Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Sistem Benzetimi | IE 327 | | | 3 + 2 | 4 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Temel benzetim kavramlarıyla ilgili bilgi sahibi olacaklar. |
2. Ayrık olay benzetim modellemesi ile ilgili beceriler edinecekler. |
3. Veri toplama ve analizi, benzetim girdi ve çıktılarının yorumlanmasıyla ilgili beceriler edinecekler. |
4. Benzetim paket programı kullanımı becerileri edinecekler. |
5. Yazılı iletişim becerilerini geliştirmiş olacaklar. |
6. Takım halinde çalışma becerilerini geliştirmiş olacaklar. |
7. Etik konuların farkında olacaklar. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | IE 228 (önkoşul) |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Giriş, benzetim tipleri, ayrık olay benzetim kavramları ve örnekleri, olay çizelgeleme/zaman ilerletme algoritmaları, el benzetimi, rastgele sayı üretimi, rastgele değişken üretimi, girdi modellemesi, benzetim modellerinin doğrulama ve geçerlemesi, tek model için çıktı analizi, alternatif sistem tasarımlarının değerlendirilmesi ve karşılaştırılması, yazılım paket programı ile benzetim modeli geliştirme ve analizi. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yoktur |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Benzetime giriş |
2 | Çeşitli benzetim örnekleri |
3 | Ayrık olay benzetim kavramları |
4 | Olay çizelgelemeye dayalı el benzetimi |
5 | Girdi verisi analizi: Genel bakış, betimsel ve grafiksel araçları kullanarak dağılım ailelerinin belirlenmesi |
6 | Girdi verisi analizi: Parametre tahmini, uyuşum sınamı |
7 | Girdi verisi analizi: Uyuşum sınamı, veri olmadığında girdi modeli seçimi |
8 | Rastgele sayı üretimi |
9 | Rastgele değişken üretimi |
10 | Doğrulama ve geçerleme |
11 | Çıktı verisi analizi: Bitişli benzetim için performans analizi |
12 | Çıktı verisi analizi: Bitişli olmayan benzetim için performans analizi |
13 | Çıktı verisi analizi: Alternatif sistem tasarımlarının performanslarının değerlendirilmesi ve karşılaştırılması |
14 | Çıktı verisi analizi: Alternatif sistem tasarımlarından en iyisinin seçilmesi |
|
Kaynaklar: |
(1) J. Banks, J.S. Carson II, B.L. Nelson, and D.M. Nicol, Discrete-Event System Simulation (Revised 5th ed.), Pearson, 2014.
(2) W.D. Kelton, R. Sadowski, and N.B. Zupick, Simulation with ARENA (6th ed.), McGraw-Hill, 2015. |
|
Diğer Kaynaklar: |
- |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada 3 saat yüz yüze teorik ders işlenecek, 2 saat laboratuvarda uygulama ve paket program kullanımı öğretilecektir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Laboratuvar | 10 | %20 |
Proje | 1 | %20 |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %30 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 13 | 2,00 | 26,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 16,00 | 16,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 18,00 | 18,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 20,00 | 20,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi. | 3 |
2 | Edinilen bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanma becerisi. | 3 |
3 | İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama, uygun yöneylem araştırması metotları ve modelleme teknikleri ile formüle etme ve analiz etme becerisi. | 3 |
4 | İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 3 |
5 | Karmaşık bir sistemi ve/veya alt-sistemi veya süreci gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 3 |
6 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, Endüstri Mühendisliği ile ilgili yazılım olanakları ile uygun teknikleri, kaynakları, modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 4 |
7 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 4 |
8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi. | 0 |
9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi. | 2 |
11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık. | 2 |
12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 1 |
13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 2 |
14 | Teknik resim, akış diyagramı gibi görsel araçları kullanma becerisi. | 2 |
15 | Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi. | 0 |
16 | Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık. | 0 |
17 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |