PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Haberleşme EsaslarıEE 3043 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. İletişimin esasları
2. İletişim altyapısının temelini oluşturan sistemler ve kavramlar
3. İletişim link tasarımı için kriterler
4. Paket anahtarlamalı iletişim ağlarının esaslarını oluşturan sistemler ve kavramlar
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

İletişimin temelleri, analog ve sayısal iletim, analog ve sayısal modülasyon, çoğullama, iletim ortamı (bükülmüş çift bakır tel, koaksiyel kablo, mikrodalga, uydu, fiber optik, serbest uzay optik, SDH, paket anahtarlamalı iletişim ağları (X.25, çerçeve rölesi, uyumsuz aktarım modu, internet protokolü), yerel alan ağları, sanal özel ağlar, fiber erişim, hizmet kalitesi, tüm optik ağ, mobil ağlarda çoklu erişim teknikleri (TDMA, FDMA, CDMA).
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

-
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1İletişimin Temelleri, Elektromanyetik Spektrum
2Analog ve Sayısal İletim, Analog ve Sayısal Modülasyon Türleri
3Çoklama, İletim Ortamı, Bükülmüş Çift Bakır Kablo
4Koaksiyel Kablo, Mikrodalga, Link Tasarımı
5Uydu Sistemleri, Fiber Optik
6Serbest Uzay Optik (FSO) Sistemleri, Senkron Sayısal Hiyerarşi (SDH) Sistemleri
7Yerel Alan Ağı (LAN), Paket Anahtarlama Kavramı
8Paket Anahtarlamalı Ağlar, X.25, Çerçeve Rölesi, Senkron Olmayan Aktarım Modu (ATM)
9İnternet Protokolü (IP)
10Yerel Alan Ağları (LAN), Sanal Özel Ağlar (VPN)
11Fiber Erişim Sistemleri, Hizmet Kalitesi (QoS)
12Tüm Optik Ağ
13Mobil ağlarda çoklu erişim teknikleri, Zaman Bölmeli Çoklu Erişim (TDMA), Frekans Bölmeli Çoklu Erişim (FDMA)
14Kod Bölmeli Çoklu Erişim (CDMA)
 
Kaynaklar:
Alberto Leon-Garcia, Indra Widjaja, Communication Networks-Fundamental Concepts and Key Architectures, McGraw-Hill, 2003, ISBN: 0-07-123026-2
 
Diğer Kaynaklar:
Annabel Z. Dodd, Essential Guide to Telecommunications, Prentice-Hall, Inc. 2002, ISBN: 0-13-064907-4, John Proakis, Masoud Salehi, Communication Systems Engineering, Prentice-Hall, Inc., 2002, ISBN: 0-13-061793-8, Gerd Keiser, Optical Fiber Communications, McGraw-Hill, 2000, ISBN: 0-07-116468-5, Behrouz A. Forouzan, Data Communications and Networking, McGraw-Hill, 2001, ISBN: 0-201-63442-2, Lillian Goleniewski, Telecommunications Essentials, Addison-Wesley, 2002, ISBN: 0-201-76032-0, Simon Haykin, Communication Systems, John Wiley&Sons, ISBN: 0-471-17869-1, Kartalopoulos, Stamatios, Next generation intelligent optical networks, CODE: TK5103.59 K37, 2008, Proakis, John G., Digital communications, CODE: TK5103.7 P76, 2008.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Örgün öğretim, haftada 3 ders saati, dönemde 7 ödev.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%40
Final Sınavı1%50
Ödev7%5
Derse Devamsızlık42%5
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)141,0014,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)13,003,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)141,0014,00
6Ev ödevleri72,0014,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)115,0015,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)120,0020,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma.3
2Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.3
3Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.3
4Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.3
5Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.1
6Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.1
7Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.1
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma.0
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.1
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma.0
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma.1
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.0
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.0
14Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma.0
15Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma.0
16Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0