PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Sayısal İşaret İşlemeEE 4673 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Öğrenci şunları yapabilecektir: 1. Ayrık Zamanlı Sinyal ve Sistemleri Tanımlamak 2. Z-Dönüşümünü Tanımlamak ve Kullanmak 3. Ayrık Fourier Dönüşümünü Tanımlamak ve Kullanmak 4. Sürekli Zamanlı Sinyal Örneklemesini Anlamak 5. LTI Sistemlerinin Dönüşüm Analizini Anlamak
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu seçmeli ders, dijital sinyal işlemede aşağıdaki kavramları tanıtır: Ayrık zamanlı sinyaller ve sistemler. Ayrık Fourier dönüşümü. Örnekleme ve yeniden yapılandırma. Doğrusal zamana bağlı olmayan sistemler. Ayrık zamanlı sistemler için yapılar. Filtre tasarım teknikleri. Hızlı Fourier Dönüşümü yöntemleri. Ayrık Fourier dönüşümü kullanılarak sinyallerin Fourier analizi. Optimal filtreleme ve doğrusal tahmin.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

-
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Ayrık zamanlı sinyallere ve sistemlere giriş
2Örnekleme, Sürekli Zamanlı Sinyallerin Ayrık Zamanlı İşlenmesi
3Ayrık-Fourier Dönüşümü, DFT'nin Özellikleri
4Hızlı Fourier Dönüşümü (FFT)
5Pencerelemenin Etkisi, Kısa Zamanlı Fourier Dönüşümü
6Z-Dönüşüm
7Ayrık-zamanlı LTI Sistemlerinin Analizi
8Genelleştirilmiş Doğrusal Faz, Giriş. Filtre Tasarımına
9Filtre tasarım teknikleri
10Optimum FIR Filtre Tasarımı
11Sürekli Zamanlı (Analog) Filtreler
12Tersine çevrilebilirlik; ters filtreleme; dekonvolüsyon.
13Ayrık kosinüs dönüşümü (DCT) ve diğer dönüşümler.
14Tekrar
 
Kaynaklar:
Oppenheim, Schafer Discrete-Time Signal Processing, 3rd ed., Prentice Hall 2009
 
Diğer Kaynaklar:
-
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada 3 saat ders.1 ara sınav ve 1 final sınavı yapılacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%20
Final Sınavı1%30
Test/Quiz/Kısa Sınav10%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)141,0014,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)17,007,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)141,0014,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık101,0010,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)122,0022,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)116,0016,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma.3
2Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.3
3Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.3
4Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.3
5Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.2
6Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.3
7Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.1
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma.1
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.1
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma.1
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma.1
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.2
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.1
14Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma.1
15Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma.1
16Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.1