Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Edebiyat ve Sinema | CEC 216 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrencilerin edebiyat ve sinema yapıtları arasında bağlantı kurabilmesi ve bu yapıtlara eleştirel bir gözle yaklaşabilmesi |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Edebiyat ve sinema yapıtları, kurgusal bir dünya yaratarak okuyucuyu ve izleyiciyi bu dünyanın içine çeker. Edebiyat yapıtları, okuma edimi yoluyla zihinde imgesel bir canlandırma oluştururken; sinema, görsel ve işitsel algılarla yaratılmış bir dünyaya katılımı sağlar. Sinema ve edebiyat yapıtları, çok farklı yapıları olmasına karşın, kurgusal nitelikleri ve anlatı teknikleri açısından paralellikler sergiler. Bu derste, romanın sinemasal anlatıma nasıl yaklaştırıldığı, roman-sinema etkileşimi ve romanın filme nasıl dönüştürüldüğü üzerinde durulacaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yoktur |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Romanın anlatım teknikleri |
2 | Sinemanın anlatım teknikleri |
3 | Roman ve sinemanın anlatım tekniklerinin karşılaştırılması |
4 | Nahid Sırrı Örik’in Kıskanmak (1946) romanının incelenmesi |
5 | “Kıskanmak” (Zeki Demirkubuz 2009) filminin izlenip tartışılması. |
6 | Necati Cumalı’nın Susuz Yaz (1962) öyküsünün incelenmesi. |
7 | “Susuz Yaz” (Metin Erksan 1964) filminin izlenip tartışılması |
8 | Aziz Nesin’in Zübük (1961) romanının incelenmesi |
9 | “Zübük” (Kartal Tibet 1980) filminin izlenip tartışılması |
10 | Yaşar Kemal’in Yılanı Öldürseler (1976) romanının incelenmesi |
11 | “Yılanı Öldürseler” filminin (Türkan Şoray 1981) filminin izlenip tartışılması |
12 | Feride Çiçekoğlu’nun Uçurtmayı Vurmasınlar (1986) romanının incelenmesi |
13 | “Uçurtmayı Vurmasınlar” (Tunç Başaran 1989) filminin izlenip tartışılması |
14 | Genel Değerlendirme |
|
Kaynaklar: |
Joseph V. Mascelli Sinemanın 5 Temel Öğesi İstanbul:İmge Kitabevi 2002
Giovanni Scognamillo Türk SinemaTarihi İstanbul: Kabalcı Yayınevi 1998
Jale Parla Don Kişot’tan Bugüne Roman İstanbul: İletişim Yayınları 2000
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Milan Kundera Roman Sanatı İstanbul:Afa Yayınları 1989
E.M. Forster Roman Sanatı İstanbul: Adam Yayınları 1985
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Film Gösterimi Etkinliği, Anlatım, Tartışma. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Dönem Ödevi | 1 | %20 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. | 3 |
2 | Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler; problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. | 3 |
3 | Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. | 2 |
4 | Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahip olur. | 2 |
5 | Alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
| 3 |
6 | Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. | 3 |
7 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir | 4 |
8 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. | 3 |
9 | Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. | 4 |
10 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | 4 |
11 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | 3 |