Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Deneysel Psikoloji II: Öğrenme | PSY 381 | 3 | 1 | 4 + 0 | 4 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Deneysel psikoloji kuramları ve yöntemleri hakkında genel bir bakış açısı kazanmak |
2. Öğrenme ilkelerinin hem hayvanlarda hem de insanlarda nasıl işlediğini öğrenmek |
3. Öğrenme teorilerini ve ilkelerini günlük hayattaki deneyimlere uygulayabileceklerdir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, öğrenme ve davranışın temel ilkelerine bir giriş sağlar. Öğrenme kuramları ve öğrenme biçimleri üzerinde durmayı ve öğrenmenin davranışsal kuramları ile ilgili farklı önermeleri, sonuçları ile bilimsel deneylerin amaç ve yöntemlerini, kuramsal gelişmelere katkılarını ve günlük yaşamdaki uygulama alanlarını öğretmeyi amaçlamaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrencilerin mevcut derste fikir geliştirme ve hazırlama süreçlerinde üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarını kullanmalarına izin verilmektedir. Ancak, yapay zeka araçlarından doğrudan metin kopyalanmasına izin verilmemektedir. Öğrenciler yapay zekadan elde ettikleri fikirleri kendi cümleleri ile ifade etmeli, özgün yorum ve analizleri ile harmanlamalıdır. Yapay zeka araçları kullanılmışsa, bu durum ödevde açıkça belirtilmeli ve kullanılan ÜYZ'nın sohbet kayıtları ödevin eki olarak sunulmalıdır.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş ve Dersin Tanıtımı - Öğrenme nedir? Öğrenmenin temel prensipleri |
2 | Araştırma Yöntemleri: Davranışsal araştırmanın temel terimleri ve Öğrenmede Kayıt Yöntemleri - Ortaya Çıkan Davranışlar |
3 | Klasik Koşullanmaya Giriş (KK) - KK: Karşıt Süreç Teorisi |
4 | KK: Pavlov Koşullanmasının Temel Prosedürü ve Tanımları - KK: Uyaranların Zamansal Düzenlenmesi |
5 | Edinim, Sönme ve Kendiliğinden İyileşmenin Temel İlkeleri Uyaran Genellemesi ve Ayrımcılık Arasındaki Farklar & KK'nın İki Uzantısı -KK'da Üç Özgüllük Örneği: Gölgeleme, engelleme ve gizli engelleme |
6 | KK: Temel Süreçler ve Pratik Uygulamalar - KK: Rescorla-Wagner Modeli |
7 | KK: Telafi-Tepki Modeli - Edimsel Koşullanma: Giriş (Thorndike & Skinner) |
8 | Edimsel Koşullanma: Dört Tür Koşul - ARA SINAV I |
9 | Pekiştirme Programları - Pekiştirme Teorileri: Hull, Sheffield, Premack, & Timberlake, Allison |
10 | Sönme: Sönmenin Yan Etkileri ve Sönmeye Direnç Faktörleri - Uyaran Kontrolü: Tepe Kayması Etkisi |
11 | Uyaran Kontrolü: Çoklu Programlar ve Davranışsal Kontrast - Kaçış ve Kaçınma: Tanımlar |
12 | Kaçış ve Kaçınma: Kaçınmanın İki Süreçli Teorisi - ARA SINAV II |
13 | Ceza (Türleri, Teorileri ve Sorunları) - Öğrenilmiş Çaresizlik |
14 | Genel bakış ve özet |
|
Kaynaklar: |
Powell, R. A., Symbaluk, D. G., & Honey, P. L. (2016). Introduction to Learning and Behavior (5th edition). Boston, MA: Cengage Learning.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftalık 4 saat sınıf dersi. Öğrencilerin derse katılımı zorunludur. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 2 | %60 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 4,00 | 56,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 3 | 2,00 | 6,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 30,00 | 30,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 45,00 | 45,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Sosyal ve Davranış Bilimleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir. | 4 |
2 | İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir. | 0 |
3 | Alana ilişkin kavramsal bilgiyi analiz eder ve uygulamaya yansımalarını değerlendirir. | 4 |
4 | Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır. | 4 |
5 | Alana ilişkin bilgileri teknik olanaklarla işleyerek bilgi elde eder ve bu bilgileri alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) rapor haline getirip sunma becerisine sahiptir. | 0 |
6 | Alanı ile ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinlerarası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahiptir ve bu becerilerini geliştirir. | 4 |
7 | Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel düzeyde ve ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerektiğinde inisiyatif alır. | 0 |
8 | Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden, sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir. | 3 |
9 | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | 2 |
10 | Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanmıştır. | 4 |
11 | Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarma, değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir. | 0 |
12 | Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür. | 0 |
13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 2 |
14 | Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 0 |
15 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 0 |
16 | Değişime karşı açık bir tutum sergiler. | 0 |