Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Güç Elektroniği | EE 326 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Güç cihazlarının özelliklerini anlamak. |
2. Farklı yük türleri için redresör, kıyıcı ve eviricilerin tasarımını öğrenmek. |
3. Çeviricilerde kullanılan kontrol yöntemlerini öğrenmek. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Güç dönüştürücüler: Tanımlar ve sınıflandırmalar. Güç yarı iletkenleri ve özellikleri. Bir tristörün temel özellikleri ve çalışması. Bir doğrultucunun ortalama çıkış voltajının VTA yöntemi kullanılarak türetilmesi. Doğrultucular: orta nokta ve köprü bağlantıları, ideal ve ideal olmayan komütasyonlar, örtüşme fenomeni, giriş akımı harmonikleri, çıkış gerilim harmonikleri, giriş güç faktörü. DC-DC dönüştürücüler: düşürme ve yükseltme türleri; zaman-oran kontrolü. İnvertörler: tek fazlı inverter, Darbe Genişliği Modülasyon Teknikleri. AC voltaj Kontrolörleri: on-off tip dönüştürücüler, faz kontrol tipi dönüştürücüler, siklo dönüştürücüler |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
- |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş: Güç elektroniği uygulamaları, güç yarı iletken cihazları, güç cihazlarının kontrol özellikleri, güç elektroniği devreleri türleri |
2 | Güç yarı iletken diyotları, BJT'ler, MOSFET'ler, SITS, IGBT'ler, Kararlı durum karakteristikleri, anahtarlama karakteristikleri, temel sürücü, anahtarlama limitleri |
3 | Diyot devreleri ve doğrultucular: tek fazlı yarım dalga doğrultucular, orta nokta doğrultucular, üç fazlı köprü doğrultucular, kaynak ve yük endüktanslarının etkileri |
4 | Tristörler: tristör özellikleri, Kontrollü doğrultucular: Yarım dalga doğrultucu, RL yüklü tek fazlı orta nokta doğrultucu, RL yüklü tek fazlı köprü doğrultucular |
5 | Doğrultuculardaki harmonik etkiler: Doğrultucu çıkış geriliminin harmonik içeriği, hattaki akım harmonikleri, bir doğrultucunun giriş gücü faktörü |
6 | Dc Doğrayıcılar: Buck, Boost, |
7 | DC kıyıcılar: Buck-Boost, cuk tipi |
8 | İnvertörler: Çalışma prensibi, performans parametreleri, tek fazlı inverterler |
9 | Çıkış voltaj kontrolü, Darbe Genişliği Modülasyon Teknikleri |
10 | Darbe Genişliği Modülasyon Teknikleri: tek darbe genişlik modülasyonu, Çoklu darbe genişlik modülasyonu |
11 | Sinüzoidal PW M, Faz kayması kontrol tekniği |
12 | AC voltaj kontrolörleri: açma-kapama ve faz kontrol öncelikleri, |
13 | Ac voltaj kontrolörleri: Tek fazlı AC anahtarları, üç fazlı AC anahtarları |
14 | AC voltaj kontrolörü: Trafo kademe değiştiricileri, Siklo dönüştürücüler, |
|
Kaynaklar: |
Power Electronics: circuits, devices, and applications, M. Rashid, Prentice-Hall, 2013, 13: 9780133125900 |
|
Diğer Kaynaklar: |
1-Fundamentals of Power Electronics, Erickson, Robert W. Maksimovic, Dragan, Springer, 2001, 978-0-30648048-5
2-Power Electronics: Converters, Applications, and Design, N. Mohan, Tore, Undeland, William P. Robbins, Wiley, 2002, 10:0471226939 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada 3 saat ders anlatımı, 2 ara sınav, 1 final sınavı. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Aktiviteler | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektiriyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 2,50 | 35,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 8,00 | 8,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 10,00 | 10,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma. | 3 |
2 | Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 3 |
3 | Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 3 |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 2 |
5 | Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 2 |
6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 1 |
7 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 1 |
8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma. | 1 |
9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 2 |
10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma. | 2 |
12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 0 |
13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
14 | Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
15 | Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma. | 0 |
16 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |