeli yükselteçler gibi farklı yükselteç türlerinin frekans cevabı incelenmektedir. Özellikle, BJT ve MOSFET tabanlı yükselteçlerin frekans davranışına odaklanılmaktadır.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
- |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | BJT transistörler kullanarak tek kademeli yükselteç tasarımına giriş |
2 | BJT transistörler ile iki kademeli yükselteç tasarımı |
3 | BJT tabanlı yükselteçlerin yüksek frekanstaki davranışlarının incelenmesi (alt ve üst kesim frekanslarının hesaplanması) |
4 | BJT tabanlı yükselteçlerin yüksek frekanstaki davranışlarının incelenmesi (alt ve üst kesim frekanslarının hesaplanması) |
5 | Frekans cevabında bağlama (coupling) ve by-pass kapasitelerinin rolünün incelenmesi |
6 | Frekans cevabında bağlama (coupling) ve by-pass kapasitelerinin rolünün incelenmesi |
7 | FET transistörler kullanarak tek ve iki kademeli yükselteç tasarımı |
8 | MOSFET transistörler kullanarak tek ve iki kademeli yükselteç tasarımı |
9 | MOSFET kullanan yükselteçlerin yüksek frekanstaki cevabı ve BJT ile karşılaştırılması |
10 | MOSFET kullanan yükselteçlerin yüksek frekanstaki cevabı ve BJT ile karşılaştırılması |
11 | Geri beslemeli yükselteç devresinin frekans düzleminde incelenmesi |
12 | Geri beslemesiz yükselteç devresinin frekans düzleminde incelenmesi |
13 | BJT transistörler ile osilatörlerin frekans cevabının incelenmesi |
14 | MOSFET transistörler ile osilatörlerin frekans cevabının incelenmesi |
|
Kaynaklar: |
- |
|
Diğer Kaynaklar: |
Toney Chan Carusone, David A. Johen, Kenneh W. Martin, Analog integrated circuit design, Second edition, 2001
Thomas F Loyd, Electronic Devices, ninth edition, 2012
Behzad Razavi, Design of Analog CMOS Integrated Circuit, Prentice-Hall, Inc., 2001, 0-07-118839-8 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
3 saatlik teorik ders (haftalık). |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Ders Katılımı | 1 | %10 |
Proje | 2 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 3,00 | 3,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 15,00 | 15,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 15,00 | 15,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma. | 3 |
2 | Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 3 |
3 | Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 4 |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 2 |
5 | Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 2 |
6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 1 |
7 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 0 |
8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma. | 0 |
12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 0 |
13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
14 | Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
15 | Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma. | 0 |
16 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |