Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İdari Yargılama Hukuku | HUK 321 | 3 | 3 | 2 + 0 | 2 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrencilerin İdari Yargılama Hukuku Alanını tanımalarını sağlamak |
2. İdari yargı alanına ilişkin temel ilkelerin neler olduğunu öğretmek |
3. İdari yargılama usulüne ilişkin temel uygulamaların neler olduğunu öğretmek |
4. İdari yargı alanının diğer yargılama alanlarından farkının ne olduğunu öğretmek |
5. Somut pratik kurlar çerçevesinde idari yargılama alanının nasıl işlediğini öğrenciye öğretmek |
6. Yukarıda anılan beş temel maddenin gerçekleştirilmesi sonucunda öğrencinin hukuk fakültesini bitirdikten sonra yargılamanın hangi tarafında yer alırsa yer alsın bu alana ilişkin bir uyuşmazlığı tanıması, tarafı olması veya çözüme kavuşturması için yeterli donanıma ve bilgiye sahip olmasını sağlamak. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, idare hukuku alanındaki maddi bilgilerin yargılama alanındaki görünümünün incelenmesidir. Bu ders kapsamında idari yargının ülkemizdeki tarihsel gelişimi, Danıştay’ın tarihçesi ve günümüzdeki yapısı, idari yargı alanındaki derece mahkemelerin görev ve yetkileri ile idari yargılama usulünün temel ilke ve kaideleri anlatılmaktadır. İlâveten, anayasal ilkeler bağlamında idari yargının diğer yargı kolları içindeki yeri de dersin temel konularından birini teşkil etmektedir.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yoktur |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | İdarenin yargısal denetiminin önemi, diğer denetim araçları içindeki yeri ve Anayasal İlkeler |
2 | İdari yargı kuruluşları- Danıştay’ın tarihçesi ve teşkilatı |
3 | Yüksek Mahkemeler |
4 | Bölge İdare Mahkemesi |
5 | İlk Derece Mahkemeleri |
6 | Özel Mahkemeler |
7 | İdari Yargının Görev Alanı |
8 | İdari Uyuşmazlıklar ve Davalar |
9 | İptal Davasının Özellikleri |
10 | İptal Davasının Kabul Edilebilirlik Şartları |
11 | İptal nedenleri |
12 | İptal davasının sonuçları |
13 | İptal kararlarının yerine getirilmesi |
14 | Tam Yargı Davaları |
15 | Tam Yargı Davalarının Kabul Edilebilirlik Şartları |
16 | İdarenin Kusura Dayanan Sorumluluğu |
17 | İdarenin Kusursuz Sorumluluğu |
18 | İdarenin Sorumluluğunun Şartları |
19 | İdarenin Sorumluluğunu Ortadan Kaldıran veya Hafifleten Sebepler |
20 | Zararın Tazminine İlişkin Esaslar |
21 | Tam Yargı Davası Hakkında Verilebilecek Kararlar ve Sonuçları |
22 | Dava Açma Süresi |
23 | Dava Açma Süresinin Hesaplanması |
24 | Davanın Açılması ve Davaya Cevap Verilmesi |
25 | Davadan Feragat ve Kabul |
26 | İYUK Madde 31'in İncelenmesi |
27 | Kanun Yolları |
28 | İstinaf ve Temyiz Yolunun Benzerlik ve Farklarının İncelenmesi |
|
Kaynaklar: |
Metin GÜNDAY, İdari Yargılama Hukuku, Turhan, 2024.
Ramazan ÇAĞLAYAN, İdari Yargılama Hukuku, Seçkin Yayıncılık, 2023.
Bahtiyar AKYILMAZ-Murat SEZGİNER-, Cemil KAYA, Türk İdari Yargılama Hukuku, Seçkin, 2024.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Halil KALABALIK, İdari Yargılama Hukuku Pratik Çalışmalar, Ekin Yayınları, 2019.
Gürsel KAPLAN, İdari Yargılama Hukuku, Ekin Yayınları, 2020. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Teorik ders, pratik olay çözümü,
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 28 | 2,00 | 56,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 28 | 1,00 | 28,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 3,00 | 3,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 28 | 1,00 | 28,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 1 | 10,00 | 10,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 10,00 | 10,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 15,00 | 15,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | 3 |
2 | Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir. | 3 |
3 | Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır. | 4 |
4 | Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar. | 3 |
5 | Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir. | 3 |
6 | Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer. | 2 |
7 | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur. | 4 |
8 | Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 2 |
9 | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | 3 |
10 | Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir. | 4 |
11 | Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | 3 |
13 | Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 3 |
14 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | 3 |
15 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 0 |
16 | Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 0 |
17 | Türkiye Cumhuriyeti'nin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | 3 |
18 | Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir. | 2 |
19 | Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir. | 3 |
20 | Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir. | 4 |