PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Kurmaca Metin AnalizleriCEC 2103 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Öğrencilerin üniversite yaşamlarında ve sonrasında karşılaşacakları çeşitli türlerdeki metinleri analiz edebilmeleri ve yorumlayabilmeleri sağlanmış olacaktır.
2. Öğrencilerin kurmaca metinlere yönelik nitelikli yaklaşımlar geliştirmelerine olanak tanınacaktır.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Öğrencilere edebî türler hakkında bilgi verilecek ve seçilmiş örnek metinler yoluyla kurmaca metinleri tüm ayrımlarıyla birlikte kavrayabilmelerine ve eleştirebilmelerine katkı sağlanacaktır. Derste, kurmaca metinlerle düşünsel metinler (makale, deneme) arasındaki ayrım tanıtılarak bu yolla öğrencilerin kurmaca metinleri doğru şekilde okuyabilmelerine ve çözümleyebilmelerine destek sağlanacaktır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

bulunmamaktadır
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Ders içeriğinin ve ders materyallerinin tanıtımı
2“Edebiyat” ve “edebîlik” kavramları arasındaki ilişkinin tartışılması.
3“Edebiyat ne işe yarar?”, “Neyi niçin okuyoruz?: Kurmaca metinlerin kavram dünyamızı genişletmedeki rolü.
4“Edebî türler arası sınırlardan söz etmek ne ölçüde mümkün?”: Türsel sınıflandırma sorunları.
5Türk edebiyatında roman türünün genel seyri. Türk romanında “tip”ler ve “karakter”ler.
6Sınıf ortamında bir roman tartışması: Orhan Kemal – Baba Evi.
7Türk şiirinde “somut” ve “soyut” düşünce ve II. Yeni Hareketi.
8II. Yeni şiir örnekleri ve bu şiir üzerine tartışmalar.
9Türk edebiyatında hikâye. Hikâye metninin yapısı ve karakter-zaman-mekân temelinde çözümlenmesi.
10Sınıf ortamında bir hikâye tartışması: Oğuz Atay – Ne Evet Ne Hayır.
11Türk edebiyatında tiyatronun toplumsal boyutu.
12Sınıf ortamında tartışma: Seçilmiş metinlerle Hakdun Taner tiyatrosunda “tip”ler ve “karakter”ler.
13“Kurmaca” ve “düşünsel”in arasında bir tür olarak deneme.
14Genel Değerlendirme
 
Kaynaklar:
Orhan Kemal Baba Evi – Avare Yıllar Everest Yayınları 2016 9786051416816 Mehmet H. Doğan İkinci Yeni Şiir: Antoloji-Dosya İkaros Yayınları 2008 9789944061100 Oğuz Atay Korkuyu Beklerken İletişim Yayıncılık 2004 9789754701586 Ferhan Şensoy (Haz.) Haldun Taner Kabare (Bütün Oyunları-10) Bilgi Yayınevi 2000 9789754948806
 
Diğer Kaynaklar:
Tzvetan Todorov Edebiyat Kavramı Sel Yayıncılık 2015 9789755705088 Gregory Jusdanis Kurgu Hedef Tahtasında: Edebiyatın Savunusu Koç Üniversitesi Yayınları 2012 9786056257575 Terry Eagleton Edebiyat Olayı Sel Yayıncılık 2012 9789755705842 Rita Felski Edebiyat Ne İşe Yarar? Metis Yayınları 2016 9789753427937 Berna Moran Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 1 Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 2 Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 3 İletişim Yayıncılık 2004 2004 2004 9789754700541 9789754700558 9789754704020 Cevdet Kudret Türk Edebiyatında Hikâye ve Roman Kapı Yayınları 2016 9786055147662 Sevda Şener Gelişim Sürecinde Türk Tiyatrosu Mitos Boyut Yayınları 2012 2880000043041
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Sınıf ortamında konu anlatımı, metinler üzerine tartışma.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Dönem Ödevi1%20
Final Sınavı1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir.0
2Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler; problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır.4
3Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir.0
4Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahip olur.0
5Alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. 0
6Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder.0
7Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir0
8Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir.3
9Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar.3
10Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. 4
11Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder.0