PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Edebiyat ve SinemaCEC 2163 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Öğrencilerin edebiyat ve sinema yapıtları arasında bağlantı kurabilmesi ve bu yapıtlara eleştirel bir gözle yaklaşabilmesi
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Edebiyat ve sinema yapıtları, kurgusal bir dünya yaratarak okuyucuyu ve izleyiciyi bu dünyanın içine çeker. Edebiyat yapıtları, okuma edimi yoluyla zihinde imgesel bir canlandırma oluştururken; sinema, görsel ve işitsel algılarla yaratılmış bir dünyaya katılımı sağlar. Sinema ve edebiyat yapıtları, çok farklı yapıları olmasına karşın, kurgusal nitelikleri ve anlatı teknikleri açısından paralellikler sergiler. Bu derste, romanın sinemasal anlatıma nasıl yaklaştırıldığı, roman-sinema etkileşimi ve romanın filme nasıl dönüştürüldüğü üzerinde durulacaktır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Yoktur
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Romanın anlatım teknikleri
2Sinemanın anlatım teknikleri
3Roman ve sinemanın anlatım tekniklerinin karşılaştırılması
4Nahid Sırrı Örik’in Kıskanmak (1946) romanının incelenmesi
5“Kıskanmak” (Zeki Demirkubuz 2009) filminin izlenip tartışılması.
6Necati Cumalı’nın Susuz Yaz (1962) öyküsünün incelenmesi.
7“Susuz Yaz” (Metin Erksan 1964) filminin izlenip tartışılması
8Aziz Nesin’in Zübük (1961) romanının incelenmesi
9“Zübük” (Kartal Tibet 1980) filminin izlenip tartışılması
10Yaşar Kemal’in Yılanı Öldürseler (1976) romanının incelenmesi
11“Yılanı Öldürseler” filminin (Türkan Şoray 1981) filminin izlenip tartışılması
12Feride Çiçekoğlu’nun Uçurtmayı Vurmasınlar (1986) romanının incelenmesi
13“Uçurtmayı Vurmasınlar” (Tunç Başaran 1989) filminin izlenip tartışılması
14Genel Değerlendirme
 
Kaynaklar:
Joseph V. Mascelli Sinemanın 5 Temel Öğesi İstanbul:İmge Kitabevi 2002 Giovanni Scognamillo Türk SinemaTarihi İstanbul: Kabalcı Yayınevi 1998 Jale Parla Don Kişot’tan Bugüne Roman İstanbul: İletişim Yayınları 2000
 
Diğer Kaynaklar:
Milan Kundera Roman Sanatı İstanbul:Afa Yayınları 1989 E.M. Forster Roman Sanatı İstanbul: Adam Yayınları 1985
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Film Gösterimi Etkinliği, Anlatım, Tartışma.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Dönem Ödevi1%20
Final Sınavı1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir.3
2Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler; problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır.3
3Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir.2
4Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahip olur.2
5Alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. 3
6Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder.3
7Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir4
8Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir.3
9Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar.4
10Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. 4
11Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder.3