Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Gönüllülük Çalışmaları | CEC 203 | | | 1 + 2 | 2 | 4,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrencileri eğitim yaşantıları boyunca edindikleri bilgi, beceri ve birikimleri kullanarak üniversite ve toplum arasındaki bağları güçlendirmek; insani, sosyal, ekonomik vb problemlerle toplumda göç ve afetler, engelliler, dezavantajlı gruplar başta olmak üzere çeşitli konu ve sorunlar hakkında duyarlılık kazanmalarını sağlamak |
2. Öğrencilerin katılacakları ve gerçekleştirecekleri bazı gönüllülük faaliyetleriyle insani, sosyal, kültürel, ahlaki değerlerin ve becerilerin geliştirilmesini sağlamak olup bu amaç doğrultusunda toplumda engelli yaşamı, göç ve afet gibi toplumsal hassasiyetin yüksek olduğu konularda görünürlüğü ve farkındalığı artırmak |
3. Öğrencilerin seçecekleri bir gönüllülük alanında, önceden hazırlanacak bir plan dahilinde bir dönem boyunca gönüllü çalışmalarda görev almalarını ve sonuçlarını paylaşmalarını beklemektir. |
4. Bu dersin sonunda öğrenciler; gönüllülük ile ilgili kavramları açıklar. |
5. Bu dersin sonunda öğrenciler; sosyal, doğal, kültürel vb. çevre sorunu saptar. |
6. Bu dersin sonunda öğrenciler, saptanan sorunun çözümü için displinlerarası işbirliği geliştirir. |
7. Bu dersin sonunda öğrenciler, gönüllü çalışmalarla ilgili proje geliştirir. |
8. Bu dersin sonunda öğrenciler, sahada gönüllü çalışmalara katılır. |
9. Bu dersin sonunda öğrenciler, gönüllü çalışmalarda etik, ahlaki, dini, geleneksel değerler ve ilkeleri açıklar. |
10. Bu dersin sonunda öğrenciler, kazanımlarını kamuoyu ile paylaşır. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders kapsamında gönüllülük kavramı ile gönüllü Yönetimi; Temel Gönüllülük Alanları (Afet ve Acil Durum, Çevre, Eğitim ve Kültür, Spor, Sağlık ve Sosyal Hizmetler vd.); Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme ve Sahada Gönüllü Çalışmalara Katılım; Gönüllü Çalışmalarda Etik, Ahlaki, Dini, Geleneksel Değerler ve İlkeler; Kamu Kurumları, Yerel Yönetimler ve Sivil Toplum Kuruluşlarında (STK) Gönüllü Çalışmalara Katılım; Toplumda Risk Grupları ve Gönüllülük; Göçmenler ve Gönüllülük konuları ele alınacaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yoktur |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Gönüllülük ile İlgili Kavramlar |
2 | Temel Gönüllülük Alanları (Afet ve Acil Durum, Çevre, Eğitim ve Kültür, Spor, Sağlık ve Sosyal Hizmetler vd.)) |
3 | Gönüllü Çalışmalarla İlgili Proje Geliştirme |
4 | Sahada Gönüllü Çalışmalara Katılım |
5 | Gönüllü çalışmalarda Etik, Ahlaki, Dini, Geleneksel Değerler ve İlkeler |
6 | Kamu Kurumları |
7 | Yerel Yönetimler ve Sivil Toplum Kuruluşlarında (STK) Gönüllü Çalışmalara Katılım |
8 | Toplumda Risk Grupları ve Gönüllülük |
9 | Göçmenler ve Gönüllülük |
10 | Sonuçları Kamuoyu İle Paylaşabilme |
11 | Proje Sunumu |
12 | Proje Sunumu |
13 | Proje Sunumu |
14 | Proje Sunumu |
|
Kaynaklar: |
Akatay, A. & Yelkikalan, N. Sivil Toplum Kuruluşlarında Gönüllülük ve İnsan Kaynaklarının Yönetimi. Ekin Kitabevi Yayınları, 2007.
Şentürk, M. & Adıgüzel, Y. Üniversitede Gönüllü Olmak- Üniversite Öğrencilerinin Gönüllülük Algıları: Eğilimleri ve Deneyimleri Araştırması: İstanbul Örneği. Nadir Kitap, 2016. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Aydınoğlu, İnal. Gönüllülük: İnsanlık ve Mutluluk Yolu. Chiviyazıları Yayınevi, İstanbul, 2016.
Akatay, Ayten ve Serhat Harman. Sivil Toplum Kuruluşları: Yönetim, Yönetişim ve Gönüllülük. Ekin Yayınevi, Bursa, 2017. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Öğrencilerin, bilim ve sanat disiplinleri arasında işbirliği sağlayarak kampüs dışındaki gerçek yaşam ortamında saptanmış sorunların çözümü için ortak çalışmalar yapma; bu sorunların çözümünde alan birikimlerini diğerleri ile eşgüdümlü olarak işe koşma; uzmanlık donanımlarını diğer uzmanlık alanları ile uygun kompozisyonlar oluşturarak ve belirli bir amaca yönelik olarak mesleği dışında sivil toplum duyarlılığını geliştirerek yaşama yansıtma becerileri kazandırmak. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Etkinlik | 7 | %10 |
Uygulama Raporu | 1 | %30 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. | 3 |
2 | Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler; problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. | 3 |
3 | Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. | 3 |
4 | Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahip olur. | 4 |
5 | Alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
| 0 |
6 | Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. | 4 |
7 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir | 3 |
8 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. | 3 |
9 | Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. | 4 |
10 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | 3 |
11 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | 0 |