PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Deneysel Psikoloji II: ÖğrenmePSY 381314 + 046,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Deneysel psikoloji kuramları ve yöntemleri hakkında genel bir bakış açısı kazanmak
2. Öğrenme ilkelerinin hem hayvanlarda hem de insanlarda nasıl işlediğini öğrenmek
3. Öğrenme teorilerini ve ilkelerini günlük hayattaki deneyimlere uygulayabileceklerdir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, öğrenme ve davranışın temel ilkelerine bir giriş sağlar. Öğrenme kuramları ve öğrenme biçimleri üzerinde durmayı ve öğrenmenin davranışsal kuramları ile ilgili farklı önermeleri, sonuçları ile bilimsel deneylerin amaç ve yöntemlerini, kuramsal gelişmelere katkılarını ve günlük yaşamdaki uygulama alanlarını öğretmeyi amaçlamaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrencilerin mevcut derste fikir geliştirme ve hazırlama süreçlerinde üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarını kullanmalarına izin verilmektedir. Ancak, yapay zeka araçlarından doğrudan metin kopyalanmasına izin verilmemektedir. Öğrenciler yapay zekadan elde ettikleri fikirleri kendi cümleleri ile ifade etmeli, özgün yorum ve analizleri ile harmanlamalıdır. Yapay zeka araçları kullanılmışsa, bu durum ödevde açıkça belirtilmeli ve kullanılan ÜYZ'nın sohbet kayıtları ödevin eki olarak sunulmalıdır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş ve Dersin Tanıtımı - Öğrenme nedir? Öğrenmenin temel prensipleri
2Araştırma Yöntemleri: Davranışsal araştırmanın temel terimleri ve Öğrenmede Kayıt Yöntemleri - Ortaya Çıkan Davranışlar
3Klasik Koşullanmaya Giriş (KK) - KK: Karşıt Süreç Teorisi
4KK: Pavlov Koşullanmasının Temel Prosedürü ve Tanımları - KK: Uyaranların Zamansal Düzenlenmesi
5Edinim, Sönme ve Kendiliğinden İyileşmenin Temel İlkeleri Uyaran Genellemesi ve Ayrımcılık Arasındaki Farklar & KK'nın İki Uzantısı -KK'da Üç Özgüllük Örneği: Gölgeleme, engelleme ve gizli engelleme
6KK: Temel Süreçler ve Pratik Uygulamalar - KK: Rescorla-Wagner Modeli
7KK: Telafi-Tepki Modeli - Edimsel Koşullanma: Giriş (Thorndike & Skinner)
8Edimsel Koşullanma: Dört Tür Koşul - ARA SINAV I
9Pekiştirme Programları - Pekiştirme Teorileri: Hull, Sheffield, Premack, & Timberlake, Allison
10Sönme: Sönmenin Yan Etkileri ve Sönmeye Direnç Faktörleri - Uyaran Kontrolü: Tepe Kayması Etkisi
11Uyaran Kontrolü: Çoklu Programlar ve Davranışsal Kontrast - Kaçış ve Kaçınma: Tanımlar
12Kaçış ve Kaçınma: Kaçınmanın İki Süreçli Teorisi - ARA SINAV II
13Ceza (Türleri, Teorileri ve Sorunları) - Öğrenilmiş Çaresizlik
14Genel bakış ve özet
 
Kaynaklar:
Powell, R. A., Symbaluk, D. G., & Honey, P. L. (2016). Introduction to Learning and Behavior (5th edition). Boston, MA: Cengage Learning.
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftalık 4 saat sınıf dersi. Öğrencilerin derse katılımı zorunludur.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav2%60
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)144,0056,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)141,0014,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)00,000,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)00,000,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık32,006,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)130,0030,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)145,0045,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Sosyal ve Davranış Bilimleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir.4
2İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir.0
3Alana ilişkin kavramsal bilgiyi analiz eder ve uygulamaya yansımalarını değerlendirir.4
4Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır.4
5Alana ilişkin bilgileri teknik olanaklarla işleyerek bilgi elde eder ve bu bilgileri alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) rapor haline getirip sunma becerisine sahiptir.0
6Alanı ile ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinlerarası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahiptir ve bu becerilerini geliştirir.4
7Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel düzeyde ve ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerektiğinde inisiyatif alır.0
8Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden, sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir.3
9Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.2
10Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanmıştır.4
11Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarma, değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir.0
12Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür.0
13Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.2
14Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder.0
15Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.0
16Değişime karşı açık bir tutum sergiler.0