PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Güç ElektroniğiEE 3263 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Güç cihazlarının özelliklerini anlamak.
2. Farklı yük türleri için redresör, kıyıcı ve eviricilerin tasarımını öğrenmek.
3. Çeviricilerde kullanılan kontrol yöntemlerini öğrenmek.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Güç dönüştürücüler: Tanımlar ve sınıflandırmalar. Güç yarı iletkenleri ve özellikleri. Bir tristörün temel özellikleri ve çalışması. Bir doğrultucunun ortalama çıkış voltajının VTA yöntemi kullanılarak türetilmesi. Doğrultucular: orta nokta ve köprü bağlantıları, ideal ve ideal olmayan komütasyonlar, örtüşme fenomeni, giriş akımı harmonikleri, çıkış gerilim harmonikleri, giriş güç faktörü. DC-DC dönüştürücüler: düşürme ve yükseltme türleri; zaman-oran kontrolü. İnvertörler: tek fazlı inverter, Darbe Genişliği Modülasyon Teknikleri. AC voltaj Kontrolörleri: on-off tip dönüştürücüler, faz kontrol tipi dönüştürücüler, siklo dönüştürücüler
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

-
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş: Güç elektroniği uygulamaları, güç yarı iletken cihazları, güç cihazlarının kontrol özellikleri, güç elektroniği devreleri türleri
2Güç yarı iletken diyotları, BJT'ler, MOSFET'ler, SITS, IGBT'ler, Kararlı durum karakteristikleri, anahtarlama karakteristikleri, temel sürücü, anahtarlama limitleri
3Diyot devreleri ve doğrultucular: tek fazlı yarım dalga doğrultucular, orta nokta doğrultucular, üç fazlı köprü doğrultucular, kaynak ve yük endüktanslarının etkileri
4Tristörler: tristör özellikleri, Kontrollü doğrultucular: Yarım dalga doğrultucu, RL yüklü tek fazlı orta nokta doğrultucu, RL yüklü tek fazlı köprü doğrultucular
5Doğrultuculardaki harmonik etkiler: Doğrultucu çıkış geriliminin harmonik içeriği, hattaki akım harmonikleri, bir doğrultucunun giriş gücü faktörü
6Dc Doğrayıcılar: Buck, Boost,
7DC kıyıcılar: Buck-Boost, cuk tipi
8İnvertörler: Çalışma prensibi, performans parametreleri, tek fazlı inverterler
9Çıkış voltaj kontrolü, Darbe Genişliği Modülasyon Teknikleri
10Darbe Genişliği Modülasyon Teknikleri: tek darbe genişlik modülasyonu, Çoklu darbe genişlik modülasyonu
11Sinüzoidal PW M, Faz kayması kontrol tekniği
12AC voltaj kontrolörleri: açma-kapama ve faz kontrol öncelikleri,
13Ac voltaj kontrolörleri: Tek fazlı AC anahtarları, üç fazlı AC anahtarları
14AC voltaj kontrolörü: Trafo kademe değiştiricileri, Siklo dönüştürücüler,
 
Kaynaklar:
Power Electronics: circuits, devices, and applications, M. Rashid, Prentice-Hall, 2013, 13: 9780133125900
 
Diğer Kaynaklar:
1-Fundamentals of Power Electronics, Erickson, Robert W. Maksimovic, Dragan, Springer, 2001, 978-0-30648048-5 2-Power Electronics: Converters, Applications, and Design, N. Mohan, Tore, Undeland, William P. Robbins, Wiley, 2002, 10:0471226939
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada 3 saat ders anlatımı, 2 ara sınav, 1 final sınavı.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%40
Aktiviteler1%60
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektiriyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)142,0028,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)00,000,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)142,5035,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)18,008,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)110,0010,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma.3
2Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.3
3Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.3
4Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.2
5Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.2
6Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.1
7Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.1
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma.1
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.2
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma.0
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma.2
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.0
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.0
14Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma.0
15Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma.0
16Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0