PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Metal İşlemeME 4103 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Kesme terisini anlamak
2. Metal işlemede güç ihtiyacı ve sıcaklık artışını analiz etme kabiliyetini kazanır
3. Kesme parametreleri arasındaki ilişkiyi anlar
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu derste, kesme teorisi, temel dik kesme mekaniği, kesme kuvvetlerinin ölçümü, Ernst ve Merchant teorileri, sürtünme, takım ömrü, takım aşınması, kesme maliyetleri, kesme sıvıları ve kesmedeki etkileri, takım sıcaklıkları ve hesabı, kesme kuvveti, güç, işleme zamanı hesapları ve işleme parametreleri- kesme hızı, ilerleme, tornalamada kesme derinliği, delme, raybalama, vargelle işleme, planya ile işleme, frezeleme işlemleri işlenmektedir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Yok
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1İşleme mekaniği, yonga oluşumu, kesme kuvvetleri, kazıma kuvveti, yonga kalınlığı (Ernst ve Merchant teorisi)
2İşleme mekaniği, yonga oluşumu, kesme kuvvetleri, kazıma kuvveti, yonga kalınlığı (Ernst ve Merchant teorisi)
3Metal işlemede sürtünme, takım geometrisi ve yonga kırıcılar
4Metal işlemede aşınma şekilleri, takım ömrü kriteri, takım malzemeleri
5Metal işlemede aşınma şekilleri, takım ömrü kriteri, takım malzemeleri
6Metal işleme maliyetleri
7Metal işleme maliyetleri
8Yüzey sertliği, Kesme sıvıları
9Metal kesmede sıcaklıklar
10Torna tezgahı. Tornalama hesapları.
11Torna tezgahı. Tornalama hesapları.
12Delme ve delik büyütme işlemleri. Kuvver, tork ve güç hesapları.
13Düz ve çevre işleme: Vargel, planya, frezeleme tezgahları. İlgili hesaplar.
14Yüzey bitirme işlemleri: Taşlama, honlama, süper parlatma, laplama
 
Kaynaklar:
M. C. Shaw Metal Cutting Principles Oxford University Press 2004 0195142063
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada 3 saat sınıf dersi yapılır
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev5%15
Quiz5%15
Midterm Exam1%20
Project1%20
Final1%30
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)140,507,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)13,003,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)141,0014,00
6Ev ödevleri54,0020,00
7Sınavlara Hazırlık51,005,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)18,008,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)116,0016,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)110,0010,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.1
2Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.1
3Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.2
4Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.1
5Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.0
6Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.0
7Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.0
8Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.0
9Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.1
10Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.1
11Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık0