PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Mekanları DinlemekINAR 4663 + 033,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Mekânların ses yoluyla algılanmasına yönelik farkındalık geliştirebilir.
2. Ses peyzajı, işitsel hafıza ve algısal akustik kavramlarını iç mimarlık bağlamında açıklayabilir.
3. Alan kaydı, dinleme oturumu ve ses haritalama yöntemlerini kullanarak mekânsal işitsel analiz yapabilir.
4. Sesin kültürel ve duyusal boyutlarını iç mekân tasarımıyla ilişkilendirebilir.
5. Yapay zekâ destekli araçlarla işitsel içerik üretebilir ve deneysel ses tasarımı gerçekleştirebilir.
6. Dijital ortamda görsel-işitsel sunumlar hazırlayarak işitsel mekân yorumlarını ifade edebilir.
7. İç mekân tasarımında sesin yaratıcı ve bütünleyici bir unsur olarak değerlendirilmesini uygulamalı olarak gösterebilir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, iç mimarlık öğrencilerinin mekânları yalnızca görsel değil, aynı zamanda işitsel bir deneyim olarak algılamalarını amaçlamaktadır. Sesin mekânla ilişkisi, işitsel hafıza, ses peyzajı (soundscape) kavramı ve algısal akustik üzerinden incelenir. Öğrenciler; dinleme egzersizleri, alan kayıtları, ses analizleri ve haritalama çalışmalarıyla mekânların işitsel niteliklerini keşfeder. Bu süreçte hem bireysel hem toplumsal işitme biçimleri ve sesin kültürel anlamları da ele alınır. Ders, iç mekân tasarımında sesin yaratıcı ve duyusal bir tasarım verisi olarak değerlendirilmesine olanak tanır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş: Mekânları Görmekten Dinlemeye
2 Sesin temel ilkeleri ve davranışı
3İşitme ve akustik algı
4Ses ve Mekan İlişkisi
5İşitsel algı
6Ses Kaydı Teknikleri ve Ses Haritalama
7Yapılandırılmış tartışmalar
8Sesin Sosyal ve Kültürel Anlamları
9İç Mekanlarda Sesin Estetik Kullanımı
10Yapay Zeka ile Ses Üretimi
11Dinleme ve Karşılaştırma Atölyesi
12Kavramsal İşitsel Tasarım
13Dijital Sunum ve Anlatım
14Değerlendirme ve Kapanış
 
Kaynaklar:
MURRAY SCHAFER, OUR SONIC ENVIRONMENT AND THE SOUNDSCAPE: THE TUNING OF THE WORLD, DESTINY, 1977. JAMES P. COWAN, ARCHITECTURAL ACOUSTICS DESIGN GUIDE, MCGRAW-HILL, 2000.
 
Diğer Kaynaklar:
FRANCIS D.K. CHING, ARCHITECTURE, FORM, SPACE, AND ORDER, JOHN WILEY & SONS, 1996. SIMON UNWIN, ANALYSING ARCHITECTURE, ROUTLEDGE, 2009. WILLIAM J. CAVANAUGH, ARCHITECTURAL ACOUSTICS: PRINCIPLES AND PRACTICE, JOHN WILEY & SONS, 2010.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu ders, öğrenci merkezli ve deneyim temelli bir öğrenme yaklaşımını benimser. İşitsel farkındalık, yaratıcı düşünme ve çok duyulu algı üzerine yapılandırılmış içerikler; dinleme egzersizleri, alan kayıtları, grup tartışmaları ve dijital uygulamalarla desteklenir. Öğrencilerin hem bireysel hem kolektif işitme deneyimlerini anlamaları, ses üzerinden mekâna dair özgün yorumlar geliştirmeleri teşvik edilir. Teknoloji ve yapay zekâ destekli araçlar, araştırma ve üretim süreçlerinde aktif olarak kullanılır. Ders süresince eleştirel düşünme, duyusal ifade ve kültürel okuma becerilerinin gelişimi ön plandadır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Katılım/Tartışma1%10
Alan Çalışması1%10
Araştırma1%10
Ödev1%10
Test/Quiz/Kısa Sınav1%10
Sözlü Sunum1%20
Final Projesi1%30
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor