Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İstatistiksel Sinyal İşleme | EE 458 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrenci 1. Rasgele sinyallerin işlenmesinde yaygın olarak kullanılan teknikleri anlar ve açıklar. 2. Rassal süreçleri ve parametre kestirimini anlar ve açıklar, 3. Görüntü analizi, güvenilir olmayan kanallar üzerinden iletişim dahil olmak üzere pratik sinyal işleme problemleri için temel sinyal işleme yöntemlerini kullanan yazılımlar geliştirir ve uygular. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu seçmeli ders, sinyal işleme ve olasılık teorisi dersleri arasında kavramsal ve pratik bir köprü görevi görmektedir. Rastgele sinyallerin sinyal işlenmesinde temel teknikler ve yöntemler vurgulanmaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
- |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Rastgele Değişkenler ve Olasılık Teorisine Genel Bakış. |
2 | Ortak Dağıtılmış Rastgele Değişkenler, Ortak Yoğunluk ve Kütle Fonksiyonları |
3 | Beklenen Değer, Korelasyon, Momentler, |
4 | Beklenen Değer, Korelasyon, Momentler, Moment Üreten Fonksiyonlar, Karakteristik Fonksiyonlar, Enerji ve güç spektral yoğunlukları |
5 | Rassal değişkenler toplamı, Merkezi Limit Teoremi |
6 | Rastgele Vektörler, Rastgele Vektörlerin Karakteristik Fonksiyonları, Kovaryans Matrisi |
7 | Kovaryans Matrisinin Özellikleri, Kovaryans Matrisinin Öz Vektörleri, Başlıca Bileşen Analizi |
8 | Beklenti ve Tahmine Giriş, tarafsızlık, tutarlılık, |
9 | Maksimum Olasılık ve Doğrusal Tahmin Ediciler |
10 | Rastgele Süreçlere Giriş, durağanlık, ergodisite, |
11 | Rastgele Yürüyüş, Poisson Sayım İşlemleri, |
12 | Markov Rastgele Süreçleri, Wiener (Brownian) Süreçleri, |
13 | Doğrusal Sistemler Aracılığıyla Rastgele Sinyal İletimi |
14 | Genel tekrar |
|
Kaynaklar: |
Henry Stark, John W. Woods Probability and Random Processes with Applications to Signal Processing Prentice Hall 2001 0-13-020071-9
Alberto Leon-Garcia Probability, Statistics, and Random Processes for Electrical Engineering Pearson Prentice Hall 2008 978-0-13-147122-1
Dimitris G. Manolakis, Vinay K. Ingle, Stephen M. Kogon Statistical and Adaptive Signal Processing McGraw-Hill 2000 0-07-040051-2
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Başka kaynak kullanımı yoktur |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada 3 saat ders. 1 vize, 1 final olacak. 1 bilgisayar projesi verilecek.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 2 | %10 |
Ara Sınav | 1 | %20 |
Proje | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 6,00 | 6,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
6 | Ev ödevleri | 3 | 3,00 | 9,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 13,00 | 13,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 10,00 | 10,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 17,00 | 17,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma. | 3 |
2 | Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 2 |
3 | Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 1 |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 3 |
5 | Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 2 |
6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 1 |
7 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 1 |
8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma. | 1 |
9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 1 |
10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma. | 1 |
11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma. | 1 |
12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 1 |
13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 1 |
14 | Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma. | 1 |
15 | Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma. | 1 |
16 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 1 |