| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Olasılık ve İstatistiğe Giriş | MATH 327 | 3 | 1 | 4 + 0 | 4 | 6,00 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. Hem ayrık hem de sürekli bir dizi rastgele olay için olasılık modelleri oluşturur. |
| 2. koşullu olasılık kavramlarını uygular |
| 3. Belirli standart olasılık dağılımlarının nerede kullanılmasının uygun olacağını bilir. |
| 4. Maksimum olabilirlik tahmini, momentler yöntemi, güven aralıkları gibi tahmin ilkelerini anlar. |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
İstatistiksel Çıkarım, Örnekleme Prosedürleri, İstatistiksel Modelleme, Grafik Yöntemler, Veri Açıklama, Örnek Uzaylar, Olaylar, Olayların Cebiri, Olayların Olasılığı, Koşullu Olasılık, Bayes Kuralı, Rastgele Değişkenler, Birleşik Rastgele Değişkenler, Matematiksel Beklenti, Varyans, Kovaryans, Kesikli Rastgele Değişkenler: Binom, Hipergeometrik, Negatif Binom, Geometrik ve Zehir Dağılımı, Sürekli Rastgele Değişkenler: Normal, Gama ve Üstel Dağılım, Rastgele Örnekleme, Örnekleme Dağılımları, Merkezi Limit Teoremi, t- Dağılımı, F- Dağılımı
|
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | İstatistiksel Çıkarım, Veri Toplama, Konum ve Değişkenlik Ölçümleri, Veri Açıklama |
| 2 | Örnek Uzay, Olaylar, Olay Cebiri, Olasılık Aksiyomları |
| 3 | Koşullu Olasılık, Çarpma Kuralı, Bağımsız Olaylar, Bayes Kuralı |
| 4 | Rastgele Değişkenler, Kesikli ve Sürekli Dağılımlar. |
| 5 | Ortak Olasılık Dağılımı |
| 6 | Rastgele Değişkenin Ortalaması, Varyans ve Kovaryans |
| 7 | Rastgele Değişkenlerin Doğrusal Kombinasyonları. |
| 8 | Ayrık Düzgün Dağılım, Binom ve Çok Terimli Dağılımlar. |
| 9 | Hipergeometrik, Geometrik, Negatif Binom ve Poisson Dağılımları. |
| 10 | Sürekli Düzgün ve Normal Dağılımlar. |
| 11 | Gama ve Üstel Dağılımlar ve Uygulamaları. |
| 12 | Diğer Sürekli Dağılımlar |
| 13 | Rasgele örnekleme |
| 14 | Örnekleme Dağılımları, Merkezi Limit Teoremi. |
| |
| Kaynaklar: |
| Probability and Statistics for Engineers and Scientists; R. E. Walpole, R. H. Myers, S. L. Myers, K. Ye; Prentice Hall ; 2002; 0-13-098469-8 |
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| Introduction to Probablility and Statistics for Scientists and Engineers; W. A. Rosenkrantz; McGraw-Hill ; 1997; 0-07-053988-x A First Course in Probablility; S. Ross; Prentice-Hall; 2002; 0-13-033851 |
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| Haftada 4 saat ders verilmektedir. Tüm dersler eğitmen tarafından verilecektir. Üç sınav yapılacaktır: Ders notunun sırasıyla %50 ve %40'ını oluşturan iki ara sınav ve bir final ve ders notunun %10'unu oluşturan 10 kısa sınav. Matematiği etkili bir şekilde kullanmak için sadece bilgiye değil becerilere de ihtiyaç vardır. Matematik becerilerinizi geliştirmenin tek yolu birçok problem çözmektir. Bu nedenle her bölüm için egzersiz setleri sağlanacaktır. Öğrencilerin evde çözmekte zorlandıkları problemlere göre ihtiyaç duyulması halinde zaman zaman ekstra problem çözme oturumları düzenlenecektir.
|
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Ödev | 10 | %10 |
| Ara Sınav | 2 | %50 |
| Final Sınavı | 1 | %40 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 4,00 | 56,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 6,00 | 6,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 10 | 1,00 | 10,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 2 | 15,00 | 30,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 20,00 | 20,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme. | 4 |
| 2 | Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme. | 4 |
| 3 | İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme | 3 |
| 4 | Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme. | 3 |
| 5 | Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme. | 3 |
| 6 | Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme. | 3 |
| 7 | Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme | 3 |
| 8 | Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme. | 4 |
| 9 | Matematikte yeterli bilgi birikimine ve bu alanlardaki teorik ve uygulamalı bilgiyi, soyut ve uygulamalı matematik problemlerini çözmede kullanabilme becerisine sahip olur. | 0 |
| 10 | Modern hesaplama araçlarını, bir soyut veya gerçek hayat problemini analiz etmede kullanabilme becerisine sahip olur. | 0 |
| 11 | Matematikte teorik ve tarihi arka planı hakkında yeterli bilgiye sahip olur. | 0 |
| 12 | Bireysel ve takım halinde verimli çalışabilme, iç disiplinli ve çok disiplinli alanlardaki karmaşık sistemleri analiz etmek için takım halinde verimli işbirliği oluşturma yeteneğine sahip olur. | 0 |
| 13 | Teknik konularda sözlü ve yazılı olarak İngilizce etkin iletişim kurma becerisine sahip olur. | 0 |
| 14 | Bilim, mühendislik ve finans problemlerini çözmek için yeni deneyler ve algoritmalar kullanma, geliştirme ve uygulama becerisine sahip olur. | 0 |
| 15 | Bir matematik problemini, analitik ve nümerik yöntemler kullanarak analiz etme yeteneğine ve daha derin fikirler elde etmek için teorik ve simülasyonel yöntemleri kullanabilme ve karşılaştırabilme becerisine sahip olur. | 0 |
| 16 | Soyut ve uygulamalı matematik alanındaki bir projedeki bulgu, sonuç ve değerleri rapor edebilme, teknik rapor yazabilme, etkili sunumlar hazırlama ve yapma yeteneğine sahip olur. | 0 |
| 17 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini tanıma; bilgiye ulaşma, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etme ve sürekli gelişmeyi devam ettirebilme yeteneğine sahip olur. | 0 |
| 18 | Mesleki ve etik sorumluluk ve bunların hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. | 0 |