PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Veri Madenciliğine GirişCENG 4643 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Bu ders veriyi anlama becerisi kazandırır.
2. Bu ders veri ön işleme tekniklerini anlama becerisi kazandırır.
3. Bu ders sınıflandırma algoritmalarını kullanma becerisi kazandırır.
4. Bu ders kümeleme algoritmalarını kullanma becerisi kazandırır.
5. Bu ders ilişkilendirme kural madenciliği yöntemlerini kullanma becerisi kazandırır.
6. Bu ders anomali bulma algoritmalarını anlama becerisi kazandırır.
7. Bu ders, öneri sistemlerinin temellerini anlama becerisi kazandırır.
8. Bu ders, web kazımanın temellerini sağlar.
9. Bu ders, metin madenciliği hakkında temel bilgi sağlar.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerCENG218
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Veri madenciliğine genel bakış, veri madenciliği kavramlarının, algoritmalarının ve tekniklerinin incelenmesi. Konular arasında veri madenciliği süreci, verinin keşfi, ön işleme yöntemleri, sınıflandırma algoritmaları, kümeleme algoritmaları, birliktelik kuralı madenciliği, aykırı değer tespiti, öneri sistemlerine giriş, web kazıma ve metin madenciliğine giriş yer almaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Bilgi keşfine ve veri madenciliğine giriş
2Veri madenciliği ilkeleri
3Veri ön işleme
4Sınıflandırma (Karar ağacı, kural tabanlı, kNN)
5Sınıflandırma (Karar ağacı, kural tabanlı, kNN)
6Sınıflandırma (Karar ağacı, kural tabanlı, kNN)
7Küme tanımlama (K-means, Hiyerarşik Kümelendirme)
8Küme tanımlama (K-means, Hiyerarşik Kümelendirme)
9İlişkilendirme kuralları - Sık öğe kümesi madenciliği (Apriori, FPGrowth)
10İlişkilendirme kuralları - Sık öğe kümesi madenciliği (Apriori, FPGrowth)
11Anomali Tesbiti
12Öneri Sistemleri Temelleri
13Web madenciliği
14Metin Madenciliğinin Temelleri
 
Kaynaklar:
Jiawei Han and Micheline Kamber. Data Mining: Concepts and Techniques. Morgan Kaufmman Publishers. 2011. ISBN: 9780123814791 Tan, P.-N., Steinbach, M., Karpatne, A., & Kumar, V. Introduction to data mining. Pearson Education. 2019. ISBN: 978133128901
 
Diğer Kaynaklar:
Data Mining: Practical Machine Learning Tools and Techniques, Witten and Eibe, Morgan Kaufmann. Data Mining: Concepts and Techniques, Jiawei Han and Micheline Kamber, The Morgan Kaufmann Series in Data Management Systems, 2011. Data Mining Techniques and Applications, Hongbo Du, Cengage Learning, 2010, ISBN-13: 9781844808915 / ISBN-10: 1844808912
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Lectures will be held in the class.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Aktiviteler1%35
Proje1%40
Aktiviteler1%25
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)110,0010,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)15,005,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)141,0014,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık25,0010,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)110,0010,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)130,0030,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)15,005,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi; bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.0
2Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.3
3Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi; karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.0
4Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.3
5Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.0
6Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
7Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi; hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.0
8 Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.0
9Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi.0
10Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.0
11Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0