Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Medya ve Kültür Sosyolojisi | HİR 104 | | | 2 + 0 | 2 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. İletişimin temel bileşenlerini ve farklı türlerini tanımlar. |
2. İletişimin anlam üreten işlevi üzerine düşünsel bir hassasiyet geliştirir. |
3. İletişim, kültür ve toplum kavramlarını müstakil olgular olarak değerlendirmek yerine söz konusu kavramların politik ve iktisadi neticelerini tahlil edebilecek bir içgörü edinir. |
4. Maddi dünyadaki mitik anlamlar üzerine sorgulayıcı bir bakış edinir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu derste kültürü oluşturan sembolik formların teşekkülünde iletişimin oynadığı rol üzerinde durulmakta ve söz konusu semboller dizgesinin toplumsal olan üzerindeki belirleyiciliği tartışılmaktadır. Zikredilen ana izleği takiben dil, temsil ve anlamlandırma arasındaki ilişki kitle iletişiminin kültürel bağlamı açısından değerlendirilmektedir. Ders kapsamında kültürün diğer toplumsal kurumlarla olan ilişkisi ve bu ilişkinin tesisinde iletişimin oynadığı rol çok boyutlu bir perspektiften öğrencilerle beraber tartışılmaktadır. Derste ayrıca iletişimin endüstriyel ve kurumsal bağlamı ele alınacak ve izlerkitleye yönelik farklı yaklaşımlar değerlendirilecektir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | İletişim, kültür ve toplum kavramları hakkında bir giriş. |
2 | İletişim kavramı, iletişim türleri. Kitle iletişiminin temel özellikleri, kitle iletişim araçları. |
3 | İletişim araştırmalarındaki iki temel okula ilişkin genel bir çerçeve çizilmesi. Süreç Okulu ve Göstergebilim Okulu |
4 | Aktarım modeli |
5 | Kültürel Model |
6 | İletişim, anlam, anlamlandırma ve dil arasındaki ilişkilerin tartışılması. |
7 | Vize sınavı |
8 | Dilin Yapıları ve anlam |
9 | Kültürün yapıları ve anlam |
10 | Yan anlam, metaphor, düzdeğişmece |
11 | İletişimin endüstriyel ve kurumsal bağlamı |
12 | Kültürel pratikler sosyolojisi. Bilhassa, Bourdieu’nün sermaye ve habitus kavramsallaştırmaları üzerinde durulmaktadır. |
13 | Medya ve demokrasi. Kamusal Alan kavramı Habermas’ın kamusal alan soyutlaması takip edilerek ele alınmaktadır. |
14 | Yeni medya sosyolojisi |
|
Kaynaklar: |
Oğuzhan Taş, İletişim Medya ve Kültür, Ütopya Yayınları, 2017 |
|
Diğer Kaynaklar: |
John Fiske, İletişim Çalışmalarına Giriş, Pharmakon Yayınevi, 2019
Eric Maigret, Medya ve İletişim Sosyolojisi, İletişim, 2019. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Dersin tartışma temelli olarak yürütülmesi. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |