| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Kültür Mirasının Ölçülmesi ve Belgelenmesi | ARCH 416 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. Kültürel mirasın farklı ölçme tekniklerini anlama |
| 2. Kültürel mirasın araştırılması ve belgelenmesi ile ilgili yenilikler hakkında eleştirel fikir sahibi olmak |
| 3. Ölçme ve belgeleme yöntemlerinin eski ve artıları hakkında donanımlı olmak |
| 4. Tarihi yapılar için uygun ölçme ve belgeleme yöntemini seçebilmek |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Arch 316 |
| |
Dersin Tanımı:
Mimari koruma konusunda rölövenin amaçları ve sistematik işlemleri hakkında bilgi üretmek; son zamanlarda kültürel mirasa uygulanan fotogrametrik, optik ve elektronik ekipmanlarla rölöve ile ilgili bir deney platformu sağlamak; tarihi yapılardan toplanan verilerin kaydedilmesi için kullanılan farklı yöntemlerin eleştirel bir değerlendirmesini yapmak. |
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Kullanılmamaktadır. |
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Dersin İçeriği, Yöntemleri, Amaçları ve Gereksinimlerinin Sunumu |
| 2 | Kültürel Mirasın Araştırılmasına Giriş |
| 3 | Kültürel Mirasın Belgelenmesine Giriş |
| 4 | Fotogrametri - 1 "Mimari Fotogrametri" |
| 5 | Mimari Fotogrametri Örneklemesi |
| 6 | Fotogrametri - 2 "Topografik Haritalama, Mühendislik ve İmalatta Fotogrametri" |
| 7 | Kültürel Mirasın Belgelenmesi için “Optik Araçlar” |
| 8 | Kültürel Mirasın Belgelenmesi için “Elektronik Araçlar” |
| 9 | 3B Lazer Tarama Örneklemesi |
| 10 | Kültürel Mirasın Belgelenmesi için “Sayısal Araçlar” |
| 11 | Kentsel / Kırsal Koruma Alanları ve Kültürel Peyzajın Araştırılması |
| 12 | Kültürel Mirasın Kaydedilmesi ve İzlenmesi için “Coğrafi Bilgi Sistemleri” |
| 13 | Kültürel Miras içi "Mobil Uygulamalar" |
| 14 | Tarihi Yapılarda “Tahribatsız Tanı Yöntemleri” |
| |
| Kaynaklar: |
| None. |
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| 1. Robin Letellier, Werner Schmid and François LeBlanc (eds). (2007). Recording, Documentation, and Information Management for the Conservation of Heritage Places: Guiding Principles. Getty Conservation Institute
2. Efstratios Stylianidis and Fabio Remondino (eds). (2016). 3D Recording, Documentation and Management of Cultural Heritage. Whittles Publishing / CIPA |
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| Ders anlatımları ile birlikte, öğrencilere haftalar için verilen okumalarla ilgili sınıf tartışmalarına teşvik eden bir derstir. Dönem boyunca, öğrenciler ayrıca kültürel mirasın araştırılması ve belgelenmesi için farklı araçları tecrübe ederler. |
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Ödev | 5 | %20 |
| Proje | 1 | %30 |
| Dönem Ödevi (Araştırma) | 1 | %40 |
| Ders Katılımı | 1 | %10 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 5 | 1,00 | 5,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 13,00 | 13,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 15,00 | 15,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir. | 1 |
| 2 | Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir. | 4 |
| 3 | Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir. | 2 |
| 4 | Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir. | 1 |
| 5 | Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir. | 1 |
| 6 | Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir. | 3 |