Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Hukuk Felsefesi | HUK 302 | 3 | 4 | 2 + 0 | 2 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Hukuk kurallarının ve kurallarının altında yatan felsefi düşünceyi görebilmek |
2. Hukukla adalet arasında ilişki kurabilmek ve hukuka adalet teorileri perspektifinden yaklaşabilmek |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Hukuk felsefesi hukukun ne olduğunu ve hukukun niteliğini belirlemeye çalışır. Burada hukuk, belli yer ve zaman boyutundaki hukuku (tikel) araştırma konusu yapan hukuk biliminin aksine, bir bütün olarak ele alınır. Bu bağlamda hukuk genel teorisi, etik-hukuk ilişkisi bağlamında adelet idesi, hukuk felsefesinin temel konuları arasındadır.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Felsefeye Giriş ve Temel Felsefi Kavramlar |
2 | Hukuk ve Ahlak/Etik İlişkisi: Farklı Etik Anlayışlar |
3 | Hukuki Pozitivizm- John Austin ve Hans Kelsen |
4 | Hukuki Pozitivizm- H.L.A Hart- Joseph Raz |
5 | Genel Hukuk Teorisi: Doğal Hukuk- Dine Dayalı Doğal Hukuk |
6 | Akla Dayalı Doğal Hukuk: Aydınlanma Dönemi |
7 | Akla Dayalı Doğal Hukuk- Çağdaş Dönem: Radbruch Formülü ve Robert Alexy |
8 | Akla Dayalı Doğal Hukuk- John Finnis, Lon Füller ve Ronald Dworkin |
9 | Çeşitli Hukuk Felsefesi Akımları: Hukuki Formalizm, Hukuki Realizm, Tarihçi Hukuk Okulu |
10 | Hukuka Marksist Yaklaşım |
11 | Eleştirel Hukuk Okulu ve Hukuka Feminist Yaklaşımlar |
12 | Adalet Teorileri: Aristo ve Platon'un Adalet Anlayışları |
13 | Adalet Teorileri: John Rawls |
14 | Ceza Hukukunda Hukuk ve Ahlak İlişkisi Tartışması |
|
Kaynaklar: |
Mustafa Tören Yücel: Hukuk Felsefesi,
Adnan Güriz: Hukuk Felsefesi,
Niyazi Öktem-Ahmet Ulvi Türkbağ: Felsefe, Sosyoloji, Hukuk ve Devlet,
Yasemin Işıktaç: Hukuk Felsefesi |
|
Diğer Kaynaklar: |
John Rawls: Bir Adalet Teorisi (çev. Vedat Ahsen Coşar)
Sercan Güler (ed.): H. L. A. Hart ve Hukuk-Ahlak Ayrımı,
Vecdi Aral: Hukuk Felsefesinin Temel Sorunları |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders yüzyüze anlatım şeklinde ve zaman zaman görsel materyal kullanımı youluyla yapılacaktır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | 0 |
2 | Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir. | 0 |
3 | Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır. | 0 |
4 | Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar. | 0 |
5 | Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir. | 0 |
6 | Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer. | 0 |
7 | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur. | 0 |
8 | Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 0 |
9 | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | 0 |
10 | Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir. | 0 |
11 | Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 0 |
12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | 0 |
13 | Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 0 |
14 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | 0 |
15 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 0 |
16 | Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 0 |
17 | Türkiye Cumhuriyeti'nin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | 0 |
18 | Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir. | 0 |
19 | Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir. | 0 |
20 | Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir. | 0 |