PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Örüntü TanımaMECE 4443 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Dersi tamamlayan öğrenci şunları yapabilecektir: • desen tanımada çeşitli uygulamaları formüle etmek ve tanımlamak • desen tanımaya yönelik Bayes yaklaşımını anlamak • teorik ve pratik olarak Bayes tabanlı sınıflandırıcıları ve Bayes dışı sınıflandırıcıları türetmek, oluşturmak ve kullanmak • farklı sınıflandırıcı türlerinin güçlü ve zayıf yönlerini belirleyebilmek • boyutluluğun laneti, önyargı-varyans ikilemi ve çapraz doğrulama gibi temel kavramları anlamak • farklı kümeleme tekniklerini doğrulamak ve değerlendirmek • özellik seçimi veya özellik çıkarma yoluyla çeşitli boyut azaltma yöntemlerini uygulamak • sınıflandırıcı karmaşıklığını ve düzenleme parametrelerini değerlendirmek • desen tanımanın olanaklarını ve sınırlamalarını anlamak
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerMECE311
 
Dersin Tanımı:

Bu dersin amacı makine öğrenmesi tekniklerine dayalı örüntü tanımaya yönelik temel kavramları, teorileri ve algoritmaları tanıtmaktır. Bu ders örüntü tanımanın metodolojilerini, teknolojilerini ve algoritmalarını kapsar. Bayes Karar Teorisi, Tahmin Teorisi, Doğrusal Ayrım Fonksiyonları, Destek Vektör Makineleri, Karar Ağaçları, Sinir Ağları ve Kümeleme Algoritmaları gibi konular sunulacaktır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Yoktur.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Örüntü Tanımaya Giriş, Özellik Tespiti, Sınıflandırma
2Olasılık Teorisi, Koşullu Olasılık ve Bayes Kuralının Gözden Geçirilmesi
3Karar Teorisi, ROC Eğrileri, Olabilirlik Oranı Testi
4Doğrusal ve Karesel Ayırıcılar, Fisher Ayırıcı
5Yeterli İstatistik, Eksik veya Gürültülü Özelliklerle Başa Çıkma
6Özvektör ve Çok Doğrusal Analiz
7Eğitim Yöntemleri, Maksimum Olabilirlik ve Bayesian Parametre Tahmini
8Doğrusal Diskriminant/Perceptron Öğrenimi, Gradyan İnişe Göre Optimizasyon
9Doğrusal Diskriminant/Perceptron Öğrenimi, Gradyan İnişe Göre Optimizasyon
10K-En Yakın Komşu Sınıflandırması
11Detekçi Vektör Makineleri
12Mixture Modeling, Expectation-Maximization
13Denetimsiz Öğrenme, Kümeleme, Vektör Niceleme, K-araçları
14Denetimsiz Öğrenme, Kümeleme, Vektör Niceleme, K-araçları
 
Kaynaklar:
1- Duda, R.O., Hart, P.E., and Stork, D.G. Pattern Classification.. 2nd Edition. Wiley-Interscience 2001 0471056693 2- Bishop, C. M. Pattern Recognition and Machine Learning Springer 2007 978-0-387-31073-2
 
Diğer Kaynaklar:
Theodoridis, S. and Koutroumbas, K. Pattern Recognition. 4th Edition Academic Press 2008 9781597492720
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
- Haftada 3 ders saati - Dersin teorik kısmına eşlik edecek 1 tasarım projesi
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%25
Proje1%30
Ödev4%10
Final Sınavı1%35
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)141,0014,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)110,0010,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)00,000,00
6Ev ödevleri53,0015,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)110,0010,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)125,0025,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)110,0010,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi.4
2Bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.4
3Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.2
4Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. 2
5Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.2
6Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.2
7Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.2
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi.0
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi.0
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.0
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.0
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi.0
14Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi.0
15Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.0
16Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0