| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Ütopya/Distopya/Heterotopya Mekanları | ARCH 417 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. 1. Ütopya/Distopya/Heteretopya kavramlarının tanımlanması |
| 2. 2. Yeni/eleştirel/heterojen yaşam alanlarının yapılarının kavramsallaştırılması |
| 3. 3. Mimari mekanı tanımlayan ilgili temalardaki metinlerin analizi |
| 4. 4. Eleştirel düşünce becerisini geliştirme |
| 5. 5. Felsefi ve sanatsal metinleri/görselleri okuma ve yorumlama becerisini geliştirme |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Bu ders öğrencilere ütopya/distopya/heterotopya kavramlarının ne olduğu ve onların mimari mekân ile olan kavramsal ilişkisini tanıtır. Ders kapsamında, seçilen metinlerin ve görsel materyallerin okunması yoluyla, ütopya/distopya/heterotopya kavramlarının temsili ve ifadesi için hangi mimari mekân elemanlarının kullanıldığı incelenmektedir. Bu ders, mevcut kentsel yaşamı anlamak için, yeni/ eleştirel/ heterojen yaşam modellerinin inşasında ütopya/ distopya/ heterotopya kavramlarının rolünün ne olduğu araştırmaktadır. |
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında, üretken yapay zeka modelleri kullanılmamaktadır. |
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Giriş |
| 2 | Ütopya/Distopya/Heteretopya kavramlarının tanımları |
| 3 | Ütopya Mekanları |
| 4 | Ütopya Mekanları |
| 5 | Ütopya Mekanları |
| 6 | Distopya Mekanları |
| 7 | İnceleme ve Değerlendirme |
| 8 | Distopya Mekanları |
| 9 | Distopya Mekanları |
| 10 | Distopya Mekanları |
| 11 | Heterotopya Mekanları |
| 12 | Heterotopya Mekanları |
| 13 | Heterotopya Mekanları |
| 14 | Final Değerlendirmeleri |
| |
| Kaynaklar: |
| Thomas More, Utopia, Createspace Independent Publis, 2017(1516), 978-1512093384
Francis Bacon, New Atlantis, Createspace Independent Publish, 2012 (1627), 978-1475217476
William Morris, News from Nowhere, Createspace Independent Publish, 2018 (1892), 978-1983886966
H. G. Wells, Time Machine, Createspace Independent Publish, 2017 (1895), 978-1505852592
Manfredo Tafuri, Architecture and Utopia, Design and Capitalist Development, MIT Press, 1976, 978-0-262-70020-7
Yevgeny Zamyatin, We, Penguin Books, 1993 (1921), 978-0140185850
Aldous Huxley, Brave New World, Pearson Education, 2011 (1932), 978-1408274354
George Orwell, 1984, Signet Classics, 1961 (1948), 978-0451524935
Kevin Hetherington, Badlands of Modernity, Routledge, 1997, 978-0415114707
|
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| |
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| Seminer ve tartışma temelli bir derstir. Açıklama ve yorumlama derste tanımlanan metinlere dayalı yapılır. Görsel, yazınsal ve işitsel materyal (ilgili belgeler, makaleler, görseller, filmler ve müzik) derslere/tartışmalara eşlik eder. Derse katılım ödev olarak verilen tanımlanmış okumalarla ilişkili eleştirel metinlerle ve öğrencilerin ders sırasındaki soruları/yorumları ile teşvik edilir.
|
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Ödev | 10 | %30 |
| Ara Sınav | 1 | %30 |
| Dönem Ödevi | 1 | %40 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektiriyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 10 | 1,00 | 10,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 8,00 | 8,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 16,00 | 16,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir. | 3 |
| 2 | Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir. | 4 |
| 3 | Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir. | 2 |
| 4 | Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir. | 1 |
| 5 | Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir. | 1 |
| 6 | Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir. | 3 |