PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Lineer Sistemler: Kontrol Tasarımı ve AnaliziEE 4723 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Doğrusal sistemleri kontrol etmek için algoritma tasarlama yöntemlerini anlamak
2. Doğrusal kontrol sistemlerini tasarlamak amacıyla doğrusal olmayan sistemlerin doğrusallaştırılmasını anlamak
3. Doğrusal kontrol sistemlerinin simülasyon tekniklerini öğrenmek ve doğrusal ve doğrusal olmayan tepkileri karşılaştırmak
4. Doğrusal sistemlerin analizi için yaygın teknikleri ve matematiksel araçları anlamak
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, doğrusal kontrol tasarımı, LTI sistemleri kavramları, transfer fonksiyonları, kutuplar, sıfırlar, kararlılık, zaman ve frekans tepkileri, kök lokusu, bode grafikleri, kutup yerleştirme yoluyla kontrol sistemi tasarımı, PI / PID, gecikmeli kontrol yapıları, yüksek frekans dinamikleri açısından dayanıklılık, gürültü, rahatsızlıklar, parametrik belirsizlik, iç içe geçmiş kontrol yapıları, anti-wind up yöntemleri, simülasyon, kontrol algoritmalarının uygulanmasını konularını kapsar
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Büyük Resim: Derste ele alınacak temel sorun nedir? Geri bildirime neden ihtiyacımız var? Bir kontrol sistemi probleminde karşılaşılan ana sorunlar nelerdir?
2Ön bilgiler: Karmaşık aritmetik, diferansiyel denklemler, Laplace dönüşümleri, LTI sistemleri, transfer fonksiyonları, kutuplar, sıfırlar, kararlılık
3 Transfer Fonksiyonu Yöntemi, Birinci / İkinci ve Daha Yüksek Dereceli Sistemler
4Açık / Kapalı Döngü Sistemleri, Kapalı Döngü Transfer Fonksiyonları; gürültüler, bozucu etkiler, iç model prensibi, tasarım isterleri, kök yer eğrisi kavramlarına giriş
5 Kontrol Sistemi Tasarımı: Parametrik Belirsizlik, Gecikme Etkisi, Tersine çevrilebilir ve tersine çevrilemez dinamikler (kutup sıfır iptali), Yüksek Frekans Dinamiği
6 Kontrol Sistemi Tasarımı: Modellerin Temel Sınırlamaları, Modellenmemiş dinamiklerin etkisi, Sağ yarı düzlemdeki sıfırların etkisi, Geri besleme döngüsü kazancını artırmanın etkileri
7Kök yer eğrisi analizi: Kurallar, yöntemler
8Kök yer eğrisi analizi: Kurallar, yöntemler
9 Frekans tepkisi analizi: Transfer fonksiyonu yöntemi, Bode grafikleri, Bode grafiği çizimi
10 Frekans tepkisi analizi: Bode grafikleri, kutupsal grafikler, Nyquist grafikleri (D-kontur)
11Kontrol Sistemi Tasarımı: Kutup yerleşimi, P / PI / PID / PD, lead/lag. Tasarım isterleri: sönümleme, doğal frekans, bant genişliği, kutup konumları, bozucu etkiler
12Kontrol Sistemi Tasarımı: Kutup yerleşimi, P / PI / PID / PD, lead/lag. Tasarım isterleri: sönümleme, doğal frekans, bant genişliği, kutup konumları, bozucu etkiler
13Saturasyon, Eyleticiler, Saturasyon giderme yöntemleri
14İç içe kontrol yapıları
 
Kaynaklar:
Katsuhiko Ogata, "Modern Control Engineering", Pearson, 2009, 0136156738. Richard C. Dorf and Robert H. Bishop, "Modern Control Systems Pearson", 2016, 0134407628. Gene F. Franklin, J. David Powell, Abbas Emami-Naeini, "Feedback Control of Dynamic Systems", Prentice Hall, 2009, 0136019692.
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada 3 saat ders. 1 vize, 1 final olacak. 2 ödev verilecek.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%35
Final Sınavı1%65
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)142,0028,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)15,005,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)141,0014,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)116,0016,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)120,0020,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma.3
2Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.3
3Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.1
4Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.1
5Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.2
6Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.2
7Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.1
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma.1
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.1
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma.1
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma.1
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.1
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.1
14Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma.1
15Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma.1
16Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.1