PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Sistem BenzetimiIE 3273 + 246,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Temel benzetim kavramlarıyla ilgili bilgi sahibi olacaklar.
2. Ayrık olay benzetim modellemesi ile ilgili beceriler edinecekler.
3. Veri toplama ve analizi, benzetim girdi ve çıktılarının yorumlanmasıyla ilgili beceriler edinecekler.
4. Benzetim paket programı kullanımı becerileri edinecekler.
5. Yazılı iletişim becerilerini geliştirmiş olacaklar.
6. Takım halinde çalışma becerilerini geliştirmiş olacaklar.
7. Etik konuların farkında olacaklar.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerIE 228 (önkoşul)
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Giriş, benzetim tipleri, ayrık olay benzetim kavramları ve örnekleri, olay çizelgeleme/zaman ilerletme algoritmaları, el benzetimi, rastgele sayı üretimi, rastgele değişken üretimi, girdi modellemesi, benzetim modellerinin doğrulama ve geçerlemesi, tek model için çıktı analizi, alternatif sistem tasarımlarının değerlendirilmesi ve karşılaştırılması, yazılım paket programı ile benzetim modeli geliştirme ve analizi.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Yoktur
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Benzetime giriş
2Çeşitli benzetim örnekleri
3Ayrık olay benzetim kavramları
4 Olay çizelgelemeye dayalı el benzetimi
5Girdi verisi analizi: Genel bakış, betimsel ve grafiksel araçları kullanarak dağılım ailelerinin belirlenmesi
6Girdi verisi analizi: Parametre tahmini, uyuşum sınamı
7Girdi verisi analizi: Uyuşum sınamı, veri olmadığında girdi modeli seçimi
8Rastgele sayı üretimi
9Rastgele değişken üretimi
10Doğrulama ve geçerleme
11Çıktı verisi analizi: Bitişli benzetim için performans analizi
12Çıktı verisi analizi: Bitişli olmayan benzetim için performans analizi
13Çıktı verisi analizi: Alternatif sistem tasarımlarının performanslarının değerlendirilmesi ve karşılaştırılması
14Çıktı verisi analizi: Alternatif sistem tasarımlarından en iyisinin seçilmesi
 
Kaynaklar:
(1) J. Banks, J.S. Carson II, B.L. Nelson, and D.M. Nicol, Discrete-Event System Simulation (Revised 5th ed.), Pearson, 2014. (2) W.D. Kelton, R. Sadowski, and N.B. Zupick, Simulation with ARENA (6th ed.), McGraw-Hill, 2015.
 
Diğer Kaynaklar:
-
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada 3 saat yüz yüze teorik ders işlenecek, 2 saat laboratuvarda uygulama ve paket program kullanımı öğretilecektir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Laboratuvar10%20
Proje1%20
Ara Sınav1%30
Final Sınavı1%30
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)142,0028,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)00,000,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)00,000,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)132,0026,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)116,0016,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)118,0018,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)120,0020,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi.3
2Edinilen bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanma becerisi.3
3İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama, uygun yöneylem araştırması metotları ve modelleme teknikleri ile formüle etme ve analiz etme becerisi.3
4İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.3
5Karmaşık bir sistemi ve/veya alt-sistemi veya süreci gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.3
6Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, Endüstri Mühendisliği ile ilgili yazılım olanakları ile uygun teknikleri, kaynakları, modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.4
7Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.4
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi.0
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi.2
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.2
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.1
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.2
14Teknik resim, akış diyagramı gibi görsel araçları kullanma becerisi.2
15Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi.0
16Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.0
17Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0