Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Elektromekanik Enerji Dönüşümü | EE 321 | 3 | 1 | 3 + 2 | 4 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Güç ve dağıtım transformatörlerinin çalışma prensiplerini öğrenmek |
2. Elektrik ve hareket arasındaki ilişkiyi öğrenmek, |
3. Elektrik enerjisinin mekanik enerjiye nasıl dönüştürüldüğünü öğrenmek |
4. Farklı enerji formları arasındaki enerji dönüşümü ilkelerini anlamak. |
5. Farklı elektrik makinelerini öğrenmek, |
6. Elektrik motorlarının hız kontrolünde kullanılan farklı yöntemleri öğrenmek. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders; Elektromanyetik devreler. Elektromekanik enerji dönüşümü. Tek fazlı ve üç fazlı transformatörler. Doğru akım motorlar ve jeneratörler: çalışma prensipleri, hız kontrolü. Dönen manyetik alanlar ve üç fazlı sargılar. Asenkron makineler: çalışma prensipleri, eşdeğer devre, hız kontrolü. Senkron makineler: eşdeğer devre, durum karakteristikleri, senkronizasyon. Özel elektrik makineleri, |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
- |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Elektromekanik enerji dönüşümünün tanımı. Temel kanunların gözden geçirilmesi. Manyetik devrelerin analizinde gerekli olan temel yöntemler ve kavramlar. |
2 | Elektromekanik enerji dönüşümünün tanımı. Temel kanunların gözden geçirilmesi. Manyetik devrelerin analizinde gerekli olan temel yöntemler ve kavramlar. |
3 | Transformatörler: İdeal ve fiziksel modeller, tam ve yaklaşık eşdeğer devreler ve eşdeğer devre ve transformatör testi. |
4 | Açık devre ve kısa devre testleri kullanılarak transformatör eşdeğer devresinin belirlenmesi, üç fazlı transformatörler, transformatörlerin voltaj regülasyon verimi. |
5 | Elektromekanik enerji dönüşümü; Tek ve çoğul heyecanlı sistemler. Kalıcı mıknatıs sistemlerinde kuvvet ve tork. |
6 | Elektromekanik enerji dönüşümü. Depolanan enerjinin tanımı ve hesaplanması. Motor ve jeneratör işlemleri için enerji dengesi. Ortak enerji. Kuvvet ve tork hesabı. |
7 | DC makine temelleri. İndüklenen gerilim ve tork denklemleri. Eşdeğer devre. |
8 | Ayrı heyecanlı, şönt, seri ve bileşik dc makineler. Hız ve voltaj regülasyonu ve verimliliği. Kalıcı mıknatıslı dc makineler. |
9 | AC makine temelleri. Dönen alanlar ve kutup kavramı. MMK ve akı dağılımları. Gerilim ve tork üretimi. |
10 | Üç fazlı asenkron motorlar: Çalışma prensipleri ve yapısı. Anlık ileti türleri. Eşdeğer devre ile analiz. Eşdeğer devre parametrelerinin hesaplanması, Hız kontrolü. |
11 | Üç fazlı asenkron motorlar: Çalışma prensipleri ve yapısı. Anlık ileti türleri. Eşdeğer devre ile analiz. Eşdeğer devre parametrelerinin hesaplanması, Hız kontrolü. |
12 | Senkron makineler: Prensipler ve yapı, Eşdeğer devre ve analiz. Fazör analizi. Güç ve tork ilişkisi. Yük altında çalışma. |
13 | Senkron makineler: Prensipler ve yapı, Eşdeğer devre ve analiz. Fazör analizi. Güç ve tork ilişkisi. Yük altında çalışma. |
14 | Relüktans motorların çalışma prensipleri, evrensel motor, step motor, histerezis motoru ve diğer Özel amaçlı motorlar. |
|
Kaynaklar: |
Electric Machinery Fundamentals, S.J. Chapman, McGraw Hill, 2005, 13: 9780073529547 |
|
Diğer Kaynaklar: |
A.E. Fitzgerald, C. Kingsley, S.D. Umans Electric Machinery McGraw-Hill 2003 0-07-707708-3
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada 3 saat ders anlatımı, haftada 2 saat laboratuvar çalışması. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Laboratuvar | 1 | %20 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Ara Sınav | 2 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektiriyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma. | 3 |
2 | Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 3 |
3 | Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 3 |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 3 |
5 | Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 3 |
6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 2 |
7 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 1 |
8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma. | 1 |
9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 1 |
10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma. | 1 |
12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 0 |
13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
14 | Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
15 | Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma. | 0 |
16 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |