Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Karar Analizi I | MIS 307 | 3 | 1 | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Tüketicilerin ve yöneticilerin temel karar problemlerini kapsamlı bir şekilde öğrenir. |
2. Belirli bir karar problemini çözmek için matematiksel modellemeyi kullanabilir. |
3. Bir işletme problemini doğrusal programlama problemi olarak formüle edebilir ve grafiksel ve simpleks yöntemleri kullanarak çözebilir. |
4. Yöneticilerin ve tüketicilerin karşılaştığı bazı karar problemlerini doğrusal olmayan optimizasyon problemlerine dönüştürüp çözebilir. |
5. İşletme ve tüketici karar problemlerinin çözümünde Lagrange çarpanı ve Kuhn-Tucker yöntemlerini uygulayabilir. |
6. Excel ve R kullanarak doğrusal ve doğrusal olmayan optimizasyon problemlerini çözebilir ve program çıktılarını yorumlayabilir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, iki dönemlik karar analizi ders serisinin ilk bölümü olup belirlilik altında yönetsel ve tüketici karar verme davranışlarına odaklanmaktadır. Derste, öğrencilere işletmelerin ve tüketicilerin nasıl karar aldıklarını anlamalarına yardımcı olacak niceliksel yöntemler tanıtılmaktadır. Ele alınan konular arasında doğrusal programlama problemlerinin çözümü için grafiksel ve simpleks yöntemler, dualite ve duyarlılık analizi, kısıtlanmamış doğrusal olmayan optimizasyon, eşitlik kısıtlamaları altında doğrusal olmayan optimizasyon, n-değişkenli ve çok kısıtlı durumlar, Kuhn-Tucker optimalite koşulları ve optimizasyon yöntemlerinin işletme ve tüketicilere yönelik uygulamaları yer almaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş |
2 | Tüketicilerin Temel Karar Problemleri |
3 | Yöneticilerin Temel Karar Problemleri |
4 | Doğrusal Programlama: Model Formülasyonu ve Grafiksel Çözüm |
5 | Duyarlılık Analizi, Gölge Fiyatlar ve Dualite |
6 | Simpleks Yöntemi |
7 | Kısıtsız Doğrusal Olmayan Optimizasyon |
8 | Eşitlik Kısıtlamaları Altında Doğrusal Olmayan Optimizasyon |
9 | n-Değişkenli ve Çok Kısıtlı Durumlar |
10 | Kuhn-Tucker Optimalite Koşulları |
11 | Maksimum Değer Fonksiyonları ve Zarf Teoremi |
12 | Doğrusal Olmayan Optimizasyon Uygulamaları: Tüketici Karar Problemleri |
13 | Doğrusal Olmayan Optimizasyon Uygulamaları: İşletme Karar Problemleri |
14 | Excel ve R ile Doğrusal ve Doğrusal Olmayan Optimizasyon Problemlerinin Çözümü |
|
Kaynaklar: |
(1) Jacques, Ian (2023), Mathematics for Economics and Business, 10th edition. Pearson. (ISBN: 9781292720128).
(2) Camm, Jeffrey D., et al. (2023), An Introduction to Management Science: Quantitative Approaches to Decision Making, 16th edition. Cengage Learning. (ISBN: 9780357715468). |
|
Diğer Kaynaklar: |
(1) Taylor, Bernard W. (2019), Introduction to Management Science, 13th edition. Pearson. (ISBN: 9780137503933).
(2) Barnett, R. A. et al. (2019), Finite Mathematics for Business, Economics, Life Sciences, and Social Sciences, 14th edition. Pearson. (ISBN: 9780134675985).
(3) Bergin, James (2015), Mathematics for Economists with Applications. Routledge. (ISBN: 9780415638272). |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Öğretim stratejisi çoğunlukla derslere ve problem çözmeye dayanmaktadır. Sınıf için tartışmalara katılmaları beklenen öğrenciler soru sorma ve düşüncelerini paylaşma konularında teşvik edilirler. Ders sorumlusu, öğrencilerin ders materyali hakkındaki sorularını cevaplamak ve onlara yardımcı olmak için düzenli görüşme saatlerine sahiptir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Ödev | 1 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |