PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Sayısal Kontrol Teorisi ve UygulamalarıMECE 4802 + 235,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Dijital kontrol döngüsünün özelliklerini tanımlayıp sürekli kontrol döngüsünün bilinen özellikleriyle bunları ilişkilendirebilecektir
2. Kontrol çevrim tasarımı için yarı-sürekli kontrol kavramını uygulayabilecektir
3. Ayrık bir zaman denetleyicisi gerçekleştirmesinin temel özelliklerini kayrayacaktır
4. Ayrık zaman sistem modellerinin özelliklerini tanımlayabilecektir
5. Ayrık zaman sistemlerini incelerini gözlemleyebilecek ve uygun tasarım yöntemlerini ve kontrol mimarilerini kullanabilecektir
6. Laboratuarda öğrenciler farklı kontrol sistemleri hakkında bilgi sahibi olacak ve gerçek zamanlı uygulamalarda farklı kontrol stratejileri uygulayabileceklerdir
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerMECE 388
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu dersin amacı, dijital bilgisayarlarda kontrol algoritmalarının ayrık zamanlı olarak işlenmesini sağlayan analiz ve tasarım yöntemleri sunmaktır. Bu amaçla, ders ilk önce yarı-sürekli denetleme (kontrol) metodlarını ele alır ve daha sonra ayrık zamanlı sistemlere uygulanabilecek analiz ve tasarım yöntemlerini geliştirir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Bulunmamaktadır
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş: Dijital Kontrol Döngüsü
2Ayrık Zamanlı Modelleme: Ayrıklaştırma ve z-Dönüşümü
3Ayrık Zamanlı Modelleme: z-Transfer Fonksiyonu
4Ayrık Zaman Analizi: Ayrık Zamanlı Sistemlerin Dinamik Davranışı
5Ayrık Zaman Analizi: Kararlılık - Kök Yer Eğrisi
6Dijital Denetleyici Sentezi: Kök Yer Eğrisi
7Dijital Denetleyici Sentezi: Kutup Yerleşimi
8Dijital Denetleyici Sentezi: Durum Geribeslemesi
9Dijital Denetleyici Sentezi: Durum Gözlemcisi ve Bozanetkenler
10Dijital Denetleyici Sentezi: Çoklu Örnekleme Zamanları ile Kontrol Döngüsü
11Dijital Denetleyici Uygulaması: Pratik Etmenler
12Yarı-Sürekli Kontrol: Sürekli Zamanlı Kontrolörlerin Ayrık Zamanlı Olarak Yaklaşık Gözterimi
13Yarı Sürekli Kontrol: Dijital Kontrol Döngüsünün Sürekli Zamanlı Olarak Yaklaşık Gösterimi
14Yarı Sürekli Kontrol: Uygulama Örneği
 
Kaynaklar:
Goodwin, Graham, Graebe Stefan, Salgado, Mario, Control System Design, Prentice-Hall, Inc. 2001, ISBN:0-13-958653-9
 
Diğer Kaynaklar:
Astrom, Karl and Murray, Richard Feedback Systems: An Introduction for Scientists and Engineers., Princeton University Press., 2008, ISBN: 0691135762 Gene. F Franklin, j. David Powell, Michael L. Workman Digital Control of Dynamical Systems, Addison-Wesley, 1990, ISBN:0-201-51884-8
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Her hafta 2 saatlik ders verilecektir. - Öğrencilerin ders içeriği ile ilgili 3 ödev verilecektir.   -1 arasınav ve 1 final sınavı yapılacaktır. - Her hafta 2 saatlik laboratuvar uygulaması yapılacaktır. Öğrenciler laboratuarda devam ve performanslarına göre notlandırılacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%25
Final Sınavı1%35
Aktiviteler3%15
Laboratuvar Çalışması14%25
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)142,0028,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)142,0028,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)141,0014,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)14,004,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)141,0014,00
6Ev ödevleri36,0018,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)18,008,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)111,0011,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi.3
2Bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.2
3Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.2
4Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. 0
5Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.0
6Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.0
7Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.0
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi.0
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi.0
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.0
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.0
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi.0
14Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi.0
15Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.0
16Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0